Activiteit

Bananenijsjes maken

Vooraf

Koop de benodigde spullen (bananen, kokos, hagelslag, geraspte nootjes, kleurstof, ijsstokjes). Zet de spullen klaar, of laat dat de kinderen doen.

Je kunt de kinderen deze activiteit (gedeeltelijk) zelfstandig uit laten voeren. Leg eerst duidelijk uit wat de bedoeling is. Blijf op de achtergrond aanwezig om de kinderen te helpen als dat nodig is.

Deze activiteit duurt ongeveer 30 minuten en 4 uur wachttijd.

Speluitleg

Vertel dat de kinderen bananenijsjes gaan maken. Ze steken een stokje in een banaan en versieren hem met iets lekkers. Daarna gaan de bananen op stokjes in de ijskast. Dan worden het bananenijsjes (praten en uitleggen)! Vertel dat de kinderen zelf mogen bedenken hoe ze de ijsjes gaan versieren. Wat lijkt hen lekker? Laat de kinderen met ideeën komen (respect voor autonomie). Draag zelf ook ideeën aan. Bijvoorbeeld met gekleurde kokos, hagelslag of gehakte nootjes. Pak de benodigde spullen erbij, of laat de kinderen die pakken.

Bespreek hoeveel ijsjes de kinderen gaan maken. Bijvoorbeeld een ijsje voor elk kind in de groep. Zoveel bananen mogen de kinderen pakken!

Zorg ervoor dat de kinderen je uitleg goed kunnen verstaan. Begrijpen ze wat de bedoeling is (structureren en grenzen stellen)?

Laat elk kind een schort om doen. De kinderen mogen de versierselen (kokos, hagelslag, nootjes) op verschillende borden doen. Gaan de kinderen gekleurde kokos maken met kleurstof? Verdeel dan ook de geraspte kokos over drie borden. Door elk bord kokos mogen de kinderen een beetje kleurstof roeren. Laat de kinderen goed roeren tot alle kokos gekleurd is.

Daarna pellen de kinderen de bananen. Ze snijden een stukje van de onderkant af zodat de banaan een recht onderkantje krijgt. Hierin mogen de kinderen een ijsstokje drukken. Ongeveer drie centimeter diep. Niet verder, want dan komt het stokje er aan de andere kant van de banaan weer uit! Lukt het? Laat de kinderen elkaar eventueel helpen (begeleiden van interactie tussen kinderen).

Nu mogen de kinderen wat stroop of honing in een bakje gieten. Met een kwastje mogen ze de banaan bestrijken met stroop of honing. Daarna pakken ze de banaan vast aan het stokje, en rollen ze de banaan over een bord met gekleurde kokos, hagelslag of gehakte nootjes. Klaar? Dan mogen de versierde bananen op een bakplaat met huishoudfolie liggen. De bananen mogen elkaar niet raken.

De kinderen mogen de bananen ongeveer 4 uur in de vriezer leggen. Daar worden ze ijs!

Ruim samen met de kinderen de gebruikte spullen op.

Spelbegeleiding

Laat de kinderen zoveel mogelijk zelfstandig aan de slag gaan (respect voor autonomie). Loop langs om te kijken of het goed gaat, houd op de achtergrond in de gaten of het goed gaat. Help de kinderen als dat nodig is, of vraag een ouder kind te helpen (begeleiden van interactie tussen kinderen). Grijp alleen in als het niet lukt. Complimenteer de kinderen met hun werk. ‘Dat wordt mooi!’ (sensitieve responsiviteit).

Afsluiting

Na 4 uur mogen de bananenijsjes er weer uit. Zijn de bananenijsjes klaar? Ga met alle kinderen in een kring zitten, binnen of buiten, en bewonder de ijsjes. Complimenteer de kinderen: ‘Wat een prachtige bananenijsjes!’ (sensitieve responsiviteit). De ijsjes kunnen ondertussen een beetje zacht worden. Eet ze daarna gezellig met zijn allen op!

Bespreek de activiteit nog even na met de kinderen. Vonden de kinderen het leuk om zelf bananenijsjes te maken? Zijn de ijsjes lekker (sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, praten en uitleggen)? Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat de kinderen kwijt kunnen wat ze kwijt willen (sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor gebruik van de ruimte

Je doet deze activiteit binnen, in de keuken of aan een grote tafel in de groepsruimte.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Benodigd materiaal:

  • Bananen, voor elk kind een.
  • IJsstokjes (die kun je kopen in de supermarkt, maar je kunt ook gebruikte ijsstokjes schoonmaken en hergebruiken).
  • Geraspte kokos.
  • Kleurstof, bijvoorbeeld rood, blauw en groen.
  • Hagelslag, gehakte nootjes of andere versierselen.
  • Stroop of honing.
  • Een snijplank, een mes, een kwastje en verschillende borden.
  • Een bakplaat met huishoudfolie.
  • Een vriezer.
  • Schorten voor de kinderen.

Omgang met risico’s

De kinderen gebruiken een mes om een stukje van de banaan te snijden. Zorg ervoor dat het mes niet scherp is. Doe voor hoe de kinderen veilig kunnen snijden en laat de kinderen het daarna zelf proberen (praten en uitleggen, respect voor autonomie). Stuur bij als dat nodig is (ontwikkelingsstimulering). Help de kinderen tot slot om de ijsjes in de vriezer te doen.

Ontwikkeling

De kinderen kunnen de bananenijsjes maken voor een speciale gelegenheid. Bijvoorbeeld een verjaardag of een feestje op de BSO. Ze proberen de ijsjes zo mooi mogelijk te versieren. En ze bedenken daarnaast zelf waarmee ze het ijsje willen versieren (creatieve ontwikkeling). Tijdens het ‘koken’ helpen de kinderen elkaar (sociale ontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

Groepsgrootte:

Je kunt deze activiteit ook in tweetallen of met een grote groep doen. In een grote groep kan elk kind zijn eigen ijsje maken, of juist een ijsje voor een ander kind.

Materiaalgebruik:

Je kunt de kinderen de bananen ook laten versieren met vlokken, gekleurde muisjes of taartversierselen.

Spelvariatie:

- Je kunt ook stukjes fruit in een ijsblokjes-vorm doen, en daar een beetje limonade bij schenken. Laten invriezen, en je hebt limonade-ijsblokjes met fruit!

- Als je een stokje in de ijsblokjesvormen steekt (zie tip hiervoor), dan heb je limonade-ijsjes met fruit!

- In plaats van bananenijsjes kun je ook perenijsjes maken. Gebruik in dat geval peren in plaats van bananen.

Leeftijd:

Je kunt deze activiteit ook met oudere kinderen doen. Oudere kinderen hebben nog minder begeleiding nodig (ontwikkelingsstimulering).

Achtergrondinformatie

Bron: Gebaseerd op de activiteit ‘Bananenijsjes’, pagina 68 van Het grote Activiteiten en Sppelletjesboek (vertaald door Gea Scheperkeuter, redactie Eveline Deul. Veltman Uitgevers, 2002).

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Creatieve ontwikkeling

Spelgebied: Koken

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 1 - 40 kinderen

Leeftijd: 7 - 9 jaar

Door: SamenspelopdeBSO