Activiteit

Dorstige bloemen

Vooraf:

De bloemen klaarzetten op een tafeltje. Drie bloemen in vier verschillende vaasjes zetten. De ecoline of waterverf erbij zetten. Neem twee kleuren. Laat de kinderen voor je zitten.

Speluitleg:

Het is vooral vragen stellen aan de kinderen. Wat zien ze? Wat voor kleur is de bloem? Leven de bloemen, drinken ze? Wat drinken bloemen en kun je dat zien? Wat zou er gebeuren als je er een kleurtje bij doet in het water? Kun je dat zien, wat gebeurt er met de bloem?

Spelbegeleiding:

Het is vooral de pm-er die deze proef uitvoert tenzij het met oudere kinderen gedaan wordt, die kunnen dit zelf uitproberen in groepjes. Laat alles duidelijk zien aan de kinderen en vertel alles wat je doet of gaat doen. Laat de kinderen raden wat er gaat gebeuren.  In 1 vaasje gaat bijvoorbeeld een rode kleur, in het tweede vaasje bijvoorbeeld een gele kleur. In het derde en vierde vaasje doe je 1 bloem waarvan je de stengel in tweeen hebt gesneden. De helft van de steel komt dus in het ene vaasje en de andere helft van de steel in het andere vaasje. In het ene vaasje komt de rode kleur en in de andere de gele kleur. Wat denken de kinderen dat er gaat gebeuren? Zet alles op een kast of op een tafel . Vertel de kinderen dat ze nu moeten wachten, dit kan variëren van een paar uur tot een dag. Laat ze zo af en toe kijken. Houd het zelf ook in de gaten , zodra je kleur ziet doorkomen in de blaadjes roep je de kinderen erbij.

Afsluiting:

Laat het resultaat zien, wat is er gebeurd met de bloem? Wie had het goed voorspeld? Zet het weer op de kast en zo kunnen de kinderen het aan de ouders laten zien.

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte:

De kinderen zitten voor je op de grond. Laat ze niet te dicht bij de tafel komen in verband met knoeien van de ecoline.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik:

Bij jonge kinderen doe je het vooral allemaal zelf of je laat ze voorzichtig helpen. Begeleid hen hierin. Bij de oudere kinderen loop je rond en laat ze de ecoline/waterverf voorzichtig inschenken. Het snijden van de stengel doe je zelf.

Omgang met risico's:

Voorzichtig met de ecoline. Kijk uit met knoeien. Het snijden van de steel met de oudste kinderen gaat onder toezicht.

Ontwikkeling:

Vooral de cognitieve ontwikkeling, vragen stellen, nadenken over oorzaak en gevolg.

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Cognitieve ontwikkeling

Spelgebied: Techniek en wetenschap

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 1 - 20 kinderen

Leeftijd: 4 - 12 jaar

Door: Smaragd