Activiteit

Apparaten demonteren

Vooraf

In deze activiteit oefenen kinderen om met behulp van gereedschap afgedankte materialen te demonteren. Het is goed om de ruimte daarvoor geschikt te maken. Suggesties hiervoor staan in de aanwijzingen voor gebruik van de ruimte.

Begin een paar weken voordat je deze activiteit uit wilt voeren met het verzamelen van afgedankte apparaten. In de aanwijzingen voor materiaalgebruik vind je suggesties voor materialen. Je kunt de kinderen een brief meegeven waarin je een oproep doet voor het meenemen van de apparaten.

Leg de apparaten voordat de activiteit start neer op een tafel. Leg ook voldoende gereedschap neer om de apparaten te demonteren. Ook hiervoor staan suggesties bij de aanwijzingen voor materiaalgebruik. Deze activiteit is beschreven om kinderen individueel uit te laten voeren. Je kunt eventueel wel een aantal kinderen naast elkaar laten werken.

Speluitleg

Leg het kind uit dat het een apparaat mag kiezen om uit elkaar te halen. Om ervoor te zorgen dat de activiteit veilig verloopt, is het belangrijk om eerst uit te leggen welke gereedschappen er klaar liggen, waar ze voor bedoeld zijn en hoe de kinderen ze kunnen gebruiken (praten en uitleggen). Maar laat ook zien dat een schroevendraaier moet passen bij de schroef. Is het een kruiskop of niet, enzovoort. Bij verkeerd gebruik gaan de schroeven bijvoorbeeld kapot (praten en uitleggen). Maak het kind duidelijk dat het gaat demonteren en niet gaat slopen. Het is dus niet de bedoeling dat er dingen stuk gaan maar dat ze uit elkaar worden gehaald (structureren en grenzen stellen).

Spelbegeleiding

Het kind gaat zelfstandig een apparaat demonteren. Sommige kinderen hebben het nodig om door de pedagogisch medewerker extra gestimuleerd te worden om apparaten niet alleen maar open te maken, maar ook verder te onderzoeken. Loop daarom regelmatig naar het kind toe en vraag hoe het gaat of dat je kunt helpen of hoeveel onderdelen hij/zij al heeft, enzovoort (ontwikkelingsstimulering).

Afsluiting

Het kind kan zelf bepalen of hij/zij klaar is (respect voor autonomie). Let hierbij op of het kind voor zichzelf inderdaad klaar is of dat het kind niet meer weet hoe het verder kan (sensitieve responsiviteit). In het laatste geval kan je aanwijzingen geven (ontwikkelingsstimulering).

Laat het kind zelf opruimen en dingen die echt niet meer bruikbaar zijn weggooien. Bespreek de activiteit nog even na met de kinderen. Vonden de kinderen het leuk om de apparaten uit elkaar te halen? (sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, praten en uitleggen)? Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat het kind kwijt kan wat hij kwijt wil (sensitieve responsiviteit).

 

Aanwijzingen voor gebruik van de ruimte

Deze activiteit kan het beste uitgevoerd worden aan een grote, stevige tafel. De kinderen moeten echt de ruimte hebben.

Er kan ook een techniekhoek speciaal hiervoor ingericht worden. Hier kunnen vaste plekken gecreëerd worden waar het materiaal opgeruimd kan worden. Je kunt dit doen door bijvoorbeeld foto’s van het materiaal te maken en op te hangen en daaronder het woord te schrijven. Zo leren kinderen ook hoe de diverse gereedschappen heten.

In een techniekhoek kun je ook aanwijzingen geven voor gebruik van materialen bijvoorbeeld door pictogrammen, foto’s of tekeningen.

In een dergelijke hoek kunnen werkbanken neergezet worden. De tafel waarop gedemonteerd word, moet tegen een stootje kunnen want kinderen schieten nog wel eens uit met een schroevendraaier. Het is handig als de kinderen de activiteit kunnen uitvoeren aan een soort van werkbank met bankschroef. De kinderen kunnen dan het apparaat even vastzetten in de bankschroef om het beter te kunnen demonteren.

Voor meer informatie over de inrichting en het gebruik van een techniekhoek kun je de handleiding raadplegen.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Benodigde materialen:

  • afgedankte scheerapparaten, radio’s, ladyshave, muis, toetsenborden, computers, naaimachines, enzovoort.
  • setje schroevendraaiers, sleutels, hamer, nijptang, kniptangetjes, inbussleutels, ijzerzaag, enzovoort.                               

Omgang met risico’s

Om kinderen veilig met gereedschappen om te laten gaan, is het belangrijk dat de materialen

1.      op een veilige manier opgeborgen worden;

2.      op een veilige manier gebruikt worden.

Zie hiervoor de aanwijzingen voor gebruik van de ruimte.

Voor deze activiteit moeten de volgende voorzorgsmaatregelen getroffen worden:

- Als er stekkers en snoeren aan apparaten zitten deze er vooraf afknippen om te voorkomen dat kinderen ze in het stopcontact steken.

- Verhinderen dat kinderen in printplaten gaan zagen. Er kunnen gevaarlijke stoffen vrijkomen.

- Gebruik alleen apparaten waarvan de batterijen of accu’s eruit gehaald kunnen worden en haal deze er ook van tevoren uit. Daarmee voorkom je dat kinderen in aanraking komen met schadelijke stoffen of een schok kunnen krijgen.

Ontwikkeling

De kinderen demonteren een apparaat en onderzoeken daarmee hoe dit apparaat in elkaar zit. Hoe zit het vast, wat zit waaraan?. De kinderen zoeken geschikt en passend gereedschap om hun apparaat uit elkaar te kunnen halen (cognitieve ontwikkeling). Bij het demonteren zelf maken de kinderen aanspraak op hun fijne motoriek (motorische ontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

Groepsgrootte:

Je kunt deze activiteit ook door een aantal kinderen naast elkaar laten doen. 

Spelvariatie:

Door de kinderen een opdracht bij de demontage mee te geven krijgt de activiteit wat meer een doel. Er zijn vele mogelijkheden o.a.:

-Je kunt het kind vragen een klein verslagje te maken.

-Je kunt het kind met de losse onderdelen weer iets nieuws laten maken, bijvoorbeeld een robot.

-Je kunt sommige onderdelen opnieuw laten gebruiken.

Leeftijd:

De activiteit kan ook door jongere kinderen worden uitgevoerd. Je moet er dan wel opletten dat het apparaat niet te ingewikkeld is om uit elkaar te halen. Je kan de jongste kinderen ook de opdracht meegeven om de losse onderdelen te sorteren op vorm. Ook hebben jonge kinderen meer instructie nodig over het gebruik van de gereedschappen.

Voor oudere kinderen is het belangrijk om een extra doe-opdracht mee te geven. Een aantal ideeën worden bij spelvariatie genoemd.

Achtergrondinformatie

Bron: www.techniekinjeklas.nl/home/tips--trucs/demonteren 23 april 2010

Meer informatie: www.scholenrecyclen.nl

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Motorische ontwikkeling

Spelgebied: Techniek en wetenschap

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 1 - 6 kinderen

Leeftijd: 7 - 9 jaar

Door: SamenspelopdeBSO