Activiteit

Boekje of schrift met bellen maken

Vooraf

Leg de benodigde spullen klaar. Leg ook vast oude kranten klaar waarop de kinderen hun gekleurde papier te drogen kunnen leggen. Je kunt eventueel zelf vast een voorbeeld van gekleurd papier maken; maak eerst een papier met bellen, en kaft daarna met het papier een schrift of een boekje.

De activiteit duurt twee keer een half uur; met tussen door een droogtijd van een dag.

Speluitleg

Leg de activiteit uit. De kinderen mogen zelf papier met bellen maken. Laat het voorbeeld zien. Als het papier af is, kunnen ze er een boek(je) of schrift mee kaften. Zo maken ze zelf een mooi schrift of boek (Respect voor autonomie)!

Leg uit wat de kinderen precies moeten doen:

  1. Ze vullen een afwasbak met water.
  2. Ze doen er afwasmiddel bij en maken schuim en luchtbellen.
  3. Ze druppelen een of meer kleuren ecoline in het schuimbadje.
  4. Ze leggen een wit vel patroonpapier (papier dat je gebruikt om een patroon voor kleding op te tekenen) op de gekleurde bellen.
  5. Ze halen het papier uit de teil en laten het drogen.
  6. Als het papier droog is leggen ze het papier tussen zware boeken.
  7. Daarna kaften ze een schrift of boekje met het papier. Doe stap voor stap voor hoe dat moet; de kinderen doen je na:
    1. Sla het schrift of het boek open: leg het opengeslagen op het gekleurde papier. Het papier moet met zijn mooie kant naar beneden liggen!
    2. Vouw het boek of schrift dicht, met het papier eromheen.
    3. Vouw de randen om het schrift of boek heen. Zo zie je of de maat goed is!
    4. Sla het schrift of boek weer open. Je ziet nu aan de vouwlijnen wat de omtrek van het boek is.
    5. Laat de kinderen de omslag uit het papier knippen. Rond de vouwlijnen (de omtrek van het boek) moeten ze een rand van ongeveer 2,5 centimeter houden. Let op dat ze het papier niet te krap knippen!
    6. Laat de kinderen de hoeken van het papier afknippen.
    7. Aan de boven- en onderkant van de rug van het schrift mogen ze een V-vorm uitknippen.
    8. Nu mogen ze de rand van het papier vastplakken aan de binnenkant van het boek of het schrift.

En dan is hun schrift of boekje klaar (Praten en uitleggen, Structureren en grenzen stellen)!

Vertel dat werken met ecoline lelijke vlekken kan geven; de kinderen moeten een schort aan en ze moeten voorzichtig werken. Ze mogen elkaar helpen, of vragen of jij hen kunt helpen (Praten en uitleggen, Structureren en grenzen stellen, Begeleiden van interactie tussen kinderen).

Zorg ervoor dat de kinderen je uitleg goed kunnen verstaan. Begrijpen ze wat de bedoeling is? (Structureren en grenzen stellen).

 

Spelbegeleiding

Laat elk kind een schort aandoen. De kinderen gaan dan stap voor stap aan de slag. Als het schuimbadje klaar is mogen de kinderen zelf kiezen welke kleuren ze gebruiken. Verschillende kleuren door elkaar, of juist alleen blauwe, rood/roze of geel/groene tinten! Geef zo nodig wat aanwijzingen: ‘Giet niet meteen te veel kleuren in het water! Je kunt altijd meer ecoline bij het water doen als je je eerste afdruk niet mooi genoeg vindt!’ (praten en uitleggen).

Houd goed in de gaten of het kaften lukt. Complimenteer de kinderen tijdens deze activiteit, en stimuleer hen om verder te gaan (sensitieve responsiviteit). Help de kinderen als dat nodig is, of vraag of een ouder kind wil helpen (respect voor autonomie, begeleiden van interactie tussen kinderen). Complimenteer de kinderen met het resultaat (sensitieve responsiviteit). Wat zijn de boeken en schriften mooi geworden!

Afsluiting

Kondig op tijd aan dat de activiteit bijna afgelopen is (structureren en grenzen stellen). Ruim samen de spullen op. Geef eventueel elk tweetal een taak: een tweetal ruimt de ecoline, de lijm, het afwasmiddel en de scharen op, een tweetal leegt de afwasteilen met water, een tweetal droogt de afwasteilen af en ruimt ze op en een tweetal maakt de tafels schoon.

Bespreek de activiteit na met de kinderen. Zijn de schriften of boekjes mooi geworden? Vonden de kinderen het leuk om zelf gekleurd papier te maken? (sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie,). Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat de kinderen kwijt kunnen wat ze kwijt willen (sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor gebruik van de ruimte

Deze activiteit doe je binnen, aan een grote tafel. De kinderen hebben de ruimte nodig! Het is handig om de activiteit in de buurt van een kraan te doen, omdat je water nodig hebt. Zorg ten slotte voor voldoende ruimte om de papieren (op oude kranten) te kunnen laten drogen.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Benodigd materiaal:

  • Per tweetal een afwasteil of grote (plastic) bak.
  • Water en afwasmiddel.
  • Een gieter of kan om het water in de afwasteil te gieten.
  • Ecoline in verschillende kleuren.
  • Wit patroonpapier.
  • Een schrift of een boekje om te kaften.
  • Een schaar, kinderlijm en een (lijm)kwastje.
  • Oude kranten om het papier op te laten drogen.
  • Zware boeken om het papier weer glad te maken.
  • Voor elk kind een schort.

Omgang met risico’s

Ecoline kan nare vlekken in kleren geven. Zorg ervoor dat elk kind een schort om heeft.

Laat de kinderen niet sjouwen met teilen met water; laat hen met een gieter of kan water in de teil gieten.

Leg oude kranten klaar waarop de kinderen hun gekleurde papier te drogen kunnen leggen. Let op; leg de kranten dicht bij de plek waar de kinderen aan de slag gaan. Dan hoeven ze niet ver te lopen met hun druipende (ecoline)vellen!

Let er bij het kaften goed op dat de kinderen het papier niet te krap knippen; dat is zonde van het papier! Laat de kinderen ter controle het boek of schrift eerst dichtdoen, met het papier eromheen gevouwen. Vouw de randen nu goed om het boek of schrift heen. Laat hen daarna pas het papier afknippen.

Ontwikkeling

De kinderen maken tijdens deze activiteit mooie gekleurde vormen op papier. Ze kunnen zelf kiezen welke kleuren ze daarvoor gebruiken. Verschillende kleuren door elkaar, of alleen blauwe tinten, rode/roze tinten of juist geel/groene tinten. De kinderen bepalen zelf welke kleurencombinatie ze mooi vinden. Als het papier droog en glad is, kaften ze een boek of schrift met het papier. Zo maken ze een mooi, uniek schrift of boek (creatieve ontwikkeling). Tijdens de activiteit helpen de kinderen elkaar en bespreken ze wat ze nodig hebben of wat ze mooi vinden (sociale ontwikkeling, taalontwikkeling).

Het kaften is moeilijk voor kinderen van 7-9 jaar. Doe duidelijk voor hoe het moet, en laat de kinderen je daarna na doen. Ze kunnen elkaar als dat kan helpen.

Stimuleer de kinderen zoveel mogelijk zelfstandig te werken (respect voor autonomie, ontwikkelingsstimulering). Complimenteer de kinderen met de taken die ze uitvoeren, en met hun goede samenwerking (sensitieve responsiviteit, begeleiden interacties tussen kinderen).

Variatiemogelijkheden

Groepsgrootte:

Je kunt deze activiteit ook in tweetallen of individueel laten uitvoeren.

Materiaalgebruik:

- In plaats van ecoline kun je ook voedingskleurstoffen gebruiken.

- Je kunt het gekleurde papier ook in een lijstje doen, of het op een ander voorwerp plakken. Bijvoorbeeld op de lijst van een spiegel!

- Je kunt nog meerdere technieken gebruiken om gekleurd papier te maken. Bijvoorbeeld met krijt en ecoline, of door papier met verf te stempelen.

- Vind je het kaften te moeilijk voor de kinderen? Dan kun jij dat misschien na afloop doen.

Spelvariatie:

- Als je genoeg afwasteilen of (plastic) bakken hebt, kun je de kinderen ook allemaal hun eigen bak geven.

- Je kunt een kind de taak geven om alle (natte) papieren te drogen te leggen. Dan lopen er niet allemaal kinderen met druipende vellen door de ruimte.

Leeftijd:

Je kunt deze activiteit ook met oudere kinderen doen. Zij hebben wat minder begeleiding nodig (ontwikkelingsstimulering). Maar blijf er wel bij; deze activiteit blijft een beetje bewerkelijk!

Achtergrondinformatie

Bron: Gebaseerd op de activiteit ‘Schrift met luchtbellen’, pagina 92-93 van Het grote Activiteiten en Spelletjesboek (vertaald door Gea Scheperkeuter, redactie Eveline Deul. Veltman Uitgevers, 2002).

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Creatieve ontwikkeling

Spelgebied: Kunst en knutselen

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 1 - 10 kinderen

Leeftijd: 7 - 9 jaar

Door: SamenspelopdeBSO