Activiteit

De kleine Rembrandt

Vooraf

Maak een aantal kleurenprintjes van schilderijen van bekende schilders als Rembrandt, van Gogh, Mondriaan, Matisse, Rubens, Kandinsky en Picasso (te downloaden via Google). Leg ook schilderspullen klaar.

Speluitleg

Laat de kinderen de uitgeprinte schilderijen zien, en vraag ze wat ze ervan vinden (praten en uitleggen). Wat staat er op afgebeeld? Vinden ze het mooi? Leg dan de activiteit uit. Ze gaan schilderijen van bekende schilders naschilderen. Laat ieder kind zelf een schilderij kiezen dat hij/zij mooi vindt en na wil schilderen (respect voor autonomie). Vertel de kinderen dat ze goed naar het schilderij moeten kijken voor ze beginnen. Heeft de schilder veel verschillende kleuren gebruikt? Welke kleuren? Is het schilderij netjes geschilderd, of juist een beetje rommelig? (ontwikkelingsstimulering). Nu kan het schilderen beginnen. Kinderen mogen zelf weten hoe ze te werk willen gaan. Belangrijk is dat ze het niet fout kunnen doen. De een wil het zo precies mogelijk namaken, de ander laat zich door het originele schilderij inspireren en maakt een eigen schilderij (respect voor autonomie). Zorg ervoor dat de kinderen je uitleg goed kunnen verstaan. Hebben zij begrepen wat de bedoeling is (structureren en grenzen stellen)?

Spelbegeleiding

Vraag de kinderen tijdens het schilderen wat ze aan het doen zijn. Laat ze uitleggen hoe ze te werk gaan bij het naschilderen van het schilderij (ontwikkelingsstimulering, praten en uitleggen). Biedt kinderen aan ze te helpen bij het mengen van de juiste kleuren.

Afsluiting

Laat ruim van tevoren weten dat het bijna tijd is om te stoppen. Herhaal dit eventueel een paar keer. Zo krijgen alle kinderen de gelegenheid om hun schilderij af te maken (respect voor autonomie).Als het tijd is om te stoppen ruimt iedereen de eigen verfspullen op (structureren en grenzen stellen). Bespreek met ieder kind zijn/haar schilderij; vraag ze er iets over te vertellen en geef zelf een positieve reactie (praten en uitleggen, sensitieve responsiviteit).

Vraag de kinderen naderhand wat ze van het schilderen vonden, wat ze het leukst vonden en wat ze minder leuk vonden (praten en uitleggen). Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat het kind kwijt kan wat het kwijt wil (sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Zorg dat de kinderen genoeg ruimte hebben om te verven, en dat ze in een ruimte zijn waar ze zich niet al teveel zorgen hoeven te maken over kliederen. Zie voor suggesties  “gebruik van de ruimte” in de handleiding.

Aanwijzingen voor het materiaalgebruik

Benodigd materiaal:

  • Kleurenprintjes van schilderijen van bekende schilders als Rembrandt, van Gogh, Mondriaan, Matisse, Rubens, Kandinsky en Picasso (te downloaden via Google)
  • Papier
  • Verf
  • Kwasten
  • Bakjes water
  • Verfschorten

Omgang met risico’s

Tijdens het verven kunnen de kinderen vies worden. Zorg daarom voor voldoende verfschorten.

Ontwikkeling

Kinderen kijken goed naar een schilderij en proberen het na te schilderen, of vertalen het schilderij naar een eigen creatie (creatieve ontwikkeling). Daarbij leggen ze voortdurend verbanden tussen het bestaande schilderij en hun eigen schilderij (cognitieve ontwikkeling).Om iets (na) te schilderen moeten zij fijne bewegingen met de kwast maken (motorische ontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

Spel/materiaal:

De activiteit kan met ander knutselmateriaal en ander origineel materiaal gedaan worden, het gaat erom dat de kinderen goed kijken en zich laten inspireren of iets namaken. Denk bijvoorbeeld aan aardewerk namaken met klei, of een object (telefoon, computermuis, pak hagelslag, raamkozijn) natekenen.

Leeftijd:

De activiteit is ook geschikt voor kinderen in de leeftijd 7-9.Voor kinderen van 10-12 jaar is het leuk om schilderijen van verschillende schilders met elkaar te vergelijken. Denk daarbij bijvoorbeeld aan Picasso, Monet, en Mondriaan. Laat de kinderen de schilderijen goed bekijken. Welk schilderij vinden ze mooi? Wat valt ze op: hoe is het geschilderd? Laat ze eventueel op de computer informatie opzoeken over de schilder en de gebruikte techniek. Laat ze vervolgens kiezen met welk schilderij, of met welke techniek, ze aan de slag willen.

Achtergrondinformatie

-

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Creatieve ontwikkeling

Spelgebied: Expressie

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 1 - 40 kinderen

Leeftijd: 4 - 6 jaar

Door: SamenspelopdeBSO