Activiteit

Hutten bouwen

Vooraf

Verzamel spullen waarmee de kleuters hutten kunnen bouwen. Denk aan (tuin)stoelen, tafels, oude kleden of lakens, grote dozen, grote takken en/of planken. Op de speelplaats kunnen de kleuters ook een hut van een speeltoestel maken, of ze kunnen er een boom in de tuin bij gebruiken. Bijvoorbeeld door een kleed over een klimrek of een overhangende tak te leggen.

Verzamel ook spullen die de kinderen in de hut kunnen gebruiken, zoals kookspullen, of een theeserviesje.

De activiteit duurt ongeveer 30 á 45 minuten of zolang als de kinderen het leuk vinden.

Speluitleg

Leg de activiteit uit. Vertel dat de kinderen een hut gaan maken! Laat de materialen zien die ze daarbij mogen gebruiken (praten en uitleggen). Vraag de kinderen of ze zelf aan de slag gaan, of dat ze een beetje hulp van je nodig hebben? En hebben ze nog meer spullen nodig?

Zorg ervoor dat de kinderen je uitleg goed kunnen verstaan. Begrijpen ze wat de bedoeling is (structureren en grenzen stellen)?

Spelbegeleiding

Laat de kinderen zelf aan de slag gaan. Kleuters hebben een grote fantasie; met weinig spullen weten ze vaak al een hele fantasiewereld op te bouwen. Laat hen zoveel mogelijk zelf bedenken hoe ze de materialen ((tuin)stoelen, tafels, oude kleden of lakens, grote dozen, planken of takken) ombouwen tot een hut. Stimuleer de kinderen daarbij verschillende materialen te gebruiken (sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie). Vraag of de kinderen hulp nodig hebben bij het bouwen; zorg dat je zelf vooral een uitvoerende rol hebt. Het initiatief ligt bij de kinderen. Je zorgt er natuurlijk wel voor dat de kinderen zich niet bezeren en dat de hut ‘veilig’ is (structureren en grenzen stellen)!

Is de hut klaar? Dan kunnen de kinderen in de hut spelen. Ze bedenken waarschijnlijk zelf welk (rollen)spel ze willen spelen. Zorg voor de randvoorwaarden: zet bijvoorbeeld een theeserviesjes klaar, of laat de kinderen (verkleed)spullen pakken waarmee ze vadertje en moedertje kunnen spelen.

Afsluiting

Is het tijd om op te houden? Geef dat op tijd aan, zodat de activiteit niet te abrupt afloopt (structureren en grenzen stellen).

Bespreek de activiteit na met de kinderen. Vonden ze het leuk om een hut te bouwen? Wat hebben ze er allemaal voor gebruikt? Was het moeilijk om zelf een hut te bouwen? (sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, praten en uitleggen)? Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat de kinderen kwijt kunnen wat ze kwijt willen (sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Doe dit spel bij voorkeur buiten; dan hebben de kinderen lekker de ruimte. Ze kunnen dan ook buitenmaterialen gebruiken voor hun hutten: bomen of een speeltoestel. Maar binnen kunnen de kinderen ook hutten bouwen, bijvoorbeeld met tafels en stoelen en een kleed. 

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Benodigd materiaal:

  • Spullen om een hut van te bouwen: (tuin)stoelen, tafels, oude kleden of lakens, grote dozen, takken, planken (zonder splinters!).
  • Materialen om in de hut mee te spelen: verkleedkleren, theeserviesjes, kookspullen, enzovoorts.

Omgang met risico’s

Let erop dat de kinderen zich niet bezeren tijdens het hutten bouwen. Zorg dat de hut stabiel is, en dat er niet ineens een stoel op een kind kan vallen! Controleer ook de bouwmaterialen van te voren; zitten er geen splinters aan de planken of aan de takken?  

Bouwen de kinderen in de bosjes of tussen de bomen? Vergeet dan niet om de kinderen en jezelf na afloop te controleren op teken!

Ontwikkeling

Hutten bouwen is bij uitstek een activiteit die kinderen samen doen. Samen bedenken hoe de hut gebouwd moet worden, welke materialen ze ervoor kunnen gebruiken. De kinderen kunnen elkaar helpen om de hut te construeren. Bijvoorbeeld door samen een plank aan te slepen, of samen grote takken te verzamelen.

Als de hut klaar is, spelen de kleuters al snel hele rollenspelen in de hut: vadertje en moedertje, indiaantje, of berenmoeder en berenkind. Ze bepalen onderling wie welke rol speelt, en verplaatsen zich vervolgens in die rol. Zo oefenen ze hun sociale vaardigheden en hun relatie tot autoriteit (wie bepaalt wat er gebeurt in de groep) (sociale ontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

Groepsgrootte: 

Je kunt deze activiteit ook met een grote groep doen. De kinderen kunnen een grote hut bouwen, of verschillende kleinere.

Materiaalgebruik: 

- Bouwen de kinderen buiten een hut? Dan kunnen ze er buitenmateriaal uit de tuin of van de speelplaats bij gebruiken. Bijvoorbeeld overhangende takken van een boom of speeltoestellen op de speelplaats.

- De kinderen kunnen ook hoepels of kratten voor hun hut gebruiken.

Spelvariatie: 

- Je kunt de kinderen ook een specifieke hut laten bouwen. Bijvoorbeeld een wigwam, of een kabouterhut.

- Bouw je een specifieke hut? Dan kunnen de kinderen zich ook verkleden als Indiaan of als kabouter.

- Is het lunchtijd? Laat de kinderen dan eens in hun hut lunchen. Dat zullen ze leuk vinden!

- Je kunt voor of na de activiteit een verhaal lezen over een hut. Bijvoorbeeld het verhaal ‘De egel timmert een hut’ in Hier is de boze heks van Hanna Kraan.

- Maak een foto van de hut als hij klaar is. Leuk voor de website!

Leeftijd: 

Je kunt dit spel ook met oudere kinderen doen:

- 7-9 jaar: Deze kinderen kunnen al goed zelf een hut bouwen van bestaand materiaal. Ze hebben wat minder begeleiding nodig; je kunt op de achtergrond in de gaten houden of het goed gaat.

- 10-12 jaar: Deze kinderen kun je ook zelf een hut laten timmeren. Zet hiervoor naast de dozen, kleden, touw, houten planken, takken en pallets, spijkers, zagen en hamers klaar. Zorg wel voor voldoende begeleiding op de achtergrond en geef duidelijk de grenzen aan tot waar de kinderen mogen gaan op het terrein! Geef ook aanwijzingen voor het gebruik van de gereedschappen en zorg voor voldoende materiaal. Doe je deze activiteit met een grotere groep? Dan kun je als variatie deze kinderen ook opdelen in groepjes die allemaal een eigen hut maken. Wie maakt de mooiste hut? Je kunt er een huttenbouwwedstrijd van maken, met een jury die de hutten beoordeelt (ontwikkelingsstimulering).

Achtergrondinformatie

-

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Sociale ontwikkeling

Spelgebied: Techniek en wetenschap

Locatie: Buiten

Groepsgrootte: 2 - 10 kinderen

Leeftijd: 4 - 6 jaar

Door: SamenspelopdeBSO