Activiteit

Mediteren in de snoezelhoek

Vooraf

Maak gebruik van een vaste snoezelhoek, of creëer een rustig plekje met zachte materialen, zoals kussens, kleedjes, doeken en knuffels. Zet eventueel een zacht muziekje op. Ga er met het kind naartoe en laat het kind rustig liggen met zijn ogen gesloten. Ga er zelf naast zitten.

Deze activiteit duurt ongeveer 10 tot 15 minuten.

Speluitleg

Neem een plek in gedachten, bijvoorbeeld het strand, en laat het kind zich door een middel van geleide fantasie inbeelden daar te zijn (ontwikkelingsstimulering). Vertel waar je het kind mee naartoe neemt en laat het voelen op wat voor ondergrond het ligt (zand, gras etc.). Laat het kind ontspannen door in eerste instantie alle delen van zijn lichaam aan te spannen. Vertel hem bijvoorbeeld dat jullie samen een afdruk maken in het zand of in het gras. Betrek daarbij elk lichaamsdeel afzonderlijk (“duw je hand in het zand… en laat maar weer los”. Laat het kind vervolgens rustig liggen en versterk het gevoel op een andere plek te zijn door hem/haar bewust te laten liggen, de ondergrond te voelen, anderen in de omgeving te horen etc. Zeg bijvoorbeeld: “Je ligt nu in het zand, ga met je handen langzaam door het zand, en voel de zandkorrels tussen je vingers glijden. Hoor je de meeuwen krijsen in de lucht?” Op deze manier probeer je het gevoel voor het kind zo echt mogelijk te maken. Onder variatiemogelijkheden staan voorbeelden van omgevingen die je kunt omschrijven. Laat het kind vervolgens even rustig liggen.  

Verwerk de afsluiting in je verhaal. Bijvoorbeeld: “Het wordt rustiger op het strand, het geluid van spelende kinderen wordt minder; het is tijd om naar huis te gaan”. Laat het kind zich vervolgens lekker uitrekken (“Maar je maar heel lang”) en zachtjes ‘wakker’ kloppen en wrijven over de benen, armen en het gezicht.

Spelbegeleiding

Kinderen kunnen in de snoezelhoek een beetje tot rust komen. Ze mogen de ruimte zelf herschikken, zodat ze echt lekker kunnen ontspannen (respect voor autonomie). Vervolgens laat jij de kinderen zich zo inleven in je omschrijvingen, dat ze in gedachten op een andere plek zijn (ontwikkelingsstimulering).

Afsluiting

Geef de kinderen even de gelegenheid om weer te wennen aan het ‘hier en nu’. Bespreek vervolgens wat het kind van de activiteit vond (praten en uitleggen): was het leuk? Was het moeilijk? Leek het echt? Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat het kind kwijt kan wat het kwijt wil (sensitieve responsiviteit). Na de bespreking brengt het kind de snoezelhoek weer in de originele staat of ruimt alle spullen op (structureren en grenzen stellen). Het kind kan er eventueel voor kiezen om eerst andere kinderen in de snoezelhoek uit te nodigen, en later op te ruimen.

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Het is de bedoeling dat de ruimte een beetje afgezonderd is van de rest van de groep, dus in een hoekje of achter een kastje, zodat het kind zich even kan afzonderen. Is er ruimte voor een vaste snoezelhoek, dan is dat een plek waar kinderen zich eventueel ook zonder begeleiding terug kunnen trekken om even tot rust te komen. Laat dat vooral door kinderen zelf mee inrichten. Vertel daarbij dat de snoezelhoek zo gebouwd mag worden als het kind zelf het prettigst vindt. Als het kind klaar is, mag het jou in zijn/haar eigen snoezelhoek uitnodigen (respect voor autonomie).

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

De materialen moeten lekker zacht zijn, zoals:

  • kussens
  • doeken
  • dekens
  • kleedjes
  • knuffels

Ontwikkeling

Kinderen leren zich te ontspannen. Ze trainen hun concentratievermogen door zichzelf even af te sluiten voor de omgeving en zich in te leven in de ruimte die beschreven wordt (emotionele ontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

Groepsgrootte:

Kinderen kunnen met meerdere tegelijk mediteren in de snoezelhoek, het is dan wel de bedoeling dat ze helemaal stil zijn en elkaar niet uit de concentratie halen.

Spelvariatie:

Hieronder staan enkele voorbeelden van een omgeving die je kunt gebruiken voor het mediteren:

  • Strand         (zand, meeuwen, zeelucht, golven)
  • Park         (gras, rollerskates, honden, vogels)
  • Zwembad     (spetterend water, spelende kinderen, brandende zon, geur van chloor)
  • Luchtbed    (golvend op het water, handen en voeten in het water, klotsend water)
  • Bevroren meer     (krakend ijs, koud, glad, geluid van schaatsende mensen)

Leeftijd:

Mediteren in de snoezelhoek is ook geschikt voor kinderen van de leeftijdsgroep 4-6. Voor kinderen in de leeftijd van 10-12 is mediteren ook een geschikte activiteit, maar het is beter daar een aparte plek voor te gebruiken.

Achtergrondinformatie

-

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Emotionele ontwikkeling

Spelgebied: Sport en spel

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 1 - 1 kinderen

Leeftijd: 7 - 9 jaar

Door: SamenspelopdeBSO