Activiteit

Geluidenmemory met lawaaipotjes

Vooraf

Verzamel tien tot zestien potjes (lege kokertjes van filmrolletjes of Olvaritpotjes). Beplak de potjes met papier of zorg op een andere manier dat de kinderen de binnenkant van de potjes niet kunnen zien. Vul de potjes met verschillende materialen of voorwerpen uit de keuken. Doe steeds in twee potjes hetzelfde materiaal. Bijvoorbeeld rijst, gedroogde bonen, krenten of rozijnen, koekjes, dropjes, een stukje appel, pasta of macaroni, hagelslag, lucifers, meel, een beetje limonade.

Zet eventueel een merkteken onder op de potjes waar hetzelfde materiaal in zit. Bijvoorbeeld een stip in verschillende kleuren, of een stickertje. Zo blijven de potjes voor de spelleider herkenbaar.

Zet alle potjes op een tafel neer.

Speluitleg

Vertel het kind dat jullie een spel gaan spelen: geluiden-memory met lawaaipotjes. Kent het kind het spel memory? Dan moet je steeds twee kaartjes met hetzelfde plaatje bij elkaar zoeken. Dit spel werkt hetzelfde. Alleen moet het kind geen kaartjes bij elkaar zoeken, maar geluiden van dingen die je kunt eten of drinken. Geluiden zijn dingen die je hoort, met je oren. Laat het kind de afgeplakte potjes zien. Vertel dat er steeds in twee potjes hetzelfde materiaal zit. Laat de potjes ook eens horen. ‘Wat een lawaai maakt zo’n potje hè!’. Vertel dat het kind twee potjes bij elkaar mag zoeken die hetzelfde geluid maken. Daarna controleer jij of het goed is. Als het goed is, haal je die potjes weg. Net zo lang tot alle potjes op zijn (praten en uitleggen)! Zorg ervoor dat het kind je uitleg goed verstaat. Begrijpt hij wat de bedoeling is (structureren en grenzen stellen)?

Spel begeleiding

Laat het kind aan de potjes schudden. Welke potjes maken hetzelfde geluid? Hoe klinkt het geluid? Laat de kinderen goed luisteren, geef hen echt de tijd hiervoor. Laat het kind vervolgens het geluid benoemen en omschrijven (ontwikkelingsstimulering, respect voor autonomie). Heeft het kind twee potjes gevonden die hetzelfde klinken? Controleer dan of het goed is. Complimenteer het kind regelmatig. ‘Wat kun jij dat goed horen zeg!’ (sensitieve responsiviteit). Weet het kind ook wat hij in het potje hoort (ontwikkelingsstimulering)? ‘Dat is wel heel erg knap!’

Als je dit spel met een individueel kind doet, blijf je het spel begeleiden. Je kunt het spel ook in tweetallen spelen (zie variatiemogelijkheden). In dat geval kun je het spel uitleggen, en daarna zelfstandig laten spelen.

Afsluiting

Zijn de potjes bijna op? Vertel het kind dat het spel afgelopen is wanneer alle potjes op zijn (structureren en grenzen stellen). Bespreek de activiteit even na met het kind. Vond het kind het een leuk spel (sensitieve responsiviteit)? Was het moeilijk om te horen in welke potjes hetzelfde zat, of was dat juist gemakkelijk? Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg wel het kind kwijt kan wat hij kwijt wil (sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor gebruik van de ruimte

Doe dit spel binnen of buiten aan een tafel.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Benodigd materiaal:

  • Tien tot zestien (gemerkte) potjes (kokertjes van filmrolletjes, Olvaritpotjes) met verschillende materialen of voorwerpen uit de keuken: rijst, gedroogde bonen, krenten of rozijnen, koekjes, dropjes, een stukje appel, pasta of macaroni, hagelslag, lucifers, meel, een beetje limonade.
  • Papier of ander materiaal om de potjes te beplakken zodat het kind niet kan zien wat er in de potjes zit.
  • Stiften of stickertjes om de potjes te merken.

Ontwikkeling

Het kind ontdekt door te schudden aan de potjes of er in twee potjes hetzelfde materiaal zit (motorische ontwikkeling). Om erachter te komen of het hetzelfde materiaal is, moet het kind de geluiden analyseren en met elkaar vergelijken. Het ene geluid klinkt bijvoorbeeld een beetje korrelig, het andere geluid klinkt weer een beetje nat. Het kind benoemt de geluiden en probeert er de naam van iets dat je kunt eten of drinken aan te verbinden (cognitieve ontwikkeling, taalontwikkeling). Analyseren en vergelijken zijn moeilijke vaardigheden voor deze leeftijdsgroep. Zeker als het om het analyseren en vergelijken van geluiden gaat! Maak het spel dan ook niet te resultaatgericht; zorg dat het een leuk spelletje blijft voor het kind. Complimenteer het regelmatig met zijn bevindingen. ‘Wat heb je dat goed gehoord’ (sensitieve responsiviteit).

Variatiemogelijkheden

Groepsgrootte:

Je kunt deze activiteit ook in tweetallen of in kleine groepen doen. Laat dan om de beurt een kind twee potjes uitzoeken en uitproberen of die hetzelfde geluid maken. Als het kind het goed heeft, worden de potjes opzij gezet en mag hij nog een keer. Wanneer de twee uitgekozen potjes niet hetzelfde geluid maken, worden de potjes teruggezet en is de volgende speler aan de beurt. Neem zelf de rol van spelleider op je of laat een van de kinderen spelleider zijn; de spelleider controleert of het goed is. Wanneer een van de kinderen spelleider is, kan een ander kind deze rol bij het volgende spel op zich nemen.

Materiaalgebruik:

- In plaats van dingen uit de keuken, kun je ook andere voorwerpen in de potjes doen. Bijvoorbeeld munten, knikkers, kralen, water, paperclips.

- Bewaar de geluiden-memory in een aparte doos; dan kun je het spel vaker spelen.

Spel:

Je kunt ook een geuren-memory maken. Doe dan verschillende dingen die sterk ruiken in de potjes. Bijvoorbeeld snippers ui, geplette knoflook, stukjes zoet fruit, een lik pindakaas (zie activiteit 70).

Leeftijd:

Je kunt deze activiteit ook met oudere kinderen doen. Zowel met kinderen van 7-9 jaar als met kinderen van 10-12 jaar.

- 7-9 jaar: Ga op dezelfde manier te werk als bij de 4-5-jarigen.

- 10-12 jaar: De oudste kinderen kun je ook zelf de potjes laten vullen. Daarvoor moeten ze in de keuken op zoek gaan naar dingen die geluid maken (respect voor autonomie).

Achtergrondinformatie

Gebaseerd op activiteit 20 op pag. 68 uit het boek Activiteiten voor basisschoolkinderen door Tini Bouwman, W. M. F. M. Oehlen en Thérèse van Tiel (Utrecht: Thieme Meulenhoff, 2003).

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Motorische ontwikkeling

Spelgebied: Kunst en knutselen

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 1 - 4 kinderen

Leeftijd: 4 - 6 jaar

Door: SamenspelopdeBSO