Activiteit

Sokkenmonsters maken

Vooraf

Vraag van te voren of de kinderen een (grote) gekleurde sok mee willen nemen. Zorg zelf ook voor (fel)gekleurde sokken voor kinderen die hun sok vergeten zijn mee te nemen.

Maak een aantal sokkenmonsters als voorbeeld, of zoek op internet plaatjes van sokkenmonsters (zie achtergrondinformatie). Leg de spullen klaar op tafels.

Deze activiteit duurt ongeveer 45 tot 60 minuten.

Speluitleg

Leg de activiteit uit. Vertel de kinderen dat ze een sokkenmonster gaan maken. Ze mogen zelf bepalen hoe hun sokkenmonster eruit komt te zien (respect voor autonomie)! Laat het voorbeeld zien dat je gemaakt hebt, of laat de plaatjes van sokkenmonsters zien.

Laat de kinderen een sok pakken en laat hen kort bedenken wat voor soort monster ze willen maken. Een krokodil, een haai of een fantasiemonster? De kinderen kunnen de spullen bekijken om op ideeën te komen. Wanneer de kinderen een monster hebben verzonnen, leg uit hoe ze te werk moeten gaan:

1.      Ze pakken een sok en steken hun hand erin. Hun duim wijst naar beneden. De hiel van de sok moet aan de bovenkant zitten.

2.      Ze duwen met hun andere hand het teengedeelte naar binnen. Dat wordt de bek van het monster.

3.      Ze halen hun hand voorzichtig uit de sok.

4.      Ze vouwen een stuk (gekleurd) karton dubbel en steken het met de vouw naar binnen diep in de bek van het monster.

5.      Ze trekken de vorm van de sok om, en knippen het karton uit.

6.      Ze lijmen of nieten het karton in de bek.

7.      Nu mogen ze het monster verder versieren. Ze kunnen tanden en een tong in de bek lijmen. Ze kunnen ogen en oren plakken op de kop (de hiel van de sok). En ze kunnen haren van wol maken. Verder kan het monster nog een pet, een hoed of een kroon op zijn kop krijgen. En een ketting of een strik om zijn nek! De kinderen kunnen de bek en de ogen van het monster vastlijmen. Maar ze kunnen ook knopen als ogen vastnaaien op de sok. De kinderen kunnen uit gekleurd vilt schubben, vinnen, tongen of andere versierselen knippen. Het vilt kunnen ze met lijm op de sok plakken. Met wol kunnen ze het monster haren of een staart geven.

8.      Dan is het sokkenmonster klaar (praten en uitleggen, structureren en grenzen stellen)!

Zorg ervoor dat alle kinderen je uitleg goed kunnen verstaan. Begrijpen ze wat de bedoeling is? (Structureren en grenzen stellen). 

Spelbegeleiding

Laat de kinderen daarna zoveel mogelijk zelfstandig aan het werk gaan (respect voor autonomie). Help de kinderen als dat nodig is, of vraag of de kinderen elkaar kunnen helpen (begeleiden interacties tussen kinderen).

Niet elk kind is overigens even handig hierin; stimuleer de kinderen dan ook elkaar te helpen. Bijvoorbeeld met kleine priegelklusjes (zoals ogen vastnaaien op de sok) (begeleiden interacties tussen kinderen, respect voor autonomie, ontwikkelingsstimulering).

Complimenteer de kinderen met hun sokkenmonsters. Wat worden ze mooi (sensitieve responsiviteit)!

Afsluiting

Is de activiteit bijna afgelopen? Vertel de kinderen hoeveel tijd ze nog hebben om hun sokkenmonsters af te maken. Zo kunnen ze deze activiteit goed afronden (structureren en grenzen stellen). Ruim daarna samen met de kinderen alle spullen op.

Bespreek de activiteit na met de kinderen: vonden de kinderen het leuk om een sokkenmonster te maken? Hebben ze goed met elkaar samengewerkt? Zijn ze tevreden met het resultaat? (sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, praten en uitleggen). Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat de kinderen kwijt kunnen wat ze kwijt willen (sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor gebruik van de ruimte

Je doet deze activiteit bij voorkeur binnen, aan een grote tafel. Zet op de tafel verschillende bakken met materialen neer die de kinderen kunnen gebruiken. Knopen, piepschuim bolletjes, garen, naalden, lijm, vilt, wol en scharen.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Benodigd materiaal:

  • Voor elk kind een (fel)gekleurde sok.
  • Gekleurd karton.
  • Scharen, nietmachine met nietjes, lijm.
  • Naalden en garen, lijm en scharen.
  • Knopen, piepschuim bolletjes, vilt of oude lapjes en wol.

Omgang met risico’s

De kinderen kunnen sommige versierselen ook met nietjes vastmaken aan de sok. Let erop dat de kinderen voorzichtig omgaan met het nietapparaat!

Verder kunnen ze naald en draad gebruiken om dingen vast te maken aan de monsters. Vertel de kinderen dat de naalden scherp zijn en dat ze er voorzichtig mee om moeten gaan.

Ontwikkeling 

De kinderen plakken, knippen en naaien versierselen op hun sokkenmonster, wat de ontwikkeling van de fijne motoriek stimuleert (motorische ontwikkeling). Ze verzinnen zelf wat voor soort sokkenmonster ze willen gaan maken en hoe dit monster eruit moet komen te zien (creatieve ontwikkeling). Daarnaast werken de kinderen in een grote groep aan deze activiteit. Op de tafel staan verschillende bakken met materialen. De kinderen zoeken zelf de spullen uit die ze willen gebruiken. Daarbij moeten ze af en toe op hun beurt wachten. Of ze moeten even overleggen, bijvoorbeeld over wie de laatste knoop mag gebruiken (sociale ontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

Groepsgrootte:

Je kunt deze activiteit ook in een wat kleinere groep doen.

Materiaalgebruik:

- Je kunt de kinderen ook poppen van hout laten maken, of van papier. Je kunt de poppen op een stok plakken; dan heb je stokpoppen.

- Ook van melkpakken kun je leuke poppen maken. Laat de kinderen zelf bedenken hoe hun pop eruit komt te zien; zorg voor verschillend knutselmateriaal (karton, papier, rietjes, touw, wol, wc-rollen, scharen, lijm).

Spelvariatie:

- Lees je een spannend verhaal met de kinderen? Je kunt de kinderen ook een figuur uit het verhaal laten maken.

- In plaats van monsters kunnen de kinderen ook dieren van de sokken maken, of aliens of bekende personen.

- Zijn de sokkenmonsters klaar? Dan kunnen de kinderen ze gebruiken in de poppenkast! Ze kunnen er ook verhalen mee naspelen, of er in de kring mee spelen. Zie ook de activiteiten ‘Poppen in de kring’ en ‘Spelen in een poppenkastverhaal’.

Leeftijd:

Je kunt deze activiteit ook met jongere kinderen doen:

- Kinderen van 7-9: De kinderen van deze leeftijd kunnen ook sokkenmonsters maken. Misschien hebben de kinderen iets meer begeleiding nodig. Je kunt eventueel oudere kinderen als hulp mee laten werken aan de activiteit (begeleiden interacties tussen kinderen).

Achtergrondinformatie

Je kunt meer informatie vinden over sokpoppen maken op het internet. Bijvoorbeeld op de volgende sites:

http://www.nederlandsmarionettentheater.nl/mp/lesbrief-basisschool.pdf

http://www.fietjewaarom.nl/Fietje_Waarom/seizoen/voorjaar-2007/knutselpagina/handpop_maken.html

Bron: http://www.nederlandsmarionettentheater.nl/mp/lesbrief-basisschool.pdf

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Reacties (1)

Florijn

6 jaren, 6 maanden geleden

ERG LEUK IDEE,FANTASTISCH RESULTAAT.DE BLITSKIKKERS

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Creatieve ontwikkeling

Spelgebied: Kunst en knutselen

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 10 - 40 kinderen

Leeftijd: 10 - 12 jaar

Door: SamenspelopdeBSO

Sokkenmonster

Sokkenmonster