Activiteit

Portret aftekenen

Vooraf

Verzamel een aantal plaatjes van gezichten, of leg tijdschriften klaar waar het kind zelf een plaatje uit kan halen. Leg de tekenmaterialen klaar.

Deze activiteit duurt ongeveer 45 minuten.

Speluitleg

Laat het kind een plaatje van een gezicht zien. Vertel dat het kind zo meteen zelf een plaatje uit mag zoeken. Daarna mag hij het plaatje doormidden knippen in twee helften (praten en uitleggen, respect voor autonomie). Hij plakt de linker- of de rechterhelft van het gezicht op een leeg vel tekenpapier. Daarna mag het kind de andere helft erbij tekenen. Voor het inkleuren van het gezicht kan het kind verf gebruiken, kleurpotloden of stiften. Hij mag zelf bepalen hoe hij daarbij te werk gaat (respect voor autonomie). Zorg ervoor dat het kind je uitleg goed kan verstaan. Begrijpt hij wat de bedoeling is? (structureren en grenzen stellen).

Spelbegeleiding

Het kind gaat zelfstandig aan de slag met knippen en plakken (respect voor autonomie). Indien nodig geef je een aanwijzing. Vertel dat het kind goed moet kijken naar het gezicht op het plaatje. Hoe kijkt de persoon op het plaatje? Is hij boos, blij of verdrietig? Hoe zie je dat? Hoe staat de mond? Hoe zien de ogen eruit? (praten en uitleggen). Laat het kind daarna zelfstandig aan de slag gaan met tekenen (respect voor autonomie). Is de tekening klaar? Complimenteer het kind met het resultaat: ‘Wat is het portret mooi/levensecht/vrolijk geworden!’ (sensitieve responsiviteit)!

Afsluiting

Moet het kind de activiteit afronden? Vertel op tijd dat de tijd bijna om is (structureren en grenzen stellen). Ruim daarna samen de tekenspullen op.

Bespreek de activiteit eventueel na met het kind: vond het kind het leuk om het portret af te tekenen? Is het portret goed gelukt? Wat is er wel goed gelukt, en wat iets minder? (sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, praten en uitleggen). Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat het kind kwijt kan wat hij kwijt wil (sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor gebruik van de ruimte

Doe deze activiteit binnen aan een tafel. 

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Benodigd materiaal:

  • Eventueel een schort.
  • Plaatjes van gezichten (in tijdschriften).
  • Schaar, lijm.
  • (Kleur)potloden.
  • Stevig, wit tekenpapier.
  • Verf: plakkaatverf of olieverf, kwasten.

Omgang met risico’s

Als het kind gaat verven, kunnen zijn kleren vies worden. Zorg in dat geval voor een schort.

Ontwikkeling

Het kind kijkt tijdens deze activiteit goed naar een (plaatje van een) persoon. Hij kijkt hoe de persoon op het plaatje kijkt: boos, blij, verdrietig. Goed kijken komt van pas als kinderen met anderen omgaan. Het levert informatie op die ze kunnen gebruiken in hun omgang met anderen (sociale ontwikkeling).

Goed kijken naar een ander zal niet veel problemen opleveren voor deze leeftijdsgroep. Die informatie goed weergeven op papier kan wel lastig zijn! Belangrijk is dat kinderen deze activiteit leuk vinden. Kunnen ze niet zo goed tekenen? Je kunt hen ook stimuleren hun helft van het portret in de vorm van een karikatuur af te tekenen. Ze mogen zelf bepalen op welke wijze ze ‘hun’ helft afmaken (respect voor autonomie, creatieve ontwikkeling)! Complimenteer het kind met zijn portret (sensitieve responsiviteit).

Variatiemogelijkheden

Groepsgrootte:

Je kunt deze activiteit ook in een (kleine) groep doen.

Materiaalgebruik:

- Je kunt het kind ook met wasco laten werken, of met ecoline.

- Als ondergrond kun je ook zwart papier gebruiken.

- Om het sociale aspect te vergroten kun je de kinderen ook het portret van een ander kind bij laten tekenen. Daarvoor moeten ze goed naar de ander kijken.

- Hebben meerdere kinderen een portret gemaakt? Dan kun je een tentoonstelling inrichten van de portretten.

- Je kunt ook een kopie maken van een plaatje, en dat in laten verven door het kind. Dat levert ook leuke resultaten op!

Spelvariatie:

In plaats van een willekeurig portret kun je het kind ook een zelfportret laten aftekenen. Het kind moet daarvoor een foto van zichzelf meenemen, door de midden knippen en aftekenen.

Leeftijd:

Je kunt deze activiteit ook met jongere kinderen (7-9 jaar) doen.

Achtergrondinformatie

Bron: ‘Half gezicht bijtekenen’ in Creatieve krabbels van het Nationaal .Oonderwijsmuseum en CED-Groep, 2007.

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Sociale ontwikkeling

Spelgebied: Kunst en knutselen

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 1 - 20 kinderen

Leeftijd: 10 - 12 jaar

Door: SamenspelopdeBSO