Activiteit

Figuren van brooddeeg maken

Vooraf

Zet alle materialen klaar. Zorg voor een grote tafel waaraan de kinderen kunnen werken. Leg schorten klaar: de kinderen kunnen vies worden van deze activiteit. Eventueel kun je zelf vast een paar voorbeelden maken van brooddeegfiguurtjes. Zo zien de kinderen wat de mogelijkheden zijn.

Deze activiteit duurt 60 minuten, of zolang de kinderen het leuk vinden.

Speluitleg 

Leg de activiteit uit. Vertel dat de kinderen vast al vaak gekleid hebben. Maar hebben ze ook wel eens met zout brooddeeg gewerkt? Het lijkt op kleien, maar het resultaat is anders!

Vertel dat de kinderen eerst zout brooddeeg moeten maken. Dat deeg kun je niet eten, dat is veel te zout! Daarna mogen ze figuren maken van brooddeeg (structureren en grenzen stellen). Ze kunnen sieraden maken, poppetjes, huisjes; wat ze maar willen. Laat zien wat jij hebt gemaakt. Wat vinden de kinderen van jouw brooddeegfiguren (sensitieve responsiviteit)?

Laat de kinderen een schort aantrekken. Daarna mogen ze in tweetallen zout brooddeeg maken. Geef elk tweetal een schaal, bloem en zout. Laat de kinderen zelf 1,5 kop water erbij pakken. Vertel wat de kinderen moeten doen: ze moeten drie koppen witte bloem in een schaal doen. Daardoorheen mengen ze een kop zout. En daarna nog 1,5 kop water. Nu mogen ze kneden, net zo lang tot ze een deegbal hebben gemaakt. Leg uit dat kneden best zwaar werk is! (praten en uitleggen).

Is het deeg goed? Dan mogen de kinderen figuren gaan maken. Laat de kinderen de deegbal in tweeën verdelen. Elk kind krijgt de helft. Nu kunnen ze echt aan de slag gaan. Wat gaan de kinderen maken? Een sieraad of een poppetje? Een huisje of een kommetje? De kinderen kunnen een mesje gebruiken om een gleufje of een kerfje te maken in het deeg. Dunne sliertjes, bijvoorbeeld voor de haren, kunnen ze met een knoflookpers maken. 

Spelbegeleiding

Laat de kinderen zelfstandig aan de slag gaan (respect voor autonomie). Loop rond en help alleen als dat nodig is. Lukt het? Voelt het deeg nog erg plakkerig? Dan mogen de kinderen er nog een beetje bloem bij doen. Is het deeg te droog? Laat ze er dan nog een beetje water bijdoen.

Hebben de kinderen moeite met bepaalde figuren? Vraag of een ander kind even kan helpen (begeleiden van interactie tussen kinderen). Samen moet het vast wel lukken! Complimenteer de kinderen met hun werkstukken. Wat zijn de figuren mooi geworden (sensitieve responsiviteit)!

Afsluiting

Kondig op tijd aan dat de activiteit bijna afgelopen is (structureren en grenzen stellen).

Zijn de kinderen klaar? Dan mogen ze hun figuren op aluminiumfolie leggen. Vertel wat je met de figuren gaat doen: ze gaan de oven in! Je ‘bakt’ de figuren ongeveer twee uur in de oven. Eerst een uur op 100 graden Celsius; daarna nog een uur op 150 graden Celsius. De baktijd hangt wel af van de grootte van de figuren. Houd de figuren daarom goed in de gaten; ze mogen niet verbranden!

Bespreek wat de kinderen na de activiteit gaan doen.

Bespreek de activiteit na met de kinderen: vonden ze het leuk om broodfiguren te maken? Wat ging er goed en wat minder goed? (sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, praten en uitleggen). Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat kinderen kwijt kunnen wat ze kwijt willen (sensitieve responsiviteit). 

Aanwijzingen voor gebruik van de ruimte

Doe deze activiteit binnen aan een tafel.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Benodigd materiaal

  • 3 koppen witte bloem.
  • 1 kop zout.
  • 1,5 kop water.
  • Een kom.
  • Mesjes en een knoflookpers.
  • Aluminiumfolie.
  • Een oven.
  • Schorten.

Omgang met risico’s

Deze activiteit is niet gevaarlijk. Let er wel op dat de jongere kinderen geen deeg in hun mond stoppen. Echt gevaarlijk is het deeg niet, maar het is wel vies!

Ontwikkeling

De kinderen kneden deeg tijdens deze activiteit. Van het deeg vormen ze een samenhangende bal. Daarnaast vormen ze figuren van het deeg (fijne motorische ontwikkeling).

Kinderen van 10-12 jaar vinden het kneden misschien nog best zwaar. Stimuleer hen het zelf te proberen. Lukt het niet? Laat het kind eventueel helpen door een ander (sterker) kind (begeleiden interacties tussen kinderen). Complimenteer de kinderen met hun werk en eventueel met hun goede samenwerking (sensitieve responsiviteit).

Variatiemogelijkheden

Groepsgrootte:

Je kunt deze activiteit ook in een grote groep uitvoeren.

Materiaalgebruik:

- Als de figuren droog zijn, kun je ze lakken met celluloselak. De figuren gaan mooi glimmen, en ze kunnen niet meer beschadigd raken door vocht.

- Als de figuren klaar zijn, kun je ze ook nog laten verven met acrylverf. Daarna moet je ze laten drogen. Tot slot kun je ze aflakken met celluloselak.

Spelvariatie:

De kinderen kunnen ook andere voorwerpen maken van brooddeeg. Bijvoorbeeld een mobile, of speelgoedfiguren.

Leeftijd:

Je kunt ook met jongere kinderen (4-6 jaar of 7-9 jaar) brooddeegfiguren maken.

- 4-6 jaar: Kinderen van deze leeftijd kunnen helpen om de ingrediënten van het deeg in de kom te doen. Het kneden zal jij moeten doen. Verder kunnen ze simpele vormen maken van het deeg. Let wel op dat ze het deeg niet in hun mond stoppen; het is niet eetbaar!

- 7-9 jaar: Kinderen van 7-9 jaar kunnen ook helpen met deeg maken. Laat hen maar eens zelf proberen om het deeg te kneden, maar waarschijnlijk zal dat nog een beetje te zwaar zijn. Brooddeegfiguren maken lukt deze leeftijdsgroep goed. Hun fijne motoriek is misschien nog wat minder ontwikkeld dan die van 10-12-jarigen, maar grove figuren kunnen ze zeker maken!

Achtergrondinformatie

-

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Motorische ontwikkeling

Spelgebied: Kunst en knutselen

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 1 - 10 kinderen

Leeftijd: 10 - 12 jaar

Door: SamenspelopdeBSO