Activiteit

Gelukspoppetjes

Vooraf

Haal een paar wasknijpers uit elkaar door het ‘ijzertje’ los te halen. Alleen de houten delen worden gebruikt. Knip repen van verschillende stoffen. Leg het hout van de wasknijpers, houtlijm, alleslijm, draad, stiften, linten, gekleurde bolletjes wol, stukjes vilt, touwtjes, en dergelijke klaar.

Deze activiteit duurt ongeveer 30 – 45 minuten.

Speluitleg

Vraag aan het kind of het weet wat ‘geluk’ betekent. “Heeft het kind zich wel eens heel erg gelukkig gevoeld en waarom was dat?” Vertel dat je soms ook wel eens iemand veel geluk wil wensen, bijvoorbeeld als iemand een sportwedstrijd gaat spelen. Kan het kind een voorbeeld noemen van een moment waarop hij een ander geluk zou willen wensen (praten en uitleggen)? Laat een gelukspoppetje zien en vertel dat mensen in sommige landen/culturen geloven dat deze gelukspoppetjes geluk brengen. Zij geven elkaar dit soort poppetjes voor geluk, bijvoorbeeld als ze gaan trouwen of een lange reis gaan maken. Waarvoor zou het kind een gelukspoppetje willen hebben? Vertel dat het kind vandaag zelf een gelukspoppetje mag maken. Aan wie zou het kind dit gelukspoppetje willen geven en waarom(ontwikkelings-stimulering)? Het kind mag helemaal zelf weten hoe zijn gelukspoppetje eruit komt te zien (respect voor autonomie). Laat zien hoe je van de twee stukken knijper een poppetje kunt maken door deze aan elkaar te lijmen. Op het hoofdje kunnen ogen en een mond getekend worden. Met een bolletje wol of met draad kunnen haartjes gemaakt worden door dit vast te lijmen op het hoofdje. Rol het poppetje in een stukje stof of vilt en knoop er een touwtje omheen, dit zijn de kleren. De kleren van het poppetje kunnen eventueel nog versierd worden met lint, andere stukjes stof, etc.

Spelbegeleiding

Laat het kind nu zelfstandig aan de slag gaan (respect voor autonomie; ontwikkelingsstimulering). Help zo nodig het kind op gang met een leuk idee of met een goede oplossing voor zijn eigen idee (sensitieve responsiviteit). Loop af en toe langs en geef het kind complimenten voor zijn creatieve ideeën. “Wat wordt jouw gelukspoppetje prachtig!” (sensitieve responsiviteit) of help een kind als het even niet weet hoe het verder moet. “Wat moet je nu gaan doen? Wat heb je daarvoor nodig? Door het stellen van vragen, kun je kinderen een stapje verder helpen, zonder dat je de activiteit van de kinderen overneemt (ontwikkelingsstimulering).

Afsluiting

Kondig op tijd aan dat het kind bijna klaar is (structureren en grenzen stellen). Zo weet het kind hoeveel tijd het nog heeft om zijn poppetje af te maken (respect voor autonomie). Sluit de activiteit af. Laat het kind de restjes stof en andere materialen weer netjes in bakjes doen, zodat andere kinderen dit ook kunnen gebruiken (structureren en grenzen stellen). Bespreek de activiteit nog even na met het kind. Vond het kind het leuk om een gelukspoppetje te maken? Vond hij het moeilijk om het poppetje mooi aan te kleden? Waarom wel en waarom niet? Aan wie gaat het kind zijn gelukspoppetje geven en waarom (sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, praten en uitleggen)? Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg er wel voor dat het kind kwijt kan wat hij kwijt wil (sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Je doet deze activiteit binnen, aan een tafel, ergens in een rustige hoek zodat jullie goed kunnen praten over geluk. Als je deze activiteit met meer kinderen doet, dan is het leuk om de gelukspoppetjes tentoon te stellen in de ruimte.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Benodigd materiaal:

  • Houten wasknijpers
  • Verschillende stofjes, vilt, touwtjes, knopen, linten, stiften, draad, etc.
  • Houtlijm en alleslijm
  • Schortjes voor de kinderen
  • Een eigen gemaakt voorbeeldpoppetje of een mooie foto van een gelukspoppetje.

Omgang met risico’s

Dit is geen gevaarlijke activiteit. Het kind gebruikt wel alleslijm in deze activiteit, dus kan het handig zijn om hem een schortje aan te trekken in verband met lijmvlekken.

Ontwikkeling

Door te praten over wat geluk is en wanneer je geluk nodig hebt wordt het kind aangespoord hierover na te denken. Het kind maakt een gelukspoppetje voor iemand waarvan hij vindt dat diegene geluk kan gebruiken. Het kind moet dus bedenken wie hij geluk wil wensen en waarom (sociale ontwikkeling, emotionele ontwikkeling). Het kind maakt het gelukspoppetje van verschillende materialen en moet zijn creativiteit de vrije loop laten om een mooi poppetje te creëren (creatieve ontwikkeling). Door het poppetje aan te kleden en te beplakken oefent het kind zijn fijne motoriek (motorische ontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

Groepsgrootte:

Je kunt deze activiteit ook in tweetallen, in een kleine groep, of in een grote groep doen.

Spelvariatie:

Schrijf een lieve wens op een strook stevig papier (‘Beterschap’, of ‘Veel geluk’), maak er een gaatje in met een perforator en bindt het papier met een lint of een touwtje aan het gelukspoppetje vast. Zo maak je een gelukspoppetjes-boekenlegger. Als de kinderen meerdere gelukspoppetjes maken, kunnen ze bijvoorbeeld ook verkocht worden op een bazaar of fancy fair, waarbij het geld ten goede komt aan een door de kinderen gekozen goed doel (bijvoorbeeld aan kinderen in de derde wereld, omdat die wel een beetje geluk kunnen gebruiken).

Leeftijd:

De activiteit is ook geschikt voor kinderen van 4 – 6 jaar en van 10 – 12 jaar.

Achtergrondinformatie

Bron: Gebaseerd op de activiteit ‘Gelukspoppetjes’ uit het boek ‘Mooi gemaakt met kleuters’ door Jorna Go (Baarn: Forte Uitgevers BV, 2010).

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Emotionele ontwikkeling

Spelgebied: Cultuur en maatschappij

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 1 - 10 kinderen

Leeftijd: 7 - 9 jaar

Door: SamenspelopdeBSO

Gelukspoppetjes

Gelukspoppetjes

Gelukspoppetjes

Gelukspoppetjes