Activiteit

Doppenpop

Vooraf

Vraag van te voren of dat de kinderen doppen willen sparen van flesjes(via een horeca gelegenheid is daar makkelijk aan te komen)en maak zelf een goed en duidelijk voorbeeld van een doppenpop.

Speluitleg

Leg een dop op de tafel. Sla er een gat in met een spijker en hamer. Zorg dat het gat ongeveer in de midden komt. Rijg met ijzerdraad de doppen op elkaar. Zo maak je de benen en armen. Voor het lijf maak je twee gaten in de dop(naast elkaar). Rijg met het ijzerdraad erdoorheen zodat je ze naast elkaar,plat vast kan maken. Door het ijzerdraad om elkaar heen te draaien zit het al goed vast.Voor het hoofd gebruik je een kurk,die maak je met ijzerdraad vast aan het lijf en de andere kant steek je door het hoofd heen. Het hoofd kan dan nog versierd worden naar eigen idee.....Laat de kinderen hun idee schetsen op papier zodat ze die na kunnen maken!

Spelbegeleiding

Dit is een activiteit voor de oudste kinderen van de bso.

Het is van belang dat je het goed uitlegt van te voren en een voorbeeld hebt om ze een duidelijk idee te geven wat de bedoeling is van de opdracht. Een activiteit begeleiden is natuurlijk altijd nodig, maar de kinderen kunnen ook elkaar helpen. Dat is goed voor hun interactie naar elkaar toe. Ze leren ook een hoop van elkaar. Laat de kinderen wel zoveel mogelijk zelfstandig aan het werk gaan. laat ze vooral hun eigen fantasie en ideeen verwerken.

Afsluiting

Als  de kinderen klaar zijn, maak dan met elkaar een plek om ze neer te zetten. Zo zien ze zelf het resultaat van de opdracht.  Als de ouders komen kunnnen ze het samen bekijken.Als de ouders niet komen is het leuk om er een foto van te maken en het te mailen naar de ouders.

Sluit de activiteit af door hem te bespreken. Vonden de kinderen het leuk? Wat vonden ze leuk ,vonden ze het mischien ook lastig?  Zijn ze tevreden met het resultaat? Houd de nabespreking kort. Zorg wel dat alle kinderen aan het woord komen.

Gezamenlijk even opruimen!

Vertel de kinderen als ze tijdens de activiteit opgehaald worden,dat ze het natuurlijk de volgende keer af  mogen maken.

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Het is het beste om hem binnen te doen maar buiten kan ook. Zorg dat de activiteit gegeven wordt op een tafel die eventueel mag beschadigen.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

* doppen

* ijzerdraad

* grote spijkers en hamer

* kurk en rest materiaal om het op te versieren.

Omgang met risico's

De kinderen van tevoren uitleggen dat ze goed om moeten gaan met het materiaal. Duidelijke afspraken maken met betrekking tot de veiligheid. Vooral met de hamers en de spijkers. De kinderen kunnen zich hier mee verwonden

Ontwikkeling

Zoals eerder beschreven  is  dit een opdracht voor de oudere doelgroep van de BSO. De kinderen hebben voor deze activiteit hun fijne motoriek nodig. Ook is het belangrijk dat ze geconcentreerd bezig zijn(gaten maken in dop met spijker en hamer). Ze maken van tevoren een schets over hun idee en die moeten ze in praktijk uitvoeren.Hiervoor heb ze inzicht nodig.

...

Variatiemogelijkheden

De kinderen kunnen ook andere dingen van de doppen maken. We hebben nu een doppenpop beschreven maar er kan ook een robot gemaakt worden.

Wat ook erg leuk is dat de kinderen bijvoorbeeld een meubelstuk kunnen verzinnen/maken waar hij/zij op zit.

...

...

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Creatieve ontwikkeling

Spelgebied: Kunst en knutselen

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 1 - 10 kinderen

Leeftijd: 9 - 12 jaar

Door: Bsotoermalijn