Activiteit

spekkie spaghetti toren

Voorbereiding

Maak tafels vrij om te kunnen bouwen. De kinderen moeten om te tafel heen kunnen lopen. Leg de materialen klaar (marshmallows en spaghetti) Zorg ervoor dat er van allebei voldoende aanwezig is.

Speluitleg

Leg de kinderen iets uit over stevigheid in constructies (praten en uitleggen) en leg uit dat ze met spekjes en spaghetti een bouwwerk gaan maken, laat eventueel een foto zien van zo'n bouwwerk. Na de uitleg worden de kinderen uitgedaagd een zo hoog mogelijke contructie te maken. Natuurlijk moet die wel stevig zijn. Verdeel de kinderen in groepen van 2 of 3 kinderen. Als een kind liever alleen aan de slag gaat kan dat natuurlijk ook.

Spelbegeleiding

Laat de kinderen die samenwerken eerst overleggen. Wat gaan ze maken en hoe moet het eruit gaan zien (begeleiden van interacties tussen kinderen). Misschien gaan ze de Eiffeltoren bouwen, een piramide of een huis. Komen ze er echt niet uit dan kun je eventueel wat tips geven (respect voor autonomie).  Dan kunnen ze gaan bouwen. De spaghetti steek je makkelijk in de spekjes dus veel begeleiding is niet nodig. Ondertussen kun je bij de groepjes gaan kijken en een praatje maken over wat ze doen (sociale ontwikkeling).

Afsluiting

Als iedereen klaar is gaan we alle bouwwerken bekijken. Iedereen mag natuurlijk complimentjes geven over de gemaakte bouwwerken (sensitieve responsiviteit). De kinderen mogen zelf een foto maken van hun bouwwerk en die worden opgehangen op een duidelijke plaats in het lokaal.

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Kinderen hebben een tafel nodig waar ze omheen kunnen lopen. En er moet natuurlijk ruimte zijn om de foto's op te hangen.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Je hebt alleen spaghetti nodig en spekjes (liefst marshmallows). En een camera om daarna foto's te kunnen maken.

Omgang met risico's

Een klein risico is dat kinderen afgebroken stukjes spaghetti gebruiken om elkaar mee te prikken, geef daarom van tevoren duidelijk aan wat wel en niet mag (structureren en grenzen stellen).

Ontwikkeling

Het gaat bij deze activiteit vooral om een constructie te maken die stevig is ( ontwikkelingsstimulering, cognitieve ontwikkeling) daarnaast moeten kinderen samenwerken (sociale ontwikkeling) en stimuleert het de motorische ontwikkeling.

Variatiemogelijkheden

Je kunt er een wedstrijd van maken. Wie maakt het hoogste bouwwerk in een bepaalde tijd?

Achtergrondinformatie

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Cognitieve ontwikkeling

Spelgebied: Techniek en wetenschap

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 1 - 30 kinderen

Leeftijd: 8 - 12 jaar

Door: Goofysigrid