Activiteit

Emoties overgooien

Speluitleg

Ga in een grote kring staan met de kinderen en leg de activiteit uit. Vandaag gaan de kinderen emoties overgooien. Weten de kinderen wat een emotie is? Bespreek het woord emoties met de kinderen. Bijvoorbeeld zo: Trek een blij gezicht. ‘Kijk eens, ik ben heel blij! Zien jullie dat? Blij zijn is een emotie. Wie weet er nog een emotie? Goed zo, boos zijn is ook een emotie. Doe voor hoe je boos kijkt. Kunnen de kinderen ook boos kijken? Leg zo de basisemoties uit: boos, blij, verdriet, angst (praten en uitleggen). Leg nu het spel uit. Je gaat een emotie over gooien. Kijk boos, en doe alsof je een bal gooit naar een ander kind. Roep zijn naam: ‘Michael!’ Vertel dat je de emotie boos naar Michael gooit. Nu moet hij ook boos kijken. Geef de kinderen complimenten als ze een emotie laten zien: ‘Wat kun jij goed boos kijken, Michael!’ (sensitieve responsiviteit). Zeg dat hij daarna de emotie weer naar een ander kind mag gooien. Hij roept dan ook de naam van dat kind: ‘Sanne!’. Nu krijgt Sanne de emotie toegespeeld, en gaat zij boos kijken. Vertel dat de kinderen ook een andere emotie verder mogen gooien. Sanne kan bijvoorbeeld boos kijken omdat ze die emotie toegegooid krijgt. Maar daarna kan ze heel blij gaan kijken en die emotie naar het volgende kind overgooien. De kinderen moeten dus goed naar elkaars gezichten kijken (ontwikkelingsstimulering, praten en uitleggen)! Zorg ervoor dat de kinderen je uitleg goed kunnen verstaan. Begrijpen ze wat de bedoeling is (structureren en grenzen stellen)?

Spelbegeleiding

Speel dan het spel. Stimuleer de kinderen steeds duidelijk te benoemen welke emoties ze zien en welke emoties de kinderen overgooien (respect voor autonomie, ontwikkelingstimulering). Complimenteer de kinderen regelmatig tijdens het spel (sensitieve responsiviteit). Speel het spel zolang als de kinderen het met aandacht doen.

Afsluiting

Raken de kinderen afgeleid? Kondig aan dat de laatste emotie overgegooid wordt (structureren en grenzen stellen). Bespreek het spel nog even na met de kinderen. Vonden ze het spel leuk? Konden ze alle emoties even goed uitbeelden en overgooien? (sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, praten en uitleggen). Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat kinderen kwijt kunnen wat ze kwijt willen (sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor gebruik van de ruimte

Dit spel kan zowel binnen als buiten gespeeld worden. Belangrijk is dat kinderen zich vrij in de ruimte kunnen bewegen.

Ontwikkeling

De kinderen laten verschillende emoties zien met hun gezicht en leren de emoties ook herkennen op het gezicht van andere kinderen (emotionele ontwikkeling). Ze trekken hun mondhoeken omhoog of juist omlaag, ze rimpelen hun voorhoofd of knijpen hun ogen toe (motorische ontwikkeling). De kinderen spelen het spel samen met andere kinderen. Ze moeten goed letten op elkaars gezichtsuitdrukking en elkaars naam roepen (sociale ontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

Groepsgrootte:

Je kunt dit spel ook met een kleinere groep doen.

Spel

- De kinderen kunnen eventueel nog meer emoties overgooien: verbazing, of afschuw. De kinderen vinden deze emoties misschien wel wat moeilijker om te laten zien.

- Je kunt eventueel samen met de emotie ook een bal overgooien. Het spel wordt dan iets fysieker.

- Je kunt dit spel ook doen na een andere activiteit die met emoties te maken heeft. Of nadat je een zielig of juist vrolijk verhaal hebt voorgelezen.

- Je kunt dit spel met een achtergrondmuziekje spelen.

Leeftijd

- Je kunt dit spel ook met kinderen van 7-9 jaar doen. Schat van tevoren wel in of de kinderen de activiteit niet te kinderachtig vinden. Je kunt het spel moeilijker maken door meer emoties over te gooien: verbazing, afschuw, jaloezie, liefde, haat…

Achtergrondinformatie

-

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Emotionele ontwikkeling

Spelgebied: Expressie

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 4 - 40 kinderen

Leeftijd: 4 - 6 jaar

Door: SamenspelopdeBSO