Activiteit

Moestuin

Vooraf

Bepaal de plek waar de moestuin gaat komen. Door het weghalen van een paar stoeptegels van de speelplaats kun je al een tuintje maken. Met planken van 20 cm breed kun je al een simpele bak zonder bodem in elkaar timmeren, waar het moestuintje in kan komen. Timmer de planken met de kopse kanten tegen elkaar met 3 lange schroeven (gaatjes voorboren). 1.20 m bij 1.20 m is een mooie maat voor een bak.Vul de bak met goede grond. Zorg voor zaadjes van diverse groenten, diverse plantjes, een schepje, een gieter, dik touw (voor het raster), spijkertjes, hamer, meetlat en leg alles klaar.Verdiep je een beetje in de verschillende soorten groenten en kruiden, zodat je de kinderen hier over kunt vertellen.

Deze activiteit duurt ongeveer 1,5 uur.

Speluitleg

Vraag aan de kinderen wie er weet hoe bijvoorbeeld tomaten groeien (praten en uitleggen). Wie heeft er wel eens groente uit eigen tuin gegeten? Vertel dat jullie een moestuin gaan maken, waar de kinderen zelf allerlei groenten en kruiden mogen zaaien en/of planten. Laat de bak zien en vertel dat er voor de bak nog een raster gemaakt moet worden om de moestuin te verdelen in 16 vlakken. Een raster kun je maken door om de zoveel cm in de bovenkant van de vier zijden van de bak spijkertjes te slaan. Horizontaal en vertikaal kunnen er touwtjes gespannen worden tussen de spijkers, zodat er een raster ontstaan. Leg uit dat de vlakken even groot moeten zijn en dat de kinderen mogen uitmeten waar de spijkertjes moeten komen. Verduidelijk de vorm van het raster door het te tekenen op bijvoorbeeld een schoolbord. Laat de kinderen zelf bedenken hoe ze de bak het beste in 16 vlakken kunnen verdelen (begeleiden van interactie tussen kinderen, respect voor autonomie). Leg uit dat de kinderen in elk vlak één soort groente of kruid mogen zaaien. Vertel over de verschillende groenten en kruiden en hoe lekker het is om eigen, onbespoten groenten te eten (praten en uitleggen). Laat de kinderen zelf (eventueel in tweetallen) kiezen welk(e) groente of kruid zij willen zaaien (respect voor autonomie). Leg het groeiproces van planten uit en vertel wat de voorwaarden zijn om ze te laten groeien (ontwikkelingsstimulering). Maak duidelijk dat dit een verantwoordelijkheid voor de kinderen is die de komende tijd op de bso steeds weer terug komt. Zorg ervoor dat de kinderen je uitleg goed verstaan en dat zij begrijpen wat de bedoeling is (structureren en grenzen stellen).

Spelbegeleiding

Houd op de achtergrond in de gaten of het maken van het raster goed gaat. Complimenteer de kinderen bij goede ideeën: ‘Wat een slim idee van jullie zeg!’ (sensitieve responsiviteit). Help de kinderen indien nodig. Wanneer de moestuin klaar is voor gebruik mogen de kinderen zelf kiezen welke planten zij in welk vlak gaan zaaien (of planten) (respect voor autonomie). Laat de kinderen de instructie op het zakje zaad lezen. Is de instructie voor iedere soort groente hetzelfde, of zijn er verschillen? (praten en uitleggen) Laat de kinderen elkaar helpen met zaaien en spring in waar nodig (begeleiden van interactie tussen kinderen). Vraag de kinderen hoe jullie kunnen onthouden welke groente in welk vlak gezaaid is (praten en uitleggen). Laat de kinderen het lege zakje zaad aan een stokje binden of plakken en in het juiste vlak zetten. Wie weet wat er nog moet gebeuren nadat iedereen zijn groente gezaaid heeft? Spreek af wie de gieter met water vult en wie er water mag geven (structureren en grenzen stellen).

Afsluiting

Ruim met elkaar de rommel op. Maak afspraken met de kinderen over de moestuin: wanneer gaan zij er weer mee verder? Maak duidelijk dat de komende weken in het teken van de groei van de plantjes staat. Telkens als zij op de bso komen, mogen ze kijken of de zaadjes uitgekomen zijn en of de plantjes groeien (structureren en grenzen stellen, respect voor autonomie).Bespreek met de kinderen wat zij van de activiteit vonden (praten en uitleggen). Zorg ervoor dat de kinderen kwijt kunnen wat zij kwijt willen (sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Vaak zal de moestuin buiten worden aangelegd. Is er geen buitenruimte bij de bso? Timmer dan een bodem onder de bak en plaats daar zwenkwieltjes onder. Een stuk plastic erin tegen het lekken en klaar is de binnen-moestuin. Als er niet aan de moestuin gewerkt wordt, dan kan hij zo aan de kant gereden worden.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Benodigd materiaal:

  • Vier planken van 20 cm breed en 120 cm lang
  • Potgrond
  • Spijkers (lange en korte)
  • Hamer
  • Touw
  • Meetlat
  • Verschillende zakjes zaad (groenten en kruiden)
  • Stokjes
  • Gieter

Omgang met risico’s

Maak de kinderen zich ervan bewust dat zij voorzichtig moeten zijn met de hamer en de spijkers. Vertel ook duidelijk dat ze niet moeten verwachten dat er morgen al een heel plantje zal zijn opgekomen, maar dat het tijd kost om van een zaadje uit te groeien tot een plantje.

Ontwikkeling

Kinderen in de leeftijd van 10-12 jaar gaan steeds meer inzicht ontwikkelen. Het is belangrijk om hun zelfwerkzaamheid en eigen initiatief te stimuleren (respect voor autonomie). De kinderen moeten goed nadenken over hoe je een rasterverdeling kunt maken, waar de spijkers precies in de bak moeten komen en hoe je tot 16 vlakken komt (cognitieve ontwikkeling). Daarnaast moeten ze het ook nog uitvoeren (motorische ontwikkeling). Tijdens de activiteit kunnen ze elkaar helpen (sociale ontwikkeling). Tot slot moeten de kinderen er mee om kunnen gaan dat andere kinderen soms in de weg kunnen lopen. De andere kinderen willen namelijk ook hun zaadjes zaaien in een vlak en iedereen is in dezelfde vierkante meter aan het werk (sociale ontwikkeling, emotionele ontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

Groepsgrootte:

Je kunt deze activiteit ook in een kleine groep doen.

Materiaalgebruik:

  • Je kunt de kinderen ook klimconstructies voor de tomatenplanten e.d. laten maken, met bv. bamboestokken of kippengaas
  • Je kunt in plaats van groenten en kruiden ook een bloementuin maken.

Spelvariatie:

  • Je kunt ook de bak door de kinderen laten maken. Goede begeleiding is hier wel bij nodig (vooral als er ook planken op maat gezaagd moeten worden).
  • Je kunt foto’s maken van de verschillende stadia. Zo krijgen de kinderen in beeld hoe hun zaadjes echte planten worden. Dit is ook leuk om op de website te plaatsen.
  • Laat de kinderen recepten zoeken waarin hun groenten of kruiden gebruikt worden.
  • Als meerdere groenten rijp zijn, kun je samen een gezonde maaltijd klaarmaken.

Leeftijd:

Deze activiteit is (met uitzondering van het maken van het raster) ook geschikt voor kinderen van 4-6 jaar en 10 - 12 jaar.

Achtergrondinformatie

Bron: http://www.makkelijkemoestuin.com/

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Cognitieve ontwikkeling

Spelgebied: Natuur

Locatie: Buiten

Groepsgrootte: 10 - 20 kinderen

Leeftijd: 10 - 12 jaar

Door: SamenspelopdeBSO

Een eigen moestuin!

Een eigen moestuin!