Activiteit

Boerderijmemorie

Vooraf

Verzamel plaatjes van dingen van de boerderij Dit kun je vinden in tijdschriften, folders of op het internet. Je moet er wel voor zorgen dat je steeds twee dezelfde plaatjes hebt. Dus van kippen moet je twee plaatjes hebben, maakt niet uit of de plaatjes precies hetzelfde zijn. Knip deze plaatjes uit in een vierkante vorm en plak deze op stevig papier.  Zorg ervoor dat alle vierkante kaartjes van hetzelfde formaat zijn. Deze plaatjes moeten natuurlijk wel goed te herkennen zijn voor de kinderen, dus kies niet te moeilijke plaatjes.

Speluitleg

Leg de vierkante kaartjes met de blanke kant naar boven op tafel. De kinderen die mee doen aan het spel mogen om en om twee kaartjes omdraaien. Het is de bedoeling dat de kinderen dan bijvoorbeeld twee kippen bij elkaar vinden. Vraag bij de omgedraaide boerderij aspecten of ze weten wat het is en waar het voor dient, of welk geluid een bepaald dier maakt. Op deze manier hebben ze een leuk spel dat de taal goed ontwikkelt doordat je met de kinderen in gesprek gaat.

Spelbegeleiding

De kinderen spelen samen met jou aan tafel memory, hierbij stimuleer jij het gesprek over de boerderij.  Je mengt je dus als het ware in het gesprek en het spel.  Het is belangrijk dat je doorvraagt en kinderen de ruimte geeft om hun verhaal te doen. Complimenteer de kinderen in het gesprek en stimuleer de rustige kinderen om mee te doen aan het gesprek

Afsluiting

De activiteit is afgelopen als alle kaartjes op zijn, dus alle combinaties zijn gevonden. Doe samen met de kinderen de kaartjes in het bakje en doe de deksel erop. Bespreek de activiteit na met de kinderen, vonden ze het leuk, wat vonden ze het leukste plaatje van de boerderij? Hou de nabespreking niet te lang maar zorg wel dat alle kinderen aan de beurt komen.

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Deze activiteit kan het best aan tafel worden gedaan. 

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Benodigd materiaal:

  • Tijdschriften, folders of internet om de plaatjes te zoeken
  • Schaar
  • Lijm
  • Een bakje om de kaartjes in op te bergen

Omgang met risico's

Aan deze activiteit zitten geen risico’s voor de kinderen

Ontwikkeling

Het omdraaien en het pakken van de kaartjes hebben met de fijne motoriek te maken. Het bedenken welk boerderij onderdeel op de kaartjes staat en hierover te praten hebben met de cognitieve ontwikkeling en taalontwikkeling te maken. Bedenken of de twee omgedraaide kaartjes bij elkaar passen hoort ook bij de cognitieve ontwikkeling.

Variatiemogelijkheden

Groepsgrootte: Deze activiteit kan met verschillende groepsgrootten worden gedaan. Spel: Je kan er voor kiezen om een ander thema te pakken voor de memorie. Leeftijd: Deze activiteit kun je ook met andere leeftijdscategorieën doen

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Taal ontwikkeling

Spelgebied: Sport en spel

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 2 - 6 kinderen

Leeftijd: 4 - 6 jaar

Door: NatasjaT