Activiteit

Reisgids maken

Vooraf

Verzamel reisgidsen over verschillende landen bij het reisbureau. Leen daarnaast reisgidsen uit de bibliotheek, of neem oude reisgidsen en routekaarten mee. Je kunt ook vragen of de kinderen oude reisgidsen en routekaarten mee mogen nemen.

Je kunt deze activiteit heel goed als ‘vrije activiteit’ laten doen. Leg een keer uit wat de bedoeling is; daarna kunnen de kinderen op verschillende momenten zelfstandig verder werken aan hun eigen reisgids.

Deze activiteit duurt 60 minuten, of zolang als de kinderen het leuk vinden.

Speluitleg

Leg de activiteit uit. Het kind mag een reisgids maken over een land (of stad) waar hij graag eens naar toe zou willen gaan. Het kind mag zelf kiezen welk land (of stad) dat is (respect voor autonomie). Wat wil hij daar zien en doen?

Deel de activiteit op in stappen (structureren en grenzen stellen):

1. Het kind maakt  eerst een plannetje. Welke informatie moet er in de gids komen?

2. Daarna zoekt het kind informatie voor zijn gids op in de materialen die je verzameld hebt, of op internet.

3. Vervolgens maakt het kind de reisgids op losse vellen papier. Hij kan er plaatjes bij plakken, tekeningen bij maken en teksten in schrijven.

4. Is de reisgids klaar? Bind de gids dan in, samen met het kind.

Geef het kind papier waarmee het de reisgids kan maken. Heeft het kind een land (of stad) uitgekozen? Bekijk dan samen of er materiaal is over dat land (of die stad). Zo niet, laat het kind dan op internet informatie op zoeken. Stimuleer het kind eerst een plannetje te maken. Bijvoorbeeld in de vorm van een woordweb. Het kind schrijft op welke onderwerpen hij in zijn gids wil beschrijven. Bijvoorbeeld het weer, spannende plaatsen om naar toe te gaan, leuke dingen om te doen, mooie gebouwen om te zien, het eten, de waarde van het geld (hoeveel krijg ik voor mijn € 2,- zakgeld?), et cetera.

Is het kind tevreden met de informatie voor zijn reisgids? En met de plaatjes? Eventueel kan hij tekeningen bij de teksten maken. Is de reisgids helemaal klaar? Heeft het kind ook een mooie kaft gemaakt? Bind de reisgids dan. Bijvoorbeeld door met de perforator gaatjes in het papier te maken, en de bladen te bundelen in een mapje, met een lint of een snelhechter.

Zorg ervoor dat het kind je uitleg goed kan verstaan. Begrijpt hij wat de bedoeling is (structureren en grenzen stellen)?

Spelbegeleiding

Laat het kind zelfstandig aan de slag gaan. (respect voor autonomie). Loop af en toe een langs om te kijken of het lukt. Ondersteun de kinderen zo nodig bij het opstellen van en plan en het uitvoeren daarvan. Complimenteer het kind tijdens de activiteit en stimuleer hem om verder te gaan (sensitieve responsiviteit). Help het kind als dat nodig is, of vraag een ander kind te helpen (begeleiden van interacties tussen kinderen). Complimenteer het kind met het resultaat (sensitieve responsiviteit). Wat is het een mooie reisgids geworden!

Afsluiting

Vertel op tijd wanneer het tijd is om op te houden met deze activiteit. Geef eventueel aan wanneer het kind weer verder kan werken aan zijn reisgids (structureren en grenzen stellen).

Bespreek de activiteit eventueel na met het kind: wat vond het kind leuk aan deze activiteit en wat minder leuk? Wat is er heel goed gelukt en wat misschien wat minder goed? Is het kind tevreden met zijn reisgids? (sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, praten en uitleggen). Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat het kind kwijt kan wat hij kwijt wil (sensitieve responsiviteit).

 

Aanwijzingen voor gebruik van de ruimte

De kinderen kunnen deze activiteit binnen doen, aan een tafel.

Je kunt ook een gedeelte van de ruimte op de BSO inrichten als reisbureau. Bijvoorbeeld met een poster van een vakantieland aan de muur, een globe, (speelgoed)telefoons en een (speelgoed)computer op de tafels, en mappen en reisgidsen in een kast ernaast. De reisgidsen die de kinderen zelf gemaakt hebben, kunnen de kinderen ook gebruiken om de ‘klanten’ van het reisbureau informatie te laten zien over een land. De kinderen kunnen rollenspelen in het reisbureau; ze kunnen spelen dat ze er werken, of dat ze er een reis komen boeken.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Benodigd materiaal:

  • (Oude) reisgidsen en oude routekaarten van het reisbureau om in te knippen.
  • Boeken over landen, bijvoorbeeld van de bibliotheek.
  • Computer om informatie op te zoeken en om teksten mee te schrijven.
  • Printer om teksten te printen.
  • Schaar en lijm.
  • Perforator, mapje, lint of snelhechter om de reisgids in te binden. Of een schrift om de reisgids in te maken.

Omgang met risico’s

Als de kinderen plaatjes inplakken, kunnen ze vlekken maken met lijm. Zorg daarom voor lijm die uitwasbaar is.

Ontwikkeling

Tijdens deze activiteit voeren de kinderen zelfstandig een taak uit. Ze bedenken zelf welke informatie ze in de reisgids op willen nemen (het land en de dingen die ze willen zien in/weten over het land/de stad). Daarnaast zoeken ze zelf de betreffende informatie op. Ze selecteren daarbij welke informatie ze nuttig (leuk, interessant) vinden, en welke niet (cognitieve ontwikkeling). Tot slot bedenken de kinderen hoe hun reisgids eruit moet zien; ze plakken plaatjes bij de teksten of maken er tekeningen bij. Ze letten op het totaalbeeld van tekst en beeld (taalontwikkeling).

Kinderen van deze leeftijd kunnen al heel goed zelfstandig een werkstukje maken. Ook de computer heeft vaak weinig geheimen meer voor hen. Let er wel op dat de kinderen niet op sites terecht komen die niet wenselijk zijn. Houd verder in de gaten of het kind niet verzandt in de opdracht. Voor kinderen die wat meer begeleiding nodig hebben, kun je de activiteit opdelen in stappen. Bekijk na elke stap met het kind hoe het is gegaan. Bespreek dan ook wat het kind bij de volgende stap gaat doen. Zo blijft de activiteit overzichtelijk voor het kind.

Variatiemogelijkheden

Groepsgrootte:

Je kunt de kinderen individueel, in tweetallen of in een klein groepje een reisgids laten maken.

Materiaalgebruik:

- Je kunt in plaats van losse (teken)vellen ook een leeg schrift gebruiken.

- Je kunt de kinderen ook een muurkrant laten maken van een land.

- Je kunt ook alle losse reisgidsen die verschillende kinderen gemaakt hebben bundelen tot een grote reisgids.

Spelvariatie:

- Je kunt de kinderen hun reisgids verder aan laten kleden. Bijvoorbeeld met foto’s en ansichtkaarten. Zijn de kinderen echt naar het land van hun reisgids geweest? Dan kunnen ze misschien ook toegangskaartjes, treinkaartjes of suikerzakjes inplakken die ze daar verzameld hebben.

- Kennen de kinderen iemand uit ‘hun favoriete land of stad’? Misschien mogen ze deze persoon wel interviewen voor hun reisgids. Bijvoorbeeld over wat de spannendste attractie van het land is, wat de leukste speeltuin is, of waar je het lekkerste ijs kunt kopen!

- Je kunt op een landkaart aangeven waar de kinderen heen willen. Bijvoorbeeld door een foto van het kind op het land te plakken waar hij heen wil.

- Hebben meerdere kinderen een reisgids gemaakt? Je kunt een vakantiemarkt houden. De kinderen kunnen hun reisgids presenteren. En ze kunnen hapjes presenteren van hun land.

- Je kunt de verschillende reisgidsen ook tentoonstellen.

 Leeftijd:

- Kinderen op deze leeftijd zijn vaak heel geïnteresseerd in andere landen. Je kunt dieper ingaan op het onderwerp door gezamenlijk boeken uit de bibliotheek of de atlas te bekijken met de kinderen.

- Kinderen zijn meestal dol op veel plaatjes. Vraag daarom (oude) reisgidsen bij uitzendbureaus op met veel plaatjes. Soms zijn er speciale gidsen voor reizen met kinderen; die zullen de kinderen zeker aanspreken.

- Ook jongere kinderen (7 tot 9 jaar) kunnen een reisgids maken. Zij kunnen meer plaatjes plakken, en wat minder tekst schrijven. Je kunt hen ook laten helpen door oudere kinderen (of duo’s maken van een jonger en een ouder kind).

Achtergrondinformatie

De kinderen kunnen informatie op internet opzoeken over ‘hun’ land of stad.

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Cognitieve ontwikkeling

Spelgebied: Cultuur en maatschappij

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 1 - 40 kinderen

Leeftijd: 10 - 12 jaar

Door: SamenspelopdeBSO