Activiteit

Levend stratego

Vooraf

Maak de kaartjes zoals beschreven bij aanwijzingen voor materiaalgebruik. Deel de groep in tweeën en stel een teamcaptain vast per groep. Het makkelijkste is om deze taak door twee pedagogisch medewerkers te laten vervullen. De teamcaptain heeft de kaartjes van diens team.

Elk team heeft z'n eigen vlag. Wijs voor beide partijen een eigen helft van het speelterrein aan om deze vlag te verstoppen.

Het spel duurt ongeveer 30 to 60 minuten.

Speluitleg

Leg het spel uit. Houd in je uitleg de volgorde aan van onderstaande uitleg. Geef bij de uitleg van de kaartjes één of twee voorbeelden en check of iedereen je begrijpt (praten en uitleggen, structureren en grenzen stellen).

Doel van het spel is om de vlag van de tegenpartij te stelen en naar je eigen teamcaptain te brengen. Je kunt het stelen van de eigen vlag voorkomen door je tegenstander uit te schakelen met de kaartjes.

Straks delen de teamcaptains de kaartjes uit. Beide teams krijgen even de tijd om hun vlag te verstoppen en het spel begint met een (fluit)signaal Op het kaartje staat de rang (zie materiaalgebruik). Als een speler een andere speler tikt, moeten ze beiden elkaars rang laten zien. De hoogste en sterkste wint en krijgt het kaartje van de verliezer. Die moet dus weer terug naar z'n teamcaptain om een nieuw kaartje te halen. De teamcaptains staan bij het startpunt of een afgesproken vaste plek op de eigen helft van het speelterrein. Bij gelijke rangen, gebeurt er niets en kunnen ze weer verder op jacht.

Er zijn echter een paar uitzonderingen. Zo is er de bom; de bom kan alle andere "personen" verslaan, met uitzondering van de mineur. De mineur is in staat om de bom onschadelijk te maken en kan dus zijn kaartje afpakken. Ook de spion is een uitzondering, deze staat het laagste in de rangorde, en kan dus door iedereen getikt worden, behalve door de maarschalk. De spion is in staat om de maarschalk uit te schakelen. De namen, rangen en uitzonderingen staan ook op de kaartjes vermeld.

Degene die de vlag gevonden heeft kan ook getikt worden, en de tikker kan de vlag opnieuw verstoppen. Daarbij loopt hij wel het gevaar dat anderen dit zien.

Spreek een (fluit)signaal af waarbij alle spelers naar het verzamelpunt moeten komen. Dit signaal kun je gebruiken als de vlag is gevonden en een nieuwe ronde begint of als de tijd op is en het spel daarom afgerond wordt (structureren en grenzen stellen).

Spelbegeleiding

Beide teams krijgen de tijd om hun vlag te verstoppen. Dan mogen de kinderen het spel gaan spelen.

De spelbegeleider (zeker in de rol van teamcaptain) kan de kinderen stimuleren door ze te complimenteren als ze iemand getikt hebben (sensitieve responsiviteit). Ze kunnen ook met hun team een strategie afspreken. Bijvoorbeeld bij kaart=punten variant: probeer eerst zoveel mogelijk (liefst hoge) kaarten te tikken voor de vlag naar de teamcaptain gebracht wordt (structureren en grenzen stellen). Voor het spel is het leuker als alle rangen door elkaar gebruikt worden. Ga daarom niet in op kinderen die alleen een hoge rang willen. Wijs ze daarbij op de uitzonderingsposities van enkele kaarten zoals de bom en de spion. Iedere kaart heeft een eigen rol. Kun je samen een strategie bedenken om de verschillende rangen zo goed mogelijk in te zetten (begeleiden van interacties tussen kinderen)?

Afsluiting

Het spel is afgelopen als er een vlag gestolen is en bij de eigen teamcaptain ingeleverd is, of als het spel om een andere reden moet worden afgerond. De teamcaptains geven vervolgens het (fluit)signaal. Alle kinderen leveren hun kaartjes in bij de eigen teamcaptain (structureren en grenzen stellen).

De kaartjes hebben waardepunten. Indien het spel is afgesloten voordat de vlag is gevonden, kun je die gebruiken om de einduitslag te bepalen. Je telt dan de punten van de afgepakte kaartjes bij elkaar op. Bespreek het spel nog even na met de kinderen: wat vonden ze leuk en wat minder leuk? Wat ging er goed en wat minder goed? Gebruik hierbij wat je gezien hebt tijdens het spel. (sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, praten en uitleggen). Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat kinderen kwijt kunnen wat ze kwijt willen (sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Speel het spel in een park of bosachtige omgeving om je te kunnen verstoppen, maar toch zo open dat er goed gerend kan worden. De grenzen moeten zijn af te bakenen. De pedagogisch medewerkers (in de functie van teamcaptain) kunnen samen op een centraal punt staan, maar ook op de speelhelft van hun eigen team. Kijk wat de meest geschikte plek is om het spel in de gaten te kunnen houden.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Benodigdheden:

2 vlaggen, 2 sets rangenkaartjes en 2 fluitjes. Als vlag kun je een theedoek of andere doek gebruiken. Kies voor beide teams een eigen kleur zodat de vlag goed herkenbaar is.

Aanwijzingen voor de kaartjes:

Op de kaartjes komen de naam, de rang en eventuele opmerkingen te staan. Kies per team een kleur voor de kaartjes zodat duidelijk is welk kaartje van welk team is. Tip: Plastificeer de kaartjes en maak ze van dik papier of karton, dan kunnen deze vaker gebruikt worden.

Kaartjes overzicht per team: 

 Aantal            Naam            Rang      

  •  1                     Maarschalk         ********* 
  •  4                     Generaal              ********  
  •  6                     Majoor                   *******
  •  7                     Kapitein                  ******
  •  8                     Luitenant                 *****
  •  9                     Sergeant                   ****
  •  6                     Mineur                         ***
  • 10                    Verkenner                    **
  •  2                     Spion                              *
  •  6                     Bom                          

 Extra info:

  • De Mineur kan de bom uitschakelen.
  • De Spion kan de Maarschalk uitschakelen.
  • De Bom kan niet tikken.

Omgang met risico’s

Mogelijke afspraken om de vlag te verstoppen is 1 meter boven de grond, maximaal 2 meter boven de grond.

Ontwikkeling

De kinderen moeten bij dit spel goed nadenken. Zo moeten ze nagaan wie hoger in rang is, of ben je juist één van de uitzonderingen (cognitieve ontwikkeling)? Daarnaast moeten ze elkaar tikken, zeker als iemand de vlag te pakken heeft zullen ze daarom af en toe hard moeten rennen op een ongelijke ondergrond (motorische ontwikkeling). Kinderen kunnen het spel af en toe best als spannend ervaren (emotionele ontwikkeling). 

Variatiemogelijkheden

Materiaal:

- Vlag: Van tevoren kun je de teams een eigen vlag laten maken.

- Kaartjes: Het spel is ook met een spel kaarten te spelen. (Te verdelen in rode en zwarte kaarten). De Aas is de bom, de 2 kan de Heer uitschakelen en de Boer kan de Aas uitschakelen.

Spel:

- Als de kinderen het spel goed kennen kun je proberen de kansen van het team te vergoten door een strategie af te spreken. Welke kaartjes zet je rondom de vlag van jouw team in zodat deze niet gevonden en ingeleverd worden en welke kaartjes laat je de andere vlag zoeken? (cognitieve ontwikkeling). Dit kan je stimuleren door als teamcaptain een strategie af te spreken waarbij de kinderen de strategie samen verzinnen. Vraag hierbij door waarom kinderen welke kaartjes waar inzetten en probeer het uit. Bespreek de strategie na en bespreek of je de volgende ronde dezelfde strategie volgt of dat je deze juist aanpast (ontwikkelingsstimulering). Zorg dat iedereen hierbij de gelegenheid krijgt om een inbreng te doen en betrek kinderen die niet zo goed wat durven te zeggen erbij door te vragen wat zij een goede strategie vinden (begeleiden van interacties tussen kinderen).

- Het spel is aan diverse thema’s aan te passen door de namen op de kaartjes te veranderen.

- Voor spelvarianten zie onderstaande bronvermelding.

Leeftijd:

- Het spel is geschikt om voor een brede leeftijdsgroep te gebruiken. De jongere kinderen leren het spel dan van de oudere kinderen. Het spel kan daarom van 10-12 gebruikt worden, maar ook van 7-12.

Achtergrondinformatie

Bron: http://nl.scoutwiki.org/Levend_Stratego

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Cognitieve ontwikkeling

Spelgebied: Cultuur en maatschappij

Locatie: Buiten

Groepsgrootte: 10 - 40 kinderen

Leeftijd: 7 - 9 jaar

Door: SamenspelopdeBSO