Activiteit

Visduo's

Vooraf:

Zorg voor genoeg canvas doeken , teken een middenlijn op de doeken, verzamel verschillende knutsel materialen om er op te plakken en zet de verf klaar. Zorg voor een voorbeeld.

Speluitleg:

 Lees het boek ' de mooiste vis van de zee' voor. Stel vragen over het boek, wat vonden ze van de mooiste vis? Waarom was die zo mooi? Hoe zou jouw mooiste vis eruit zien?  Laat een canvas doek zien met daarop een voorbeeldmet een lijn door het midden, dus aan één kant van de lijn het kopje van de vis en aan de andere kant het lijfje. De bedoeling is dat één kind het kopje tekent en versierd met verf, steentjes, papiertjes etcetera. Als zijn of haar gedeelte erop zit mag een ander kind aanschuiven. Je kan ze even de tekening laten zien  en vervolgens tekenen ze zelf het lijfje erachter en die kunnen ze ook versieren. Hoe dit eruit ziet maakt helemaal niets uit. Juist die verschillen zijn leuk en vooral met de jongste kleuters kunnen er grappige tekeningen ontstaan.

Spelbegeleiding:

Als ze er niet uit komen grijp je in, verder laat je ze lekker uitproberen. Let op materiaalgebruik, niet teveel lijm etc.. Je kunt hier en daar aanwijzingen geven maar verder is het hun project.

Afsluiting:

Complimenteer de kinderen met hun resultaten! Het is leuk om er een expositie van te maken! Zet ze in of op een kast met de namen erbij van de duo's en zo kunnen ze het trots aan hun ouders/ verzorgers laten zien!

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte:

Je kunt deze activiteit aan tafel doen maar het is leuker om het in een atelier te maken. Zet een paar schildersezels klaar en één grote tafel. Op een andere tafel stal je alle materialen uit die ze mogen gebruiken, zo kun je de fantasie laten prikkelen.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik:

Zet niet teveel neer maar er moet wel voldoende keuze zijn. Kijk wat je tot je beschikking hebt! Natuurlijk staat er ook verf maar denk ook aan macaroni, papierstukjes, mozaieksteentjes etc.

Omgang met risico's:

Ze mogen niks in de mond stoppen.

Ontwikkeling:

Vooral de creatieve ontwikkeling wordt gestimuleerd, het bedenken van de vis en wat voor kleur en welke materialen ga je gebruiken? Maar met verven en plakken wordt ook een stukje motorische ontwikkeling gestimuleerd.

Variatiemogelijkheden:

Wij hebben de vis laten zien aan de kinderen die als tweede aan de beurt kwamen maar het wordt moeilijker als je het helemaal niet laat zien. Geef oudere kinderen een gerichte opdracht, bijvoorbeeld invullen met cijfertjes of letters met een vulpen of kroontjespen. Bedenk twee verschillende dieren aan elkaar, kop van een vis en het lijf van een hond.

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Creatieve ontwikkeling

Spelgebied: Kunst en knutselen

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 1 - 6 kinderen

Leeftijd: 4 - 12 jaar

Door: Smaragd