Activiteit

Bubbels

Vooraf

Zet een aantal grote bakken met water klaar, waar de kinderen gezamenlijk omheen kunnen zitten, of gebruik de lage brede wasbak. Zet ook afwasmiddel en een bak met rietjes klaar.

Speluitleg

Vraag de kinderen bij het water te gaan zitten. Vertel ze dat ze bellen gaan blazen, en vraag of ze weten hoe het moet, en wat ze ervoor nodig hebben. Overleg met de kinderen hoe ze het gaan aanpakken (praten en uitleggen). Benoem de materialen die je gebruikt (het zeepsop, het afwasmiddel, de zeepbel, het schuim, de rietjes) en de handelingen die je verricht, bijvoorbeeld: “als we zeepsop willen maken, mengen we het afwasmiddel met water”. Daarbij kun je laten zien wat mengen is. Probeer de kinderen de woorden ook zelf te laten gebruiken (ontwikkelingsstimulering). De kinderen mogen nu gaan blazen. Ze houden het rietje in de bak met zeepsop, en aan de andere kant blazen ze er lucht doorheen. Vertel de kinderen dat ze mogen proberen om verschillende soorten bellen te maken. Hierbij kunt u tegenstellingen met ze oefenen, bijvoorbeeld grote en kleine bellen, veel en weinig bellen, of hard en zacht blazen (ontwikkelingstimulering). Kijk ook eens bij de variatiemogelijkheden om de activiteit nog meer divers te maken.

Spelbegeleiding

De kinderen kunnen zelfstandig aan de slag. Laat ze een tijdje experimenteren en bied ze dan andere opdrachten aan. Organiseer bijvoorbeeld een wedstrijdje: wie blaast de grootste bel? Of laat de kinderen samenwerken om een grote bellentoren te blazen. Onder spelvariatie staan meer ideeën. Vraag de kinderen wat ze zelf het liefst willen (respect voor autonomie); sommige kinderen vinden het prettig om nog een tijdje zelf te spelen, anderen vinden het leuk om het samen iets moeilijker te maken (ontwikkelingsstimulering).

Afsluiting

Geef korte tijd van tevoren aan dat het tijd is om te stoppen, maar dat de kinderen die nog iets willen proberen het rustig mogen afmaken (respect voor autonomie). Als de kinderen klaar zijn, gaan ze het spel gezamenlijk opruimen. Stel een groepje aan dat de rietjes mag opruimen en een groepje dat bijvoorbeeld de vloer droog mag maken. Iedereen moet helpen opruimen (structureren en grenzen stellen). Vraag de kinderen naderhand wat ze van het spel vonden, wat ze het leukst vonden en wat ze minder leuk vonden (praten en uitleggen, sensitieve responsiviteit). Grijp dit moment aan om de woorden die bij de introductie werden gebruikt te herhalen (ontwikkelingsstimulering). Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat het kind kwijt kan wat het kwijt wil (sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

De bakken met zeepsop kunnen zowel binnen als buiten worden neergezet.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Benodigd materiaal:

  • grote bak(ken) of lage, brede wastafel                           
  • afwasmiddel
  • water
  • rietjes

Omgang met risico’s

Door het spelen met het zeepsop zal er water uit de bakken op de vloer terecht komen. De vloer kan hierdoor glad worden. Maak de kinderen hiervan bewust en laat ze hier rekening mee houden.

Ontwikkeling

De kinderen kunnen op verschillende manieren in het rietje blazen. Hierdoor krijgen ze verschillende soorten bellen, maar oefenen ze ook verschillende spieren in en rondom hun mond (motorische ontwikkeling).De kinderen ervaren door dit spel hoe ze met behulp van water en afwasmiddel zeepsop kunnen maken. Door het blazen door een rietje ervaren ze dat ze daar verschillende soorten zeepbellen van kunnen maken (cognitieve ontwikkeling).Door tijdens het spel woorden uit te lokken wordt het taalgebruik van de kinderen gestimuleerd en door ze tegenstellingen te laten ervaren, worden abstracte begrippen uit de taal concreet gemaakt (taalontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

Groepsgrootte:

Het spel kan in elke groepsgrootte gespeeld worden. Voor individueel spel geldt echter dat niet alle spelvariaties mogelijk zijn, zoals een wedstrijdje houden.

Materiaalgebruik:

In plaats van rietjes kunnen zelfgemaakte stokken met een open ring gebruikt worden, zoals bij het traditionele bellenblazen (maar dan in het groot).

Spel:

Je kunt verschillende variaties in het spel aanbrengen, zoals:

- wedstrijdje grote/kleine bellen blazen

- bellen tegen elkaar aan blazen

- met z’n allen zo hard blazen dat er een bellentoren ontstaat

- bellen door de bak laten bewegen door ertegenaan te blazen

Zorg voor een normale bellenblaas voor ieder kind of maak deze voor de kinderen: - Nu kun je de kinderen laten zien dat je bellen kunt blazen op twee manieren, door de   bellenblaasring te blazen en door hem in een richting door de lucht zwaaien. Heb je geen oude bellenblaasringen meer, dan kan je ze zelf maken van stevige ijzerdraad.

- Maak er een spelletje van: welke zeepbel vliegt het hoogst? Het meest ver? Wie kan een zeepbel terug opvangen? En wie laat ze het snelst uit elkaar spatten?

- Maak samen met de kinderen hele aparte bellen maken met behulp van:

     - Een trechter / het afgesneden bovenstuk van een petfles.  

     - Een tennisracket

- Varieer eens in grootte, zodat jullie ook hele grote bellen kunnen blazen. Maak een super grote bellenblaas met 2 stokken en 2 touwtjes. De uiteinden van de touwtjes bindt je ieder vast aan een van de stokjes. Het ene touwtje bindt je strak tussen de 2 stokken, het andere touwtje moet een stuk losser hangen. Nu kun je de touwen door de sop halen en de bellenblaas door de lucht zwaaien.  

Achtergrondinformatie

Bron: Gedeeltelijk gebaseerd op http://www.famiweb.be/nl/Doe-het-zelf-bellenblaas-maken

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Motorische ontwikkeling

Spelgebied: Techniek en wetenschap

Locatie: Buiten

Groepsgrootte: 1 - 40 kinderen

Leeftijd: 4 - 6 jaar

Door: SamenspelopdeBSO