Activiteit

Een reuzenschilderij!

Vooraf

Zet alle verfspullen klaar. Doe de verf vast op schoteltjes, leg kwasten klaar en zet potten met water neer waarin de kinderen hun verfkwasten om kunnen spoelen. Zorg ook voor schorten.

De activiteit duurt ongeveer 20 tot 30 minuten, of zolang als de kinderen het leuk vinden.

Speluitleg

Vertel de kinderen dat ze samen een reuzenschilderij gaan maken. Laat de uitgerolde rol behang zien: ‘Zo groot mag jullie schilderij worden!’ Vraag de kinderen wat ze willen schilderen. Een strand met zee, een bos met dieren, een eiland, een stad of een dorp? De kinderen mogen het zelf bepalen (respect voor autonomie). Vertel dat de kinderen elkaar mogen helpen tijdens het schilderij, ze kunnen allemaal apart iets op de rol behang schilderen, maar ze mogen ook samen aan een huis, een auto of een dier werken (begeleiden van interactie tussen kinderen).Doe alle kinderen een schort om, en verven maar (praten en uitleggen).Zorg ervoor dat de kinderen je uitleg goed verstaan. Begrijpen ze wat de bedoeling is (structureren en grenzen stellen)?

Spelbegeleiding

Laat de kinderen zelf aan de slag gaan (respect voor autonomie). Blijf op de achtergrond aanwezig om te helpen als dat nodig is. Geef de kinderen af en toe een complimentje: ‘Wat wordt dat een mooie tuin, Lieke!’ (sensitieve responsiviteit).

Afsluiting

Zijn de kinderen klaar met verven? Laat ze dan ook helpen met opruimen. Je kunt daarbij de taken verdelen. Twee kinderen ruimen samen alle schoteltjes met verf op, twee kinderen spoelen de kwasten uit en twee kinderen ruimen de schorten weer op (structureren en grenzen stellen, begeleiden van interactie tussen kinderen). Tot slot wast elk kind zijn handen. Bekijk na afloop het reuzenschilderij met de kinderen. Vinden ze dat het een mooi schilderij is geworden? Vonden ze het leuk om samen aan een groot schilderij te werken? Vraag ook waar jullie het schilderij op willen hangen. Misschien (buiten) aan een grote muur (sensitieve responsiviteit)? Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat de kinderen kwijt kunnen wat ze kwijt willen (sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Je kunt dit spel binnen of buiten doen, op een grote tafel of op de grond. Je kunt de behangrol ook aan een muur plakken met schilderstape. De muur kan dan wel vies worden.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Benodigd materiaal:

  • Een rol behang.
  • (Plakkaat)verf.
  • Kwasten en schoteltjes of bakjes om de verf op te doen.
  • Potten met water.
  • Schorten.
  • Eventueel schilderstape als je de behangrol aan de muur vast wilt plakken.

Omgang met risico’s

Dit is geen gevaarlijke activiteit. De kinderen kunnen er natuurlijk wel vies van worden. Je kunt daarom van tevoren vragen of de kinderen oude kleren aan doen.

Ontwikkeling

De kinderen werken samen aan een schilderij. Eerst bedenken ze wat ze willen schilderen, daarna voeren ze hun plannen samen uit. Tijdens het verven moeten ze rekening houden met elkaar: elkaar een beetje de ruimte geven bijvoorbeeld. Bovendien kunnen ze samen aan een figuur werken (sociale ontwikkeling). Sommige kinderen van die leeftijd vinden het moeilijk als een ander kind iets anders tekent dan zij hadden gewild. Of, als een kind iets op een andere plek tekent dan ze hadden gewild. De kinderen kunnen hier ruzie over krijgen. Ontstaat er zo’n ruzie? Kijk eerst of de kinderen de ruzie zelf op kunnen lossen; grijp in als dat nodig is. Benadruk dan dat samen schilderen inhoudt dat een ander het wel eens anders doet dan je zelf zou doen. Maar dat dat juist ook heel leuk kan zijn! (sociale ontwikkeling).Is er een kind dat het moeilijk vindt om samen te werken? Wijs hem een apart hoekje van de behangrol aan waar hij mag schilderen. Zo werkt hij wel samen met de andere kinderen aan een schilderij, maar zit hij toch een beetje afgescheiden van de rest.

Variatiemogelijkheden

Groepsgrootte:

Je kunt deze activiteit ook in tweetallen of met een grotere groep doen. De tweetallen kunnen om toerbeurt aan het schilderij werken; zo vullen verschillende tweetallen het schilderij steeds verder in.

Materiaalgebruik:

- De kinderen kunnen ook met waterverf werken.

- Je kunt de kinderen ook laten vingerverven.

- Heb je geen behangrol? De kinderen kunnen ook op een groot laken verven.

Spelvariatie:

- Je kunt de kinderen alles zelf laten schilderen, maar je kunt ook eerst de omtrekken van een bepaalde achtergrond aangeven op het behang. Bijvoorbeeld de contouren van een bos, een strand of een stad. De kinderen kunnen vervolgens deze tekening verder invullen met dieren, mensen of auto’s.

- Je kunt deze activiteit aan laten sluiten op een thema waaraan je werkt. Bijvoorbeeld herfst, of lente.

- Wil je de kinderen nog meer samen laten werken? Geef de kinderen dan van tevoren bepaalde taken op. Vraag een kind bijvoorbeeld overal bloemen te schilderen, en een ander kind dieren of auto’s. De kinderen moeten dan overleggen waar er een bloem, een auto of een dier moet komen (begeleiden van interactie tussen kinderen)!

- Je kunt de kinderen ook samen laten werken aan een (dieren)schilderij. Laat de kinderen bijvoorbeeld samen één groot fantasiebeest tekenen. Of een hele grote rups. Elk kind tekent een onderdeel van het dier.

- Je kunt de kinderen ook laten schilderen naar aanleiding van een verhaal dat jullie gelezen hebben. Bijvoorbeeld naar aanleiding van een sprookje.

- Is het schilderij klaar? Hang het op en nodig ouders uit voor een feestelijke ‘opening’. Je kunt de opening van de ‘tentoonstelling’ aankleden met drankjes en hapjes!

Leeftijd:

Je kunt deze activiteit ook met oudere kinderen doen. Zowel met kinderen van 7-9 jaar als met kinderen van 10-12 jaar.

- 7-9 jaar: Geef deze kinderen meer vrijheid in hun onderwerpkeuze.

- 10-12 jaar: Je kunt kinderen van deze leeftijd ook gezamenlijk een stripverhaal laten schilderen op de behangrol. Of je kunt ze een abstract expressionistisch schilderij laten maken volgens de methode van Jackson Pollock: de kinderen mogen verf op het schilderij laten druipen. Zo maken ze een abstract schilderij. Eventueel kun je eerst met de kinderen een paar schilderijen van Jackson Pollock (op internet) bekijken; dan zien de kinderen hoe Jackson Pollock te werk ging.

Achtergrondinformatie

Bron: Gebaseerd op het spel Een reuzenschilderij, op pagina 63 uit het boek Het Groter Groeien Slecht Weer Boek van Olga Leever, (Hoofddorp: Sanoma Uitgevers).

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Sociale ontwikkeling

Spelgebied: Kunst en knutselen

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 2 - 10 kinderen

Leeftijd: 4 - 6 jaar

Door: SamenspelopdeBSO