Activiteit

Stippenkunst maken

Vooraf

Zorg voor materialen waarop de kinderen stippen kunnen maken. Bijvoorbeeld een plankje triplex, een zakdoek of een tegeltje. De kinderen kunnen natuurlijk ook op papier werken. Zorg voor verf die ‘houdt’ op de ondergrond: plakkaatverf, textielverf of tegelverf.

Zet alle spullen klaar. Zet op elk tafeltje een aantal schoteltjes klaar met verf. Geef elk kind daarnaast een paar kopspijkers in verschillende formaten (met grote en met kleinere koppen).

Maak zelf een schets plus een voorbeeld in verf van een patroon in stippen. Bijvoorbeeld een patroon in de vorm van een bloem, of in de vorm van een dier. Gebruik daarbij verschillende kleuren verf.

Deze activiteit duurt ongeveer 30 tot 45 minuten.

Speluitleg

Leg de activiteit uit. De kinderen dopen de kop van een kopspijker in de verf, en drukken de spijker vervolgens op de ondergrond waarmee ze werken (plankje, zakdoek, tegeltje). Zo maken ze een gekleurde stip. De kinderen mogen met meerdere stippen een mooie vorm maken. Bijvoorbeeld een bloem of een dier. Maar ze kunnen ook ‘gewoon’ een leuk patroon maken. Eerst maken ze met kleurpotloden een schets van het patroon dat ze willen maken.

Vertel dat de kinderen grote en kleine stippen kunnen maken, door grote of kleine spijkers te gebruiken. En daarnaast kunnen ze stippen in verschillende kleuren maken (praten en uitleggen). Laat je schets en je voorbeeld in verf aan de kinderen zien. Zien ze wat je hebt gemaakt? Vinden ze het mooi (sensitieve responsiviteit)?

Zorg ervoor dat de kinderen je uitleg goed kunnen verstaan. Begrijpen ze wat de bedoeling is (structureren en grenzen stellen)?

Spelbegeleiding

Doe alle kinderen een schort om. Zet ze in groepjes aan verschillende tafeltjes. Laat de kinderen daarna zoveel mogelijk zelfstandig aan de slag gaan (respect voor autonomie). Eerst met een schets, daarna met hun stippenkunstwerk in verf (structureren en grenzen stellen). Loop langs de tafels om te kijken of het goed gaat. Help de kinderen als dat nodig is, of vraag een ouder kind te helpen (begeleiden van interactie tussen kinderen). Complimenteer de kinderen met hun werk. ‘Dat wordt mooi!’ (sensitieve responsiviteit).

Afsluiting

Geef op tijd aan dat de activiteit bijna afgelopen is, zodat de kinderen hun kunstwerk af kunnen maken. Sluit de activiteit daarna af (structureren en grenzen stellen). Laat de kinderen hun handen wassen en laat hen helpen om de spullen op te ruimen. Je kunt de taken verdelen: laat bijvoorbeeld een paar kinderen de schoteltjes verf naar de keuken brengen en laat een ander stel kinderen de gebruikte spijkers verzamelen (structureren en grenzen stellen, begeleiden van interactie tussen kinderen).

Bespreek de activiteit nog even na met de kinderen. Vonden ze het leuk om stippenkunst te maken? Vonden ze het moeilijk of juist gemakkelijk (sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, praten en uitleggen)? Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat de kinderen kwijt kunnen wat ze kwijt willen (sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor gebruik van de ruimte

Doe dit spel binnen aan tafels. Leg eventueel plastic kleden op de tafels zodat ze niet vies worden.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Benodigd materiaal:

  • Voor elk kind een ondergrond waarop hij kan werken: een plankje, een zakdoek of een tegeltje.
  • Verf die ‘houdt’ op de ondergrond: plakkaatverf, textielverf of tegelverf. Zorg voor verf in verschillende kleuren.
  • Voor elk kind een aantal kopspijkers in verschillende maten.
  • Voor elk kind papier en potloden om een schets te maken.

Omgang met risico’s

Let er op dat de kinderen geen spijkers in hun mond stoppen. Zorg voor voldoende begeleiding; een grote groep kinderen die met verf werkt kan voor veel rommel zorgen…

Ontwikkeling

De kinderen maken eerst een schets van het patroon dat ze willen maken. Ze bedenken hoe hun kunstwerk eruit moet komen te zien. Daarna maken ze hun stippenkunstwerk. Ze ontdekken daarbij dat verschillende formaten kopspijkers stippen in verschillende groottes opleveren (cognitieve ontwikkeling). Het stipwerk vraagt een goede motoriek van de kinderen; het is een precisiewerkje om de stipjes goed op de ondergrond te plaatsen (motorische ontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

Groepsgrootte:

Je kunt deze activiteit ook individueel of in een kleine groep doen. Dat maakt de activiteit wat minder bewerkelijk. In dat geval kun je met minder begeleiding toe.

Materiaalgebruik:

- Je kunt de kinderen ook op (gekleurd) papier laten werken.

- Je kunt de kinderen eventueel ook andere vormen in de verf laten drukken. Bijvoorbeeld houten blokjes. Dan kunnen de kinderen verschillende vormen op hun ondergrond drukken.

- Je kunt nog veel meer dingen versieren met stippen. Bijvoorbeeld het (houten) frame van een fotolijstje.

Spelvariatie:

- De kinderen kunnen leuke cadeautjes maken met hun stippenkunstwerken. Bijvoorbeeld voor vader- of moederdag, of voor een verjaardag.

- Je kunt de kinderen ook voorbeelden geven die ze na mogen stippen. Je kunt ze bijvoorbeeld plaatjes geven uit boekjes van ministeck of van strijkkralen.

Leeftijd:

Je kunt dit spel ook met oudere kinderen doen:

- 7-9 jaar: Deze kinderen kun je zelfstandiger aan het werk laten gaan. Ze kunnen ook complexere patronen maken (ontwikkelingsstimulering).

- 10-12 jaar: Kinderen op deze leeftijd kunnen vrijwel zelfstandig een stippenkunstwerk maken. Je kunt hen ook zelf laten bepalen welke ondergrond ze willen versieren met stippen (ontwikkelingsstimulering).

Achtergrondinformatie

Deze activiteit is gebaseerd op de activiteit Staphorster stipwerk op http:\\www.het-kofschip.nl/druktechnieken.   

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Cognitieve ontwikkeling

Spelgebied: Kunst en knutselen

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 1 - 40 kinderen

Leeftijd: 4 - 6 jaar

Door: SamenspelopdeBSO