Activiteit

wind(konijn) molen maken

Vooraf

Zou je ook willen weten waar de wind vandaan komt? Het noorden, het zuiden, het westen? Hiervoor is de windmolen ooit gemaakt zodat de mensen kunnen zien in welke richting de wind waait. Zo kan je zien of er een grote donkere wolk jouw kant op komt of niet. Een windmolen bestaat uit een pijl die kan draaien. De pijl wijst dan de windrichting aan. Vaak staat er bij een echte windmolen een haan op de pijl. Bij deze activiteit hebben wij de haan veranderd in een konijn.

Speluitleg

Leg de activiteit kort en bondig uit. Zorg dat er bij de uitleg een voorbeeld aanwezig is zodat de kinderen sneller begrijpen wat er bedoeld wordt. Maak een stappenplan voor de kinderen. Eerst worden de onderdelen die uit het piepschuim gesneden moeten worden, op het piepschuim getekend. Deze onderdelen zijn een cirkel van het lijf, de snoet, neus, ogen poten en een pijl. Daarna gaan we de delen uit het piepschuim snijden of knippen. Hiervoor is begeleiding nodig. Je kan hiervoor een schaar of mes gebruiken, maar mocht er een piepschuimsnijder aanwezig zijn, kan deze ook gebruikt worden. Verf het snoetje en de neus van het konijn. Ook het lijfje van het konijn kan geverfd worden, maar deze kan ook gewoon wit blijven. Plak de onderdelen dan aan elkaar. De pijl blijft over voor later.

Ondertussen kunnen de kinderen de 2 chinese eetstokjes als een kruis op elkaar leggen en deze vastmaken met touw. Op de bovenkant van het kruis prik je het piepschuim balletje en op het horizontale stokje plaats je de pijl. Ook deze kunnen de kinderen verven.

Knip of snij daarna nog een kleine cirkel uit het piepschuim dat ongeveer 0,5 cm kleiner is dan de omtrek van het potje.

Prik hier in het midden een gaatje met een potlood. Zet deze dan vast in de bloempot.

Zodra de pijl en het konijn droog zijn kan het konijn vastgeplakt worden met plakband aan de stokjes (de andere kant van de pijl).

Uiteindelijk prik je je windkonijn in de pot en klaar is de windmolen!Complimenteer de kinderen met hun resultaat. 

Spelbegeleiding

De kinderen kunnen zelf de omtrek van de delen die je nodig hebt van het konijn overtrekken op het piepschuim. Zorg dat er genoeg keuze is voor de verf zodat de kinderen zelf kunnen bepalen welke kleuren de konijn en de stokjes worden. Begeleid de kinderen met het uitsnijden of uitknippen van het piepschuim. Laat de kinderen ook elkaar helpen.  Laat de kinderen zien hoe je een knoop kan maken tussen de 2 stokjes. Help de kinderen waar dat nodig is en loop rond tijdens de activiteit om te zien of de windmolen maken lukt.

Afsluiting

Is de activiteit bijna afgelopen? Vertel de kinderen hoeveel tijd ze nog hebben zodat ze de activiteit goed kunnen afronden. Bespreek de activiteit na met de kinderen en laat de kinderen elkaars resultaat bekijken. Ook is het de vraag of de windmolens werken. Hiervoor kan je met de kinderen naar buiten lopen om te kijken wat de windmolens doen of laat de kinderen blazen. Ook een ventilator kan gebruikt worden om te kijken of de windmolens werken. Kijk met de kinderen waar de wind vandaan komt en waar de pijl dan naartoe wijst. Wanneer kinderen binnen de tijd hun activiteit niet af kunnen krijgen, geef dan aan wanneer de kinderen verder mogen werken aan de windmolen.

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Het is belangrijk dat de kinderen deze activiteit binnen aan tafel uitvoeren. Op de tafel liggen eventueel placemats of een tafelkleed dat vies mag worden. Zorg dat er voor ieder kind genoeg ruimte is om te kunnen werken.

Wijs een plek aan waar de kinderen het piepschuim kunnen snijden (indien aanwezig een werktafel).

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Voor deze activiteit heb je nodig:

- piepschuimplaten

- 1 piepschuimballetje per kind

- 2 chinese eetstokjes per kind

- kleine bloempot per kind

- schaar

- lijm

- verf

- touw

- plakband

De grote cirkel van het lijfje, de oren, de snoet, neus, ogen en poten snijden we uit het piepschuim. De lijm is nodig om alle onderdelen aan elkaar te lijmen. De stokjes zet je als een kruis vast met touw.

Omgang met risico's

Het piepschuim snijden is voor de jongere kinderen wat lastig. Zorg dat hiervoor een begeleider aanwezig is die de kinderen kan begeleiden met het piepschuim snijden. Ook wanneer er een piepschuimsnijder aanwezig is, is begeleiding erg belangrijk. Oudere kinderen zullen minder hulp nodig hebben dan de kleinere kinderen.

Maak duidelijke afspraken met de kinderen. Spreek af dat de zaagjes of messen op tafel blijven liggen op een vaste plek.

Aan het verven van het piepschuim zit vrijwel geen risico. Zorg ervoor dat de kinderen genoeg ruimte hebben om te verven.

Het bloempotje kan scherven geven wanneer deze op de grond valt. Bespreek dit met de kinderen. Geef de kinderen pas de bloempotjes wanneer ze bij de stap zijn gekomen om de windmolens vast te zetten in de bloempotjes.

Ontwikkeling

Door te werken met piepschuim en met schilderen van de windmolen oefenen de kinderen hun fijne motoriek Aangezien de kinderen zelf mogen bepalen hoe hun konijn eruit komt te zien en zelf hun eigen creaties daar aan mogen toevoegen, worden ze gestimuleerd om creatief bezig te zijn.

Variatiemogelijkheden

Voor het konijntje kan men ook andere dieren bedenken die ze op dezelfde wijze op de windmolen kunnen plaatsen. Denk hierbij aan een kip, een schaap of een varken.

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Motorische ontwikkeling

Spelgebied: Kunst en knutselen

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 1 - 6 kinderen

Leeftijd: 6 - 12 jaar

Door: Kroonjuweel