Activiteit

Uitkijktoren bouwen

Vooraf

Leg op een tafel een grote bos lange satéprikkers, de elastiekjes en een leuke knuffel of pop voor wie de uitkijktoren gebouwd gaat worden.

Deze activiteit duurt ongeveer 60 minuten.

Speluitleg

Vertel de kinderen dat ze een uitkijktoren gaan bouwen voor de knuffel/ pop. Je kunt de kinderen ook zelf laten verzinnen voor wie ze een uitkijktoren willen maken. Laat zien hoe je de stokjes aan elkaar kunt maken met de elastiekjes en laat de kinderen dit zelf ook een keer doen. Het werkt als volgt: eerst een lus van het elastiekje om een stokje, dan om beide stokjes wikkelen en het elastiekje weer vastzetten op één stok. Het elastiekje moet niet te strak worden vastgezet want dan kan je er geen derde stokje meer aan vastmaken. De drie stokjes zijn nu in de vorm van een driehoek aan elkaar verbonden. De driehoeken kunnen met de brede kant naar beneden in de vorm van een toren tegen elkaar gezet worden. Laat de kinderen zien dat ze de onderkanten van driehoeken aan kunnen verbinnen met een elastiekje. De punten aan de bovenkant kunnen ze met stokjes met elkaar verbinden die ze ook weer met elastiekjes vastmaken. Laat de kinderen samenwerken in het bouwen van de uitkijktoren. Let erop dat de kinderen op een positieve manier met elkaar omgaan en elkaar helpen: ‘Kijk Elise kan de stokjes goed aan elkaar vastmaken. Wil jij het nog een keer voordoen voor Tim, Elise?’. Als je ziet dat de kinderen op een positieve manier contact met elkaar hebben benoem dat dan. Bijvoorbeeld: ‘Wat fijn dat jullie zo goed samen kunnen werken’. Door samen te werken kunnen de kinderen ook grotere constructies maken van de stokjes (begeleiden van interacties tussen kinderen). 

Stimuleer de kinderen het bouwwerk niet alleen erg groot te maken, maar er ook een mooi bouwwerk van te maken. 

Spelbegeleiding

De kinderen gaan na jouw introductie zelfstandig aan de slag. Loop zo nu en dan even langs om te kijken hoe het gaat. Moedig de kinderen aan verder te bouwen door complimenten te geven en bied hulp waar nodig (sensitieve responsiviteit). Laat de kinderen de knuffel/ pop gebruiken om uit te testen of de uitkijktoren sterk genoeg is. Daag de kinderen uit om de constructie groter en steviger te maken door te vragen: ‘Denk je dat de knuffel erop kan zitten?’, ‘Hoe kunnen we de uitkijktoren steviger maken?’ Je kunt de kinderen leren dat het geheel hoger en sterker kan worden doordat je de basis van je constructie breder maakt en dat driehoeksvormen erg stevig zijn om mee te bouwen (ontwikkelingsstimulering). Als de toren erg hoog wordt kunnen ze op tafels of stoelen klimmen om er alsnog bij te komen. Let hierbij wel op de veiligheid (zie ook omgang met risico’s). 

Afsluiting

Geef kort van te voren aan dat de tijd bijna om is zodat ze het bouwsel kunnen afronden. Indien het bouwwerk verplaatsbaar is kun je het door de kinderen op een mooie plaats in het lokaal zetten (respect voor autonomie). Laat de kinderen alles opruimen en spreek af wie het bouwsel na een paar dagen weer afbreekt.

Bespreek de activiteit nog even met de kinderen. Ga bij de kinderen na of ze hebben ontdekt dat de driehoek een stevigere vorm is dan zo maar de stokjes aan elkaar maken of een vierkant maken (‘Welke vorm werkte het beste in de constructie?’). Je kunt ook vragen wat ze moeilijk vonden of waar het mis ging. Laat de kinderen vooral ook zelf hun verhaal doen (praten en uitleggen, ontwikkelingsstimulering).

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

De kinderen hebben de ruimte nodig om te kunnen bouwen. Voor kleinere constructies is het handig om het gewoon aan een tafel te doen. Voor grotere constructies heb je meer ruimte nodig. Op zich is het ook mogelijk om deze activiteit buiten te doen. Leg de materialen wel in een doos zodat deze niet door de hele ruimte gaan. 

Indien de constructie even kan blijven staan laat de constructie dan maken op de plek waar deze daadwerkelijk kan blijven staan. Het is erg sneu als de constructie bij het verplaatsen instort.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Nodig:

  • Grote bos lange satéprikkers. Deze zijn meestal verkrijgbaar in verpakkingen van 100 of 200 stuks.
  • Grote bos korte elastiekjes. Iets meer dan het aantal stokjes.
  • Knuffel of poppetje.

Om de kinderen te inspireren kun je op internet een paar plaatjes van bouwwerken of bruggen opzoeken. Het is handig om de plaatjes te plastificeren zodat je ze meerdere keren kunt gebruiken.           

Omgang met risico’s

-         Satéprikkers hebben een scherpe punt en kunnen splinteren. Wijs de kinderen daarop.

-         Om de toren zo groot mogelijk te maken kan het zijn dat de kinderen er niet meer bij kunnen en op tafels en stoelen moeten gaan staan. Zorg dat ze tafels en stoelen gebruiken die stevig staan en niet zomaar omkantelen als ze op de rand staan. Laat niet teveel kinderen tegelijk op 1 tafel staan. Zorg dat ze enige ruimte hebben om hun evenwicht te hervinden indien nodig.

Ontwikkeling

De fijne motoriek van de kinderen in de leeftijd van 7 -9 jaar kan nogal sterk verschillen. Het ene kind heeft dus meer hulp nodig dan de andere maar ook het ene kind kan door zijn motoriek netter werken dan de ander (fijne motoriek). Geef alle kinderen complimenten als ze hun best doen (sensitieve responsiviteit).

De uitkijktoren kan verschillende vormen krijgen. Tijdens het bouwen kom je verschillende problemen tegen die je creatief moet oplossen (creatieve ontwikkeling). Tegelijkertijd leren de kinderen over constructies en de stevigheid van verschillende figuren (cognitieve ontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

Groepsgrootte:

Je kunt deze activiteit ook met een grotere groep doen. Het makkelijkste is het dan om ze allemaal driehoeken te laten maken die je later aan elkaar zet of ze verschillende bouwwerken te laten maken. 

Materiaalgebruik:

Voor de variatie kun je de bouwwerken ook combineren met kleine satéprikkers of cocktailprikkers.  

Het is ook mogelijk om buisprofielen van papier te maken. Rol een vel papier strak om een satéstokje heen en lijm het laatste stukje van het papier dicht. Trek de stok eruit door hem terug te draaien. Zorg voor gekleurd papier, dat ziet er veel gezelliger uit.

Achtergrondinformatie

www.google.nl (zoekwoorden als Eiffeltoren, bruggen, enz.).

Bron: www.techniekinjeklas.nl/home/ontdekdozen/bouwen  (geraadpleegd op: 23 april 2010)

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Creatieve ontwikkeling

Spelgebied: Techniek en wetenschap

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 2 - 10 kinderen

Leeftijd: 7 - 9 jaar

Door: SamenspelopdeBSO