Activiteit

In hiëroglyfen schrijven

Vooraf

Kopieer voor elk kind een blad met de hiëroglyfen. Dit kun je vinden op: http://www.taalverhaal.nl/assets/taalverhaal/hierogliefen.pdf .       Zet de overige materialen klaar: pen en papier.

Schrijf (teken) vast je eigen naam in hiëroglyfen.

Deze activiteit duurt ongeveer 60 minuten.

Speluitleg

Leg de activiteit kort uit. Vertel de kinderen dat de mensen in Nederland met letters schrijven. Dat zijn een soort tekens. De oude Egyptenaren hadden een heel ander schrift bedacht. Zij schreven met hiëroglyfen. Deze tekens zijn fonetisch. Dat betekent dat ieder tekentje een klank is. De slang maakt bijvoorbeeld het geluid ‘fffff’. Daarom gebruikten de Egyptenaren de slang voor de letter f (praten en uitleggen).

Laat het blad met hiëroglyfen zien. Laat ook je eigen naam in hiëroglyfen zien. Daar staat jouw naam. In Egyptische tekeningetjes!

Vertel dat de kinderen bij deze activiteit zelf in hiëroglyfen gaan schrijven. Of eigenlijk; tekenen! Eerst schrijven ze hun naam. En daarna mogen ze in een groepje een boodschap in hiëroglyfen schrijven voor een ander groepje (structureren en grenzen stellen).

Zorg ervoor dat alle kinderen je uitleg goed kunnen verstaan. Begrijpen ze wat de bedoeling is? (structureren en grenzen stellen).

Spelbegeleiding

De kinderen schrijven eerst hun naam in hiëroglyfen. Laat ze zoveel mogelijk zelfstandig aan het werk gaan (respect voor autonomie). Help de kinderen alleen als dat nodig is.

Lukt het iedereen om zijn naam te schrijven? Daarna kun je nog een spelletje doen met het hiëroglyfen-alfabet. Maak groepjes van 3 of 4 kinderen. Vraag of elk groepje een boodschap in hiëroglyfen wil schrijven. De kinderen helpen elkaar hierbij (begeleiden interacties tussen kinderen). Zijn de kinderen klaar met hun boodschap? Geef nu elke groep de boodschap van een ander groepje. Wat heeft de andere groep geschreven?

Complimenteer de kinderen met hun boodschappen, en met het ontcijferen ervan. Wat kunnen jullie goed in hiëroglyfen schrijven (sensitieve responsiviteit)!

Afsluiting

Is de activiteit bijna afgelopen? Vertel de kinderen hoeveel tijd ze nog hebben om de boodschap te schrijven of te ontcijferen. Zo kunnen ze deze activiteit goed afronden (structureren en grenzen stellen).

Bespreek de activiteit eventueel na met de kinderen: vonden de kinderen het leuk om in hiëroglyfen te schrijven? Gaan ze de hiëroglyfen vaker gebruiken, bijvoorbeeld om geheime boodschappen op te schrijven? (sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, praten en uitleggen). Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat de kinderen kwijt kunnen wat ze kwijt willen (sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor gebruik van de ruimte

Je doet dit spel bij voorkeur binnen, aan de tafel.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Benodigd materiaal:

  • Pen en papier.
  • Het hiëroglyfen-alfabet.

Ontwikkeling

De kinderen denken tijdens deze activiteit na over taal. Ze leren dat er verschillende talen zijn en dat talen op verschillende manieren opgebouwd kunnen zijn (beeldtaal/tekentaal/fonetische taal). Daarnaast bespreken ze met elkaar welke boodschap ze in hiëroglyfen gaan schrijven, en ontcijferen ze een boodschap van een andere groep (taalontwikkeling). De kinderen tekenen de symbolen zo nauwkeurig mogelijk over (motorische ontwikkeling).

De kinderen vinden het op deze leeftijd over het algemeen leuk om met taal te spelen. Je naam in tekeningen schrijven, zullen ze dus zeker leuk en spannend vinden. Het ontcijferen van een boodschap vinden de kinderen waarschijnlijk ook spannend. Ze moeten hiervoor de tekeningetjes die ze zien terugvertalen naar het hiëroglyfen-alfabet. Het is een soort puzzelen, wat kinderen op deze leeftijd prima kunnen. Merk je aan het begin van de activiteit al dat sommige kinderen het toch een lastige activiteit vinden? Zorg er dan voor dat je heterogene groepjes maakt. Meng daarvoor de kinderen die het moeilijk vinden met kinderen die geen moeite hebben met de activiteit. Zo kunnen de kinderen elkaar helpen, kunnen ze zoveel mogelijk zelfstandig werken en heeft elk groepje toch een succeservaring (begeleiden interacties tussen kinderen, respect voor autonomie, ontwikkelingsstimulering)!

Variatiemogelijkheden

Groepsgrootte:

Je kunt deze activiteit ook in een wat kleinere groep doen.

Materiaalgebruik:

Je kunt de kinderen ook met andere alfabetten laten werken. Bijvoorbeeld met het Russische alfabet (cyrillisch). Zie hiervoor bijvoorbeeld http://nl.wikipedia.org/wiki/Russisch_alfabet.

Spelvariatie:

- Je kunt ook zelf een boodschap in hiëroglyfen schrijven die de kinderen moeten ontcijferen.

- Je kunt een speurtocht uitzetten met boodschappen, aanwijzingen en opdrachten in hiëroglyfen.

- Je kunt een Egyptische middag organiseren. Alle kinderen komen verkleed als Egyptenaren. Je kunt Egyptische hapjes serveren en zelfs een Egyptische hiëroglyfen-krant (laten) maken!

Leeftijd:

Je kunt deze activiteit ook met jongere kinderen doen. De kinderen kunnen bijvoorbeeld alleen hun naam in hiëroglyfen schrijven.

Achtergrondinformatie

Je kunt meer informatie vinden over de Egyptenaren hiëroglyfen op het internet. Bijvoorbeeld op de volgende sites:

http://www.geschiedenisvoorkinderen.nl/ (Egypte, schrift)

http://www.bertsgeschiedenissite.nl/boeren/mill4/hieroglyfenschrift.html

http://schatgravers.rmo.nl/hierogliefen/paginas/hierogliefen4.html

Je kunt ook boeken over hiëroglyfen vinden in de bibliotheek.

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Taal ontwikkeling

Spelgebied: Cultuur en maatschappij

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 10 - 30 kinderen

Leeftijd: 10 - 12 jaar

Door: SamenspelopdeBSO