Activiteit

Emo-koken

Vooraf

Maak de keuken beschikbaar voor de kinderen om in te koken. Zorg dat er verschillende etenswaren in huis zijn: zoete dingen én hartige dingen. Verzamel ook wat kleine, makkelijke recepten die met de beschikbare ingrediënten te maken zijn.

Deze activiteit duurt ongeveer een uur.

Speluitleg

Leg de activiteit uit aan de kinderen. Ze gaan een gerecht maken voor iemand om een speciale reden. Vraag de kinderen of ze iemand kennen die een heel lekker gerecht verdient, bijvoorbeeld iemand die net ziek is geweest, iemand die jarig is, iemand die een baby heeft gekregen, of iemand die gewoon heel erg aardig is (ontwikkelingsstimulering). Geef eventueel zelf een voorbeeld van iemand uit je eigen omgeving die volgens jou een lekker gerecht verdient. Zorg dat alle kinderen uiteindelijk iemand in gedachten hebben, en laat ze vertellen waarom ze die persoon hebben gekozen (praten en uitleggen). Laat de kinderen zien welke ingrediënten ze tot hun beschikking hebben, en welke gerechten ermee gemaakt kunnen worden. De kinderen mogen zelf weten wat ze willen maken: een van de recepten die klaarliggen, of een eigen creatie van de ingrediënten die beschikbaar zijn (ontwikkelingsstimulering). Vraag ze ook of ze iets willen maken wat ze zélf lekker vinden, of juist iets wat de ánder lekker vindt (respect voor autonomie). Zorg dat de kinderen van tevoren aangeven wat ze allemaal nodig hebben voor hun gerecht, zodat de beschikbare ingrediënten kunnen worden verdeeld (structureren en grenzen stellen).

Spelbegeleiding

De kinderen gaan individueel aan de slag. Loop bij de kinderen langs om te zien of alles goed gaat, en of ze op gang komen (sensitieve responsiviteit). Sommige kinderen zullen bijvoorbeeld hulp nodig hebben bij het doseren van de ingrediënten. Vertel de kinderen waar ze goed op moeten letten. Is het beslag glad genoeg? Is het deeg goed gekneed? Laat weten dat het belangrijk is om hier goed op te letten, omdat het gerecht anders kan mislukken, en dat zou jammer zijn. Kinderen die gebruik maken van apparatuur als oven, gasfornuis en blender, mogen dit alleen onder begeleiding doen in verband met de veiligheid (structureren en grenzen stellen).

Afsluiting

Laat ruim van tevoren weten dat het tijd is om te stoppen, en herhaal dit eventueel een aantal keer. Dit geeft alle kinderen de gelegenheid hun gerecht af te maken of in de oven te stoppen (respect voor autonomie). Na afloop ruimen de kinderen hun spullen op (structureren en grenzen stellen). Vraag de kinderen of het gelukt is, en wat ze van de activiteit vonden (praten en uitleggen). Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg dat ieder kind kwijt kan wat het kwijt wil (sensitieve responsiviteit). Aan het einde van de dag krijgen de kinderen hun gerecht mee naar huis, zodat ze het kunnen geven aan degene voor wie ze het gemaakt hebben. Maak eventueel wat foto’s van de kinderen met hun gerechten, ter herinnering. Zulke foto’s zijn ook leuk voor de website.

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Het is het leukst als de kinderen in een echte keuken aan de slag kunnen. Is er geen keuken? Leg dan lekkere recepten klaar waar geen keukenapparatuur voor nodig is, en laat de kinderen de gerechten aan de grote eettafel maken.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Zorg voor gevarieerde ingrediënten, zodat de kinderen zich kunnen laten inspireren door wat ze aangeboden wordt.

Omgang met risico’s

Werken in de keuken brengt risico’s met zich mee. Maak kinderen bewust van de gevaren van bijvoorbeeld hittebronnen en scherpe messen. Zorg dat de kinderen hier voortdurend rekening mee houden. Keukenapparatuur mag niet zonder begeleiding worden gebruikt.

Ontwikkeling

Kinderen denken na over hun gevoel voor andere mensen: wie verdient het volgens hen om eens lekker in de watten gelegd te worden? (emotionele ontwikkeling).Kinderen die één van de receptjes willen maken zullen het recept goed moeten lezen, en werken daarbij aan hun leesvaardigheid (taalontwikkeling). Kinderen die zelf een gerecht willen bedenken moeten hun eigen creativiteit gebruiken om iets lekkers samen te stellen (creatieve ontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

Groepsgrootte:

Kinderen kunnen ook gezamenlijk in een kleine groep een gerecht maken. Zorg dat zij de taken onderling goed verdelen (begeleiden van interacties tussen kinderen).

Leeftijd:

Het spel is ook geschikt voor kinderen van 4-6 jaar en 7-9 jaar. De gerechtjes zullen wat simpeler moeten zijn, aangepast aan hun leeftijd.

Achtergrondinformatie

-

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Emotionele ontwikkeling

Spelgebied: Koken

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 1 - 2 kinderen

Leeftijd: 10 - 12 jaar

Door: SamenspelopdeBSO