Activiteit

Mooie broodjes maken

Vooraf

Leg alle spullen klaar. Je kunt het kind deze activiteit zelfstandig uit laten voeren. Leg eerst duidelijk uit wat de bedoeling is.

Deze activiteit duurt ongeveer 20 minuten.

Speluitleg

Vertel dat het kind zelf mooie broodjes mag maken. Bijvoorbeeld voor een feestje of een verjaardag. Of gewoon zomaar, voor de lunch. Laat de spullen zien die het kind daarbij kan gebruiken. Boterhammen, boter, ham, kaas, jam, hagelslag, pindakaas, et cetera. Vertel dat het kind zelf een broodje gaat smeren. Daarna mag hij het broodje in een mooie vorm snijden. Zodat het een echt kunstwerk wordt (praten en uitleggen)!

Zorg ervoor dat het kind je uitleg goed kan verstaan (structureren en grenzen stellen).

Geef het kind de boterhammen. Vertel dat hij eerst de korstjes van het brood mag snijden. Doe eventueel voor hoe dat moet. Laat het kind twee boterhammen besmeren en beleggen. Daarna mogen de boterhammen op elkaar. Het kind heeft nu een dubbele boterham met beleg gemaakt. Zijn de boterhammen klaar? Laat het kind dan de dubbele boterhammen in een mooie vorm snijden. Bijvoorbeeld een driehoek, een rondje of een vierkant. Maar het kind kan natuurlijk ook zijn fantasie gebruiken en er bijvoorbeeld een vis van snijden, of een ster of een maan!

Het is leuk om samen met het kind te bedenken welke vormen passen bij de gelegenheid. Voor wie maakt het kind de broodjes? Voor zichzelf, of voor een of meerdere andere mensen? Welke vormen passen bij die persoon of personen? (Het brood dat overblijft na het snijden, mag het kind ook lekker opeten, samen met andere kinderen of pedagogisch medewerkers!) Het kind maakt genoeg broodjes voor de personen die op het feestje of de verjaardag komen. Of, hij maakt zoveel broodjes als hij zelf wil eten (respect voor autonomie).

Spelbegeleiding

Houd op de achtergrond in de gaten of het goed gaat. Grijp alleen in als het niet lukt. Is het broodje mooi geworden? Complimenteer het kind: ‘Wat heb je er een mooie vis van gemaakt!’ (sensitieve responsiviteit).

Afsluiting

Zijn de boterhammen bijna op, of heeft het kind genoeg broodjes gemaakt? Kondig op tijd aan dat het kind bijna klaar is (structureren en grenzen stellen). Zo weet het kind hoeveel tijd hij nog heeft voor de broodjes (respect voor autonomie). Sluit de activiteit af. Ruim samen met het kind de gebruikte spullen op. Daarna kan het kind zijn broodjes lekker opsmullen, of serveren!

Bespreek de activiteit nog even na met het kind. Vond het kind het leuk om zelf mooie broodjes te maken? Vond hij het moeilijk om de broodjes in vormen te snijden? Waarom wel of waarom niet (sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, praten en uitleggen)? Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat het kind kwijt kan wat hij kwijt wil (sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor gebruik van de ruimte

Je doet deze activiteit binnen, in de keuken of gewoon in de groep. Je kunt ook een restaurant/keukenhoek inrichten. Zet in dat geval een tafel in de restaurant/keukenhoek neer waaraan de kinderen kunnen werken. Zet hier ook alle benodigde materialen neer. Bijvoorbeeld met labels eraan, zodat de kinderen allerlei keukenmateriaal leren kennen. Bijvoorbeeld: een snijplank, een (keuken)mes (niet te scherp), een vergiet, et cetera. De kinderen kunnen zelf spelen met de keukenmaterialen, maar je kunt ze ook laten zien hoe ze de materialen (veilig) kunnen gebruiken. Het is ook leuk om er een tafel met stoelen neer te zetten die de kinderen in kunnen richten als ‘restauranttafel’. Zorg in dat geval voor borden, bestek en glazen. De kinderen kunnen zelf servetten vouwen, en de tafel op verschillende manieren dekken.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Benodigd materiaal:

  • Een snijplank en een mes (niet te scherp).
  • Boterhammen, boter, ham, kaas, hagelslag, pindakaas, jam, et cetera.
  • Eventueel ook tomaat, komkommer, olijven, peterselie.

Omgang met risico’s

Het kind gebruikt een mes bij deze activiteit. Zorg ervoor dat het mes niet te scherp is. Kijk ook goed hoe handig het kind is. Houdt het kind het mes goed vast? Doe voor hoe het kind veilig kan snijden en laat het kind het daarna zelf proberen (praten en uitleggen, respect voor autonomie). Stuur bij als dat nodig is. Blijf op de achtergrond aanwezig voor het geval het kind toch hulp nodig heeft.

Ontwikkeling

Het kind maakt mooie broodjes voor een sociale gelegenheid (creatieve ontwikkeling). Bijvoorbeeld een verjaardag of een feestje op de BSO. Hij probeert de broodjes zo mooi mogelijk te maken. Bijvoorbeeld door ze af te stemmen op de feestelijke gelegenheid. Is het een verjaardag van een pedagogisch medewerker? Dan kan het kind het broodje beleggen met iets dat de medewerker lekker vindt. Of hij kan het snijden in de vorm van het lievelingsdier van de medewerker. Het kind moet dus bedenken wat het juiste broodje is voor de gelegenheid (sociale ontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

Groepsgrootte:

Je kunt deze activiteit ook in tweetallen of met een kleine groep doen. De kinderen kunnen elkaar dan helpen.

Materiaalgebruik:

Je kunt de kinderen nog veel meer verschillende etenswaren laten gebruiken. Bijvoorbeeld: tuinkers, een blaadje sla, smeerkaas, stukjes ananas of appel, appelstroop, knakworstjes.

Maak je er een echt restaurant van? Dan kun je het kind ook een tafel feestelijk laten dekken. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld feestelijke servetten, gekleurde bordjes en een beker met een papapluutje.

Spelvariatie:

Je kunt ook fruit in mooie vormen snijden. Het kind kan het fruit samen met de broodjes serveren.

Je kunt de vormen van de broodjes ook aan laten sluiten op een thema. Bijvoorbeeld: enge broodjes (bijvoorbeeld in de vorm van spinnen en slangen) voor een Halloween-feestje. Of broodjes in de vorm van bloemen voor de zomervakantie.

Je kunt er ook een wedstrijdje van maken. Laat meerdere kinderen (of tweetallen) broodjes maken. Bijvoorbeeld binnen een bepaald thema. Benoem een jury van kinderen. Zij mogen bepalen wat het mooiste broodje is. Daarna mogen de kinderen alle broodjes lekker samen opeten!

Is er een ouderbijeenkomst? Dan kun je het kind ook broodjes laten maken voor die gelegenheid. Dan kunnen de ouders zien (en proeven!) wat de kinderen allemaal doen op de BSO!

Je kunt foto’s maken van de mooie broodjes. Leuk om op de website te plaatsen!

Leeftijd:

Je kunt deze activiteit ook met oudere kinderen doen. Je kunt de kinderen eventueel ook andere gerechtjes laten maken. Bijvoorbeeld worstjes of kaas in bladerdeeg (uit de oven), een soepje of fruitspiesen. Je kunt hierbij een kinderkookboek gebruiken.

Achtergrondinformatie

Gebaseerd op de activiteit ‘Kunst in de keuken’ op pagina 38 uit het boek Spelletjes in je eentje door Catherine Pauwels (Amsterdam: Van Goor, 2002).

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Sociale ontwikkeling

Spelgebied: Koken

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 1 - 10 kinderen

Leeftijd: 7 - 9 jaar

Door: SamenspelopdeBSO

In plaats van brood kun je ook koekjes versieren

In plaats van brood kun je ook koekjes versieren