Activiteit

Spijkerportret

Vooraf

Maak of koop voor elk kind een stukje multiplex.

Leg de materialen klaar.

Deze activiteit duurt 1 tot 1,5 uur, of zolang als de kinderen het leuk vinden.

Speluitleg

Leg de activiteit uit. De kinderen gaan zoveel mogelijk zelfstandig een spijkerportret van zichzelf maken (respect voor autonomie).

Deel de activiteit op in stappen (structureren en grenzen stellen):

1. De kinderen maken eerst een tekening van zichzelf. Ze hoeven de tekening niet in te kleuren; het gaat om de contouren (lijnen) van de tekening. Ze kunnen zichzelf afbeelden in een karakteristieke houding, of tijdens een activiteit die ze graag doen (voetballen, dansen). Maar ze kunnen zichzelf natuurlijk ook gewoon staand afbeelden!

2. Maak een kopie van de tekening.

3. De kinderen leggen de kopie van hun tekening op het plankje multiplex.

4. Daarna slaan ze op regelmatige afstand spijkertjes op de lijnen van de tekening. De spijkers moeten een stukje uitsteken.

5. Klaar? Dan mogen de kinderen het papier tussen de spijkertjes vandaan trekken. Ze hebben nu een plankje met spijkertjes erin. De spijkertjes vormen een soort lijntekening.

6. Nu mogen de kinderen de spijkertjes met elkaar verbinden door de wol of het draad om de spijkertjes heen te wikkelen. Op die manier ‘kleuren’ ze de lijnen van hun tekening met de draden. De kinderen kunnen stukjes van hun tekening ‘opvullen’ door steeds heen en weer te gaan met de draad tussen verschillende spijkertjes.

7. Laat de kinderen tot slot twee spijkertjes aan de zijkant van het plankje slaan. Laat ze tussen deze spijkertjes een draad vastmaken. Hieraan kunnen ze hun spijkerportret ophangen!

Zorg ervoor dat de kinderen je uitleg goed kunnen verstaan. Begrijpen ze wat de bedoeling is (structureren en grenzen stellen)?

Spelbegeleiding

Laat de kinderen zoveel mogelijk zelfstandig aan de slag gaan (respect voor autonomie). Loop af en toe langs om te kijken of het lukt. Help de kinderen als dat nodig is, of vraag een ander kind te helpen (sensitieve responsiviteit, begeleiden van interacties tussen kinderen). 

Complimenteer de kinderen met hun werk (sensitieve responsiviteit). ‘Wat worden het leuke spijkerportretten!’

Afsluiting

Vertel op tijd wanneer het tijd is om op te houden met deze activiteit. Geef eventueel aan wanneer de kinderen weer verder kunnen werken aan hun spijkerportret (structureren en grenzen stellen).

Bespreek de activiteit na met de kinderen: vonden ze het leuk om een spijkerportret te maken? Zijn de portretten goed gelukt? Was het moeilijk om spijkertjes in het plankje te slaan? (sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, praten en uitleggen). Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat de kinderen kwijt kunnen wat ze kwijt willen (sensitieve responsiviteit).

 

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

De kinderen kunnen deze activiteit binnen of buiten doen, aan tafels.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Benodigd materiaal:

  • Voor elk kind een stukje multiplex.
  • Tekenpapier en potloden.
  • Kopspijkers en verschillende hamers.
  • Verschillende kleuren bollen wol.
  • Scharen om de wol te knippen.

Omgang met risico’s

Met een hamer spijkers in een plankje slaan kan natuurlijk een zere vinger opleveren als de kinderen misslaan…. Stimuleer de kinderen voorzichtig te werken, maar doe ook niet te dramatisch over een misslag. Dat hoort er een beetje bij, bij deze activiteit. Eventueel kunnen de kinderen elkaar helpen als ze veel moeite hebben met spijkers slaan (begeleiden van interacties tussen kinderen).

Ontwikkeling

Tijdens deze activiteit maken de kinderen eerst een tekening van zichzelf. Ze beelden zichzelf af in een karakteristieke houding, of tijdens een activiteit die ze graag doen. Hiervoor denken ze na over het beeld dat ze van zichzelf hebben (emotionele ontwikkeling).

Daarna moeten de kinderen af en toe op hun beurt wachten. Bijvoorbeeld als je kopietjes maakt van hun tekeningen. Of als de kinderen een hamer nodig hebben; er zijn vast niet zoveel hamers als er kinderen zijn. Kinderen van deze leeftijd kunnen al steeds beter hun behoeften uitstellen, en dus even wachten als dat nodig is (emotionele ontwikkeling). Daarnaast maken de kinderen een mooie (spijker)tekening van zichzelf (creatieve ontwikkeling) en zijn ze met een fijn en moeilijke werkje bezig (motorische ontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

Groepsgrootte:

Je kunt de kinderen ook individueel, in tweetallen of in een kleiner groepje een spijkerportret van zichzelf laten maken.

Materiaalgebruik:

In plaats van gekleurde wol kun je ook borduurzijde gebruiken. Of je kunt oude lapjes in dunne strookjes knippen en die gebruiken.

Spelvariatie:

- Je kunt de kinderen ook een andere tekening laten maken. Bijvoorbeeld van een dier of een voorwerp.

- De kinderen kunnen ook hun naam schrijven met spijkers en daarna met wol ‘inkleuren’. Leuk om aan hun kamerdeur te hangen!

- Zijn alle spijkerportretten klaar? Dan kun je een tentoonstelling inrichten met de kunstwerken.

Leeftijd:

Ook jongere kinderen (7 tot 9 jaar) kunnen een spijkerportret maken. Hun zelfportret is misschien wat eenvoudiger dan dat van 10 tot 12-jarigen. Maar het resultaat kan alsnog erg leuk worden! Zorg voor iets meer begeleiding, zodat ook kinderen van deze leeftijd een leuk spijkerportret kunnen maken.

Achtergrondinformatie

Bron: Deze activiteit is gebaseerd op de activiteit ‘Spijkerplankje’ op pagina 81 van Handenarbeid met kinderen van 6-9 jaar, door Ineke Hoekstra (Baarn: Cantecleer, 2000).

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Emotionele ontwikkeling

Spelgebied: Kunst en knutselen

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 1 - 40 kinderen

Leeftijd: 10 - 12 jaar

Door: SamenspelopdeBSO