Activiteit

Teken je familie!

Vooraf

Ruim een tafel in als tekentafel. Leg papier en teken- en/of verfspullen klaar.  

Deze activiteit duurt ongeveer 30 tot 45 minuten, of zolang als de kinderen het leuk vinden.

Speluitleg

Ga met het kind aan de tafel zitten. Vertel dat het kind zijn familie mag tekenen. Wie horen er bij zijn familie? Laat het kind vertellen: heeft het kind een vader, een moeder, broertjes en/of zusjes? Misschien wil het kind ook zijn opa en oma tekenen. Of de hond, de kat, of het konijn (praten en uitleggen)! Stimuleer het kind wel om eerst een schets te maken met potlood; daarna kan het kind de tekening inkleuren met kleurpotlood, stift of verf (structureren en grenzen stellen). Laat de tekenspullen zien en vertel dat het kind zelf aan de slag mag gaan. Hij mag zelf bepalen wie hij gaat tekenen, en hoe (respect voor autonomie). Zorg ervoor dat het kind je uitleg goed kan verstaan. Begrijpt hij wat de bedoeling is?

Spelbegeleiding

Laat het kind aan de slag gaan (respect voor autonomie). Loop af en toe langs om te kijken of het goed gaat. Heeft het kind hulp nodig? Bijvoorbeeld met bepaalde materialen, zoals verf? Eventueel kun je vragen of een ouder kind daarbij kan helpen (begeleiden van interacties tussen kinderen). Complimenteer het kind met zijn werk: ‘Dat wordt een mooie (verf)tekening!’ (sensitieve responsiviteit). Tijdens het tekenen kun je het kind stimuleren om iets over zijn familie te vertellen.

Afsluiting

Moet het kind de activiteit afronden? Vertel op tijd dat de tijd bijna om is (structureren en grenzen stellen). Ruim daarna samen de teken- en/of verfspullen op.

Bespreek de activiteit eventueel na met het kind: vond het kind het leuk om zijn familie te tekenen? Is het een mooie tekening geworden? Wat is er wel goed gelukt, en wat iets minder? (sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, praten en uitleggen). Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat het kind kwijt kan wat hij kwijt wil (sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor gebruik van de ruimte

Doe deze activiteit binnen aan een tafel. 

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Benodigd materiaal:

  • Eventueel een schort.
  • Stevig, wit tekenpapier.
  • Een potlood om eerst een schets te maken.
  • (Kleur)potloden, stiften, of (plakkaat)verf en kwasten om de tekening in te kleuren.

Omgang met risico’s

Als het kind gaat verven, kunnen zijn kleren vies worden. Zorg in dat geval voor een schort.

Ontwikkeling

Het kind denkt tijdens deze activiteit na over zijn familie (cognitieve ontwikkeling). Wie zitten er in zijn familie en hoe zien ze eruit? (sociale ontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

Groepsgrootte:

Je kunt deze activiteit ook in een (kleine) groep doen.

Materiaalgebruik:

- Je kunt het kind ook met wasco laten werken, of met ecoline.

- Wil je een echt schilderij maken? Plak de tekening dan op een groter vel gekleurd papier. Zo krijg je een gekleurde rand om de tekening. Dat is net het passe-partout van een schilderij!

Spelvariatie:

- Om het sociale aspect te vergroten kun je de kinderen ook de familie van een ander kind laten tekenen. Daarvoor moeten ze goed bedenken hoe de familie van dat andere kind eruit ziet.

- Het kind kan ook de familie tekenen van een fictief persoon. Bijvoorbeeld: de familie van een Disneyfiguur, de familie van Sponge Bob, de familie van Barbapappa.

- Is het bijna moederdag of vaderdag, of is de vader of de zus van het kind bijna jarig? Dan is zo’n familieportret een leuk cadeautje!

- Hebben meerdere kinderen een familieportret gemaakt? Dan kun je een tentoonstelling inrichten van de portretten.

Leeftijd:

Je kunt deze activiteit ook doen met oudere kinderen. Oudere kinderen kunnen nauwkeuriger werken met verschillende materialen. Ook met verf kunnen ze bijvoorbeeld goed lijkende familieleden schilderen. Daarnaast kun je hen stimuleren meerdere familieleden te schilderen, of juist alleen de mensen uit hun gezin (ontwikkelingsstimulering).

Achtergrondinformatie

-

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Sociale ontwikkeling

Spelgebied: Cultuur en maatschappij

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 1 - 2 kinderen

Leeftijd: 4 - 6 jaar

Door: SamenspelopdeBSO