Activiteit

Prins(es) op de erwt

Vooraf

Leg een dun matras neer. Zet de spullen klaar. Maak van tevoren een kroontje van papier dat het kind op zijn hoofd kan zetten.

Deze activiteit duurt ongeveer 30 minuten.

Speluitleg

Laat de erwt zien. Vraag of het kind weet wat dat is? Kent het kind het verhaal van de prinses op de erwt. Niet? Lees het verhaal voor, of vertel het verhaal kort na. Eventueel kun je het verhaal uitbeelden met een pop: 

‘Er was eens een prins die alleen wilde trouwen met een echte prinses. Heel veel vrouwen wilden wel met de prins trouwen. Elke vrouw die met de prins wilde trouwen, mocht een nachtje slapen in het kasteel. De koningin legde stiekem een erwt onder de matrassen van de vrouw. ’s Ochtends vroeg de prins of de vrouw lekker geslapen had. Zei de vrouw ja? Dan was het geen echte prinses. Maar op een dag zei een vrouw dat ze heel slecht geslapen had, omdat er iets hards onder haar matras lag. Toen wist de prins dat dát een echte prinses was. Want alleen een echte prinses heeft zo’n zacht huidje dat ze een erwt kan voelen, ook al ligt ze op heel veel matrassen!’

Vertel dat het kind nu prins of prinses mag zijn. Hij krijgt een kroon op zijn hoofd. Het mag proberen of er iets hards onder zijn matras ligt. Is het kind een echte prins of prinses (praten en uitleggen)?

Laat de zak met voorwerpen zien. ‘Kijk, een van die voorwerpen ga ik onder het matras leggen’. Laat alle voorwerpen uitgebreid zien en benoem steeds samen met de kinderen wat het voor voorwerp is. Leg uit dat het kind straks even niet mag kijken. Dan leg je een voorwerp onder het matras. Daarna mag de prins of de prinses gaan liggen. Hij doet net alsof hij slaapt.

Wordt de prins of prinses weer wakker? Vraag of hij goed geslapen heeft. Niet? Waarom niet? Heeft de prins of prinses gevoeld dat er iets hards onder het matras lag? Vraag of het kind weet wat er onder het matras lag. Weet het kind het niet meteen? Geef dan aanwijzingen over het voorwerp (ontwikkelingsstimulering, praten en uitleggen). Daarna mag de prins of prinses het matras optillen. Heeft hij het goed geraden?

Zorg ervoor dat het kind je uitleg goed kan verstaan en begrijpt wat de bedoeling is (structureren en grenzen stellen).

Spelbegeleiding

Als je deze activiteit met een kind doet, is het spel begeleid. Je kunt het spel ook met een klein groepje kinderen doen. Dan kun je de activiteit uitleggen, waarna je de kinderen het spel zelf kunt laten spelen. Je kunt dan op de achtergrond aanwezig zijn.

Complimenteer het kind tijdens het spel: ‘Wat knap van je!’ (sensitieve responsiviteit).

Afsluiting

Haal alle voorwerpen uit de tas en laat ze zien aan het kind. Laat het kind de voorwerpen sorteren. Welke voorwerpen voelde hij wel goed, en welke niet goed? Hoe kwam dat (praten en uitleggen)? Sluit de activiteit daarna af (structureren en grenzen stellen).

Bespreek de activiteit nog even na met het kind. Vond het kind het leuk om prins(es) te zijn? Was het leuk om te raden wat er onder het matras lag (sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, praten en uitleggen)? Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat het kind kwijt kan wat hij kwijt wil (sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor gebruik van de ruimte

Doe dit spel binnen, bijvoorbeeld in een speelhoek.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Benodigd materiaal:

  • Een (niet te dik!) matras.
  • Een zelfgemaakte kroon voor de prins of prinses.
  • Eventueel een pop om het verhaal uit te beelden.
  • Voorwerpen om onder de matras te leggen: een erwt, een afwasborstel, een theedoek, een deksel, een knikker, een sprookjesboek, een toverstokje.
  • Een tas om alle voorwerpen in te doen.

Omgang met risico’s

Het is best moeilijk om te raden wat er onder het matras ligt. Lukt het het kind niet om het voorwerpen te raden en raakt hij daardoor gefrustreerd? Geef duidelijke aanwijzingen over het voorwerp, of laat de kleuter precies beschrijven wat hij voelt. Zorg dat het kind het zelf raadt en complimenteer hem daarmee (sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie).

Ontwikkeling

Het kind luistert naar het verhaal van het sprookje ‘De prinses op de erwt’ en speelt het sprookje (gedeeltelijk) na (taalontwikkeling). Het kind neemt daarbij de rol aan van de prins of prinses. Het kind omschrijft wat hij voelt (taalontwikkeling) en raadt wat er onder zijn matras ligt (cognitieve ontwikkeling). Als je de activiteit met meerdere kinderen doet, speelt het kind dit spel samen met andere kinderen en kunnen de kinderen elkaar helpen (sociale ontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

Groepsgrootte:

Je kunt deze activiteit ook in tweetallen of met een grote(re) groep doen. De kinderen kunnen deze activiteit zelfstandig doen, als je hebt uitgelegd hoe het spel werkt (respect voor autonomie).

Materiaalgebruik:

- Je kunt ook andere voorwerpen onder het matras verstoppen. Gebruik voorwerpen die standaard aanwezig zijn in jouw BSO. Zorg wel dat deze spullen tegen een stootje kunnen!

- In plaats van een voorwerp kun je ook twee voorwerpen onder de matras doen. Of een keertje geen voorwerp.

Spelvariatie:

- Kleed het spel verder aan door het kind eerst te laten verkleden als prins of prinses. Bijvoorbeeld met een mooie jurk, of een prinsenpak.

- Je kunt een sprookjesdag instellen of een periode met een sprookjesthema werken. Je kunt meerdere sprookjes een rol laten spelen in spelletjes. Bijvoorbeeld: verstopspel waarbij de wolf de zeven geitjes moet vinden of lopen met de 7-mijlslaarzen van Klein Duimpje.

- Je kunt de kinderen ook een tekening laten maken over het sprookje, of van het kind dat meespeelt in het sprookje.

- Het kind kan samen met andere kinderen het verhaal helemaal uitbeelden.

- Ben je klaar met de activiteit? Dan kun je de voorwerpen in de poppenhoek leggen. De kinderen kunnen zelf het sprookje naspelen.

Leeftijd:

Je kunt dit spel ook met een kind van 7-9 jaar doen. Geef het kind een grotere rol in de uitvoering. Hij mag bijvoorbeeld zelf eerst spullen zoeken om onder het matras te leggen. Of hij gaat zich eerst zelf verkleden als prins of prinses (ontwikkelingsstimulering).

Achtergrondinformatie

Deze activiteit is gebaseerd op een idee van de site: http://www.lesidee.nl/daata2/html_clean/dataid404/body.html

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Reacties (1)

veveetje

5 jaren, 6 maanden geleden

super isdeetje , bedankt

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Taal ontwikkeling

Spelgebied: Sport en spel

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 1 - 3 kinderen

Leeftijd: 4 - 6 jaar

Door: SamenspelopdeBSO