Activiteit

Ik zie ik zie maar dan anders....

Vooraf:

Verzamel spullen die de volgende vormen hebben: rond,vierkant,driehoekig en rechthoekig. Ook moeten ze de volgende kleuren zijn: rood,blauw,geel en groen. Dus bijvoorbeeld een rode bal.

 Speluitleg:

Leg eerst het principe uit van "ik zie, ik zie wat jij niet ziet". Ik zie iets ,ik roep de kleur en de kinderen moeten zoeken naar wat het zou kunnen zijn. Oefen dit met de kinderen. Vervolgens ga je het moeilijker maken door te zeggen ik zie ,ik zie wat jij niet ziet en het is rood en rond. Dan moeten ze zoeken naar iets roods en rond. Zo kun je afwisselen met vormen en kleuren. Doe dit een paar keer. Ook kunnen ze het zelf proberen. Van tevoren laat je verschillende vormen zien en vraag wat het is,vierkant,rond etc. Ook de kleuren oefen je vooraf. Als ze nog meer willen spelen dan kun je het eventueel nog moeilijker maken door ook een plaatsaanwijzing te geven (bijv. op, onder,voor etc). Kijk hoe dit gaat anders kun je door middel van een voorbeeldje laten zien en vragen wat voor,achter etc is. (praten en uitleggen, ontwikkelingsstimulering)

Spelbegeleiding:

Door middel van voorwerpen kun je de kinderen leren welke vormen er zijn. Ook kleuren kunnen geoefend worden. Doe dit in de week voor de activiteit. Ook boekjes kunnen helpen. (Praten en uitleggen) Gebruik ook in die week de woorden achter,voor,tussen etc. Tijdens het spel zet jij de eerste stap. Als de kinderen de bedoeling begrijpen kunnen ze zelf ook wat zeggen. Begeleid hen hierin en indien nodig geef hulp of hints.

Afsluiting:

Vraag de kinderen of ze het spelletje leuk vonden. Willen ze dit vaker spelen? Bedank ze voor het meespelen en geef een complimentje. (Sensitieve responsiviteit) Verzamel alle spulletjes samen en ruim op.

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte:

Gebruik je groepsruimte maar spreek af in welk deel ze mogen rondkijken anders wordt het te groot om te zoeken. Zijn ze goed en hebben ze het spel door dan kun je de verstopruimte uitbreiden. De kinderen zitten in een kring. Je kunt ze vanuit de kring laten zoeken dus om zich heen kijkend maar je kunt ze ook laten rondlopen in de groep.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik:

Gebruik eerst je ogen. Dus rondkijken en aanwijzen. Daarna kun je ze ook laten zoeken en het voorwerp laten meenemen naar de kring zodra ze het gevonden hebben. Maak afspraken hierover. Niet afpakken en gooien. (Structureren en grenzen stellen)

Omgang met risico's:

 Duidelijke afspraken maken. De verstopruimte niet te groot maken. Niet rennen en afpakken. Houd de boel in de gaten. Loop zelf ook rond.

Ontwikkeling:

Ontwikkelingsstimulering. Ze leren verschil in voor,achter etc , ze leren de kleuren en verschillende vormen. Cognitieve ontwikkeling: nadenken over de juiste kleur en vorm.

Variatiemogelijkheden:

Je kunt ook het ' gewone' spel spelen. Je kunt met vormen werken maar ook met bijv. dieren, patronen zoals stippen,strepen etc.

Achtergrondinformatie:

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Cognitieve ontwikkeling

Spelgebied: Sport en spel

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 1 - 10 kinderen

Leeftijd: 4 - 6 jaar

Door: Bsotoermalijn