Activiteit

Grote kartonnen vogel

Vooraf

Wat kan je allemaal maken van een kartonnen doos?"Een hele grote vliegende vogel! "Het is heel leuk een leerzaam om de kinderen in te laten zien dat je met simpele dingen iets leuks kan knutselen.

Speluitleg

We leggen aan de kinderen uit wat de bedoeling is. We hebben gekozen om geen voorbeeld te maken om de fantasie van de kinderen extra te prikkelen. Als uitleg hebben we verteld dat we eerst naar de supermarkt gaan voor kartonnen dozen. De andere materialen hebben wij al op de tafel neergelegd. Zoals veren,gekleurde vellen vouwpapier,twee kleine voorbeeldschetsen van de omtrek, lijm en één stift. De enige uitleg is dat we een grote vliegende vogel willen maken.

We gaan beginnen met een heel groot stuk hard karton. Voor op het karton hebben we op een klein blaadje een voorbeeldje van een omtrek gemaakt van een (plat)vogellijf. De kinderen mogen zelf het natekenen op het karton, maar dan in het groot. Op nog zo'n ander stuk karton worden de vleugels getekend (weer met een klein voorbeeldje ).

De kinderen mogen deze zelf uitknippen, dit kan lastig zijn dus ondersteun waar nodig. Nu hebben ze twee grote stukken karton in de vorm van een vogellijf en één van vogelvleugels. De kinderen mogen beide helemaal versieren. De twee stukken moeten wel goed worden ingesmeerd met behanglijm zodat ze nog harder worden. Dan worden ze voorzien van stroken naast /op elkaar (mozaiek). Zorg dat er wel genoeg kleurtjes zijn! Ook de veren mogen natuurlijk niet ontbreken. De losse veertjes kunnen bijvoorbeeld geplakt worden op de vleugels. Wij hebben er voor gekozen om de kinderen in tweetallen te laten werken .Zo leren ze goed samenwerken en rekening met elkaar te houden. De vogels moeten dan drogen. Als ze droog en hard zijn dan moet er in het midden van het vogellijf een gleuf komen. Het is verstandig dat een PM-er het doet met een stanleymes. De gleuf moet zo wijd zijn dat de vleugels er horizontaal doorheen kunnen. Steek de beide stukken karton haaks in elkaar. Dan de vogel is klaar om op te hangen. Zo heb je een leuk,vrolijk resultaat .

Spelbegeleiding

Leg aan de kinderen uit wat de bedoeling is en laat de materialen zien die er nodig zijn. Laat de kinderen daarna zoveel mogelijk zelfstandig aan het werk gaan. Laat de kinderen wel vrij in de keuzes die ze maken. De kinderen zijn vrij om een eigen uiterlijk te geven aan de vogel! Tijdens deze activitiet zijn de PM-ers in de buurt om eventueel te helpen. Zo houden we het overzicht. Ook kun je de kinderen stimuleren om elkaar te helpen.

Afsluiting

Als het tweetal klaar is dan mogen ze samen alles opruimen. Als de vogeldelen gedroogd zijn en de gleuf zit erin dan mogen ze hem zelf in elkaar zetten. We bepreken samen waar we de vogels op gaan hangen.

Bespreek de activiteit gelijk na met het kinderen: Wat vonden de kinderen ervan? Zijn ze tevreden met het resultaat? Houd de nabespreking kort ,maar zorg wel dat de kinderen kwijt kunnen wat ze kwijt willen. Sluit af met complimenten. 

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Deze activiteit is bedoeld om binnen uit te voeren. Het leukste/handigste is om het met z'n allen aan een grote tafel te doen.

wijzingen voor materiaalgebruik

-groot/ dik karton

-stift

-scherpe schaar

-behanglijm

-gekleurd (vouw)papier

-veertjes

-stanleymes

Omgang met risico's

De kinderen kunnen zich verwonden met de gleuf in het karton te snijden. Het is verstandig om dit door de PM-er uit te laten voeren of onder begeleiding.

Ontwikkeling

Door het maken van het vogel wordt de grove en fijne motoriek gestimuleerd, door het karton te knippen en de schets na te tekenen. De kinderen zijn daarnaast de gehele activiteit creatief en fantasierijk bezig. De vogel wordt gemaakt vanuit de eigen fantasie. Vooral de vleugels en het lijf kunnen ze naar eigen inzicht zo creeëren om  een eigen look te geven. De kinderen moeten ook goed samen werken omdat ze in tweetallen bezig zijn. Ze moeten goed naar elkaar luisteren en overleggen wat ze willen om zo een mooie grote vogel te maken.

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Creatieve ontwikkeling

Spelgebied: Kunst en knutselen

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 2 - 10 kinderen

Leeftijd: 8 - 12 jaar

Door: Bsotoermalijn