Activiteit

Visspel

Vooraf

Dit is een leuk spel wanneer je bezig bent met een onderzee-thema. Je laat de kinderen zelf vissen tekenen of kleuren. Waterverf geeft een mooi kleurrijk effect. De vissen kunnen het beste gelamineerd worden, zo blijven ze mooi stevig. Aan elke gelamineerde vis schuif of plak je een paperclip. Voor de hengel gebruik je een stok met daaraan (vis)draad en een magneetje. Hiervoor zijn bijvoorbeeld de staafjes van Magnetix erg handig.

Speluitleg

Elk kind krijgt een hengel met aan het uiteinde een magneet. Ze moeten proberen zoveel mogelijk vissen te vangen.

Spelbegeleiding

Vooraf vertel je wat de bedoeling is van het spel. Je laat zien hoe magneten werken en hoe je dus de visjes kunt vangen. Als begeleider zorg je dat de kinderen tegelijk beginnen, dat ze de vissen van de hengel afkrijgen en je telt aan het einde samen met de kinderen de vangst.

Afsluiting

Wie de meeste visjes heeft gevangen heeft gewonnen. Elk kind mag zn vissen weer teruggooien in het 'water'.

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Een blauw doek op de grond doet prima dienst als visvijver. Ook een hoepel of een paar blokken kunnen als visplek gebruikt worden.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Stokken, draad, magneten, papier en een lamineerapparaat.

Omgang met risico's

De stokken kunnen een risico vormen, dus die moeten na gebruik weer opgeruimd worden.

Ontwikkeling

Om de magneet op precies de juiste plek te krijgen en de vis te vangen is concentratie vereist. Het kind moet goed kijken, inschatten en bijsturen.

Variatiemogelijkheden

-Alleen een bepaalde kleur vis vangen

-Andere dieren vangen, bijvoorbeeld insecten

-In plaats van alleen een magneet gebruiken, een beest eromheen bevestigen, zodat het kind echt op jacht kan gaan naar een prooi

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Motorische ontwikkeling

Spelgebied: Sport en spel

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 2 - 4 kinderen

Leeftijd: 4 - 6 jaar

Door: Jojanneke