Activiteit

Bewegen als riet

Vooraf

Maak een ruimte vrij waarin je vrij kunt bewegen met de kleuters.

Deze activiteit duurt ongeveer 15 minuten, of zolang als de kinderen het leuk vinden.

Speluitleg

Vertel de kinderen dat ze samen met jou een spel gaan doen. De kinderen gaan doen alsof ze riet zijn. Weten de kinderen wat riet is? Vertel dat het planten aan de slootkant zijn. Lange stengels, soms met pluimen (praten en uitleggen).

Elk kind is een rietstengel. En net als het riet groeien de kinderen in de lente en bewegen ze mee met de wind. Maar let op, de rietstengels mogen elkaar niet raken!

Zorg ervoor dat de kinderen je uitleg goed verstaan. Begrijpen ze wat de bedoeling is (structureren en grenzen stellen)?

Spelbegeleiding

Laat de kinderen naast elkaar zitten op de grond. Ga zelf in het midden van de rij zitten. ‘Zo, nu zijn we het riet!’. Vertel dat het riet aan de waterkant staat. ‘Doen jullie allemaal jullie benen maar naar voren. Wat voelen jullie aan je voeten? Dat is het water! Oei, daar komt een boot aan! Het water gaat golven.’ Trappel met je voeten: ‘Kijk, ik beweeg mee met het water! Bewegen jullie mee?’ (sensitieve rensponsiviteit, ontwikkelingsstimulering). Vertel dat het riet gaat groeien in de lente. Doe langzaam je armen omhoog. Het riet groeit en groeit. Doen de kinderen mee? Vertel dat dan de wind komt. Eerst een klein zuchtje. Sjjjjj, sjjjjj …. Beweeg je armen langzaam naar rechts en weer terug naar links. Bewegen de kinderen mee (sensitieve rensponsiviteit)? De rietstengels mogen elkaar niet raken (structureren en grenzen stellen, ontwikkelingsstimulering)! ‘Letten jullie goed op hoe je buurvrouw of buurman beweegt? Goed zo kinderen, wat zijn jullie een goede rietstengels!’ (begeleiden van interactie tussen kinderen, sensitieve responsiviteit).

Vertel dat het harder gaat waaien. Woesj, woesj….. De rietstengels buigen heen en weer. Naar voren en naar achteren, naar links en naar rechts. Het wordt een storm, een hele harde storm! Hoei, hoei …. Het riet buigt wild alle kanten op. De stengels raken elkaar nog steeds niet! (structureren en grenzen stellen, begeleiden van interactie tussen kinderen, ontwikkelingsstimulering).

Dan wordt de wind weer minder, woesj, woesj, tot de wind helemaal gaat liggen. De rietstengels staan weer keurig rechtop. Of is er een stengel geknakt?

Afsluiting

Is de wind gaan liggen? Vertel dat het spel dan afgelopen is (structureren en grenzen stellen).

Bespreek de activiteit even na met de kinderen. Vonden ze het een leuk om riet na te doen? Was het moeilijk om elkaar niet te raken (sensitieve responsiviteit)? Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat de kinderen kwijt kunnen wat ze kwijt willen (sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor gebruik van de ruimte

Je kunt dit spel zowel binnen als buiten doen. Zorg voor genoeg ruimte, dan kunnen de kinderen zich vrij bewegen.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

-

Omgang met risico’s

Als het hard stormt, kunnen de kinderen met hun armen tegen elkaar aanslaan. Laat kinderen die zich snel druk gedragen aan de buitenkant van de rij zitten, dan slaan ze minder snel tegen de andere kinderen aan.

Ontwikkeling

Tijdens dit spel letten de kinderen goed op elkaar. Raken ze elkaars armen niet aan? Daarnaast luisteren ze goed naar jou. Waait de wind hard of zacht? Komt de wind van voren of van achteren? Als de kinderen jouw aanwijzingen goed volgen, hoeven de rietstengels elkaar niet te raken (sociale ontwikkeling, motorische ontwikkeling). Daarnaast is het een spel dat de saamhorigheid vergroot; gezellig met elkaar iets doen vinden de kleuters altijd leuk!

Variatiemogelijkheden

Groepsgrootte:

Je kunt deze activiteit ook in een kleine groep doen.

Materiaalgebruik:

Je kunt het spel wat aankleden door samen voor een (blauwe) mat te gaan zitten; dat is het water. De kinderen kunnen daarnaast linten vasthouden (bijvoorbeeld van crêpepapier), dat zijn de rietpluimen!

Spelvariatie:

- Heb je het spel een keer gespeeld en willen de kinderen het spel nog een keer doen? Misschien wil een kind nu de aanwijzingen geven. Hoe hard waait het? Waar komt de wind vandaan? Het kind dat de aanwijzingen geeft, doet de bewegingen voor; de andere kinderen volgen hem (respect voor autonomie).

- Je kunt het spel ook staand doen. Dan kunnen de rietstengels nog meer opzij, naar voren en naar achteren zwiepen!

- Je kunt tijdens spel (klassieke) muziek laten horen. Als de muziek aanzwelt, neemt de storm toe. En als de muziek rustiger wordt, gaat de wind liggen.

Achtergrondinformatie

Bron: Gebaseerd op het spel Wuivend riet, op pagina 58 van het boek het boek uit het boek Activiteiten voor basisschoolkinderen door Tini Bouwman, W. M. F. M. Oehlen en Thérèse van Tiel (Utrecht: Thieme Meulenhoff, 2003).

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Sociale ontwikkeling

Spelgebied: Natuur

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 6 - 40 kinderen

Leeftijd: 4 - 6 jaar

Door: SamenspelopdeBSO