Activiteit

Harmonicatekening maken

Vooraf

Leg de tekenspullen klaar. Plak voor elk kind met plakband twee A4’tjes in de lengte aan elkaar vast. Zo krijg je voor elk kind een lang vel papier. Vouw beide vellen papier in de lengte dubbel. Nu heb je een harmonica van vier stukken.

Maak zelf vast een voorbeeld van een harmonicatekening, zodat de kinderen snappen wat je bedoelt.

Speluitleg

Vertel dat de kinderen samen een tekening gaan maken op een groot vel papier. Het ene kind mag verder gaan met de tekening van een ander kind. Maar, ze mogen de tekening niet zien van elkaar! Laat het voorbeeld zien dat je hebt gemaakt. Laat zien dat je op het bovenste stuk een hoofd hebt getekend. Vertel dat ieder kind eerst een hoofd tekent. Als ze klaar zijn vouwen de kinderen het eerste stuk van de harmonica om. Vraag of de kinderen op het tweede stuk het hoofd net iets over de rand door willen tekenen. Dan ziet het volgende kind waar hij verder mag tekenen (begeleiden van interactie tussen kinderen)! Zijn alle kinderen klaar? Dan mag iedereen zijn tekening doorgeven aan een ander kind. Dit kind mag het papier niet omdraaien; hij mag niet zien wat het eerste kind getekend heeft. Het is het leukste als de kinderen hun tekening doorgeven aan een kind dat een eindje verderop zit. Zo weet je zeker dat ze elkaars tekeningen niet gezien hebben, en is de kans het grootst dat er verrassende figuren getekend worden!

Heeft iedereen weer een papier voor zich? Dan mag elk kind nu op het tweede stuk papier een bovenlijf tekenen. Klaar? Dan mag het kind dit stuk weer omvouwen en doorgeven aan een ander kind. Nu is het derde stuk aan de beurt. Hierop mogen de kinderen de benen tekenen. En op het laatste stuk komen de voeten.

Spelbegeleiding

Vertel dat de kinderen zelfstandig aan de slag mogen gaan (respect voor autonomie). Zorg ervoor dat de kinderen je uitleg goed kunnen verstaan. Begrijpen ze wat de bedoeling is (structureren en grenzen stellen)? Help de kinderen zo nodig bij het omvouwen van het getekende gedeelte. Let er op dat de kinderen niet stiekem toch de tekeningen van hun buurman bekijken of de eerdere onderdelen van de harmonicatekening bekijkt.

Praat tijdens de activiteit met de kinderen over de tekeningen. Wat denken de kinderen, zullen dat gekke figuren worden (praten en uitleggen)? Geef ook complimentjes voor de mooie en gekke tekeningen die de kinderen maken (sensitieve responsiviteit).

Afsluiting

Zijn de tekeningen klaar? Bekijk samen met de kinderen het resultaat. Zijn de tekeningen mooi geworden? Of zijn ze een beetje gek geworden? Complimenteer de kinderen met de onderdelen van hun tekeningen. ‘Wat heb jij een leuk hoofd getekend! En kijk eens wat heeft deze meneer een hippe broek gekregen!’ (sensitieve responsiviteit). Ruim tot slot samen de tekenspullen op. Bespreek de activiteit nog even na met de kinderen. Vonden de kinderen het leuk om samen aan een tekening te werken? Zijn ze tevreden over het resultaat? (sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, praten en uitleggen)? Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat de kinderen kwijt kunnen wat ze kwijt willen (sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor gebruik van de ruimte

Je kunt deze activiteit binnen of buiten doen, aan een tafel. Laat de kinderen niet te dicht bij elkaar zitten; het is het leukste als ze niet kunnen zien wat de ander tekent!

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Benodigd materiaal:

  • Voor elk kind 2 tekenvellen A4.
  • Plakband om de papieren aan elkaar te plakken.
  • Tekenspullen (potloden, stiften of verf).

Omgang met risico’s

De kinderen moeten de omtrek van het onderdeel dat ze zelf getekend hebben even doortrekken naar het volgende stuk. Dan ziet het volgende kind waar de figuur geëindigd is, en waar hij verder kan gaan. Doen ze dat niet, dan sluiten de vier onderdelen van de figuren niet goed op elkaar aan.

Ontwikkeling

De kinderen maken gezamenlijk een harmonicatekening (motorische ontwikkeling, sociale ontwikkeling). Ze weten niet hoe de figuur eruit ziet die het kind voor hen tekent. Ze vragen zich wellicht af: ‘Hoe ziet het vorige stuk eruit? Is het een man, een vrouw, of een kind? Wat zal ik nu gaan tekenen? Sluit mijn stuk wel goed aan op het vorige stuk? Wat maakt het volgende kind van mijn tekening?’ De werkvorm is best een beetje spannend voor de kinderen (emotionele ontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

Groepsgrootte:

Je kunt deze activiteit ook in tweetallen of met een grote groep doen.

Materiaalgebruik:

De kinderen kunnen in plaats van te tekenen ook onderdelen van mensen uit tijdschriften knippen en opplakken. De rest van de werkvorm blijft hetzelfde; de kinderen maken nu samen een harmonicaplaktekening.

Spel:

- De kinderen kunnen ook dieren tekenen. Je kunt eventueel besluiten om het vel papier in de breedte in drieën te vouwen. De kinderen kunnen bijvoorbeeld een kop tekenen, een middenstuk en een staart.

- In plaats van allemaal een deel van een figuur te tekenen, kun je ook een tekenopdracht in het donker doen. Maak de ruimte donker en laat de kinderen dan iets tekenen. Bijvoorbeeld een huis, of een persoon. Daarna geven ze de tekening door aan een ander kind. Dit kind mag iets toevoegen aan de tekening. Bijvoorbeeld een huisdier, of een tweede persoon. Als de tekening klaar is, doe je het licht weer aan. Bekijk samen het resultaat. Hoe zijn de tekeningen geworden?

Leeftijd:

Je kunt deze activiteit ook met oudere kinderen doen. Oudere kinderen hebben minder begeleiding nodig. Eventueel kun je de opdracht moeilijker maken door te vragen of de kinderen een bepaald type willen tekenen die iets doet. Bijvoorbeeld een sporter die een wedstrijd speelt, of een deftige dame die aan het shoppen is. De kinderen weten niet welk type het kind voor hen getekend heeft. Zo kan het hoofd van een sporter ineens op het lijf van een deftige dame komen, met de benen van een oude oma en de voeten van een baby…. (ontwikkelingsstimulering).

Achtergrondinformatie

Bron: Gebaseerd op de activiteit ‘Harmonicatekening’, pagina 28 van Het Groter Groeien Slecht Weer Boek door Olga Leever (Sanoma Uitgevers, 2002).

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Sociale ontwikkeling

Spelgebied: Kunst en knutselen

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 1 - 40 kinderen

Leeftijd: 7 - 9 jaar

Door: SamenspelopdeBSO