Activiteit

Wij gaan op spokenjacht

Vooraf

Pak zakjes chips in wit crepe papier of witte lapjes stof. Daarop teken je een gezicht en je hangt er een touwtje aan. Klaar zijn de spookjes. Maak net zoveel spookjes als er kinderen zijn. Maak je lokaal of een ruimte helemaal donker. Hang hier en daar bijvoorbeeld een spin op of maak een spinnenweb in de deuropening. Leg zaklampjes klaar. Hang je spookjes verspreid in de ruimte. Kies ook wat moeilijkere vindbare plekjes.

Speluitleg

Verzamel de kinderen om je heen. Vertel een beetje fluisterend dat wij op spokenjacht gaan. Ze zijn verstopt in het lokaal en de kinderen moeten ze gaan zoeken. Verzamel ze met z'n allen. Vertel hoeveel ze er  moeten zoeken en dat ze de gevonden spookjes in een mand kunnen stoppen. Geef ze de zaklampjes en doe de deur open. (praten en uitleggen)

Spelbegeleiding

Dit kun je alleen begeleiden, alleen is er de nodige voorbereiding nodig en dit is makkelijker wanneer je met z'n tweeen bent. Loop met de kinderen mee. Help desnoods. Zorg dat het niet te eng is en niet te spannend voor de jongste kinderen. Maak duidelijk dat je het samen doet ,het is geen wedstrijd en na de jacht gaan we eerlijk delen.(structureren en grenzen stellen)

Afsluiting

Na de jacht in een kring zitten en de spookjes tellen (ontwikkelingsstimulering) en verdelen onder de kinderen.Daarna kunnen ze hun spookje uitpakken en opsmikkelen.Vraag of ze het eng vonden,spannend,leuk?? Vertel dat je ze heel moedig vindt en dat het heel goed gedaan hebben (sensitieve responsiviteit)

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Zorg voor of een hele bekende ruimte(je eigen groep) of voor een redelijk lege ruimte. Maak het donker maar let op de leeftijd, hoe ouder hoe spannender het gemaakt kan worden. Zorg dat ze zich niet kunnen bezeren onderweg. Let erop dat alle zaklampjes het doen.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Zoek met de zaklampen door de groep naar de spookjes. Schijn dus in alle hoeken en gaten en niet in elkaars ogen, niet gooien etc maak de regels duidelijk. (structureren en grenzen stellen) Verzamel de spookjes,kun je er niet bij vraag dan hulp. Gooi ze in de verzamelmand.

Omgang met risico's

Niet te donker voor jongere kinderen. Niet te eng of spannend maken. Vinden kinderen het wel erg spannend dan blijf je daarbij. Een pw-er is verantwoordelijk voor de verzamelmand , let erop dat de spookjes hierin verzameld worden. Tel met z'n allen eens tussendoor. Wie o wie vind dat laatste spookje.Hou het vooral luchtig en grappig.

Ontwikkeling

Emotionele ontwikkeling: omgaan met de spanning. Sociale ontwikkeling: gezamelijk doel bereiken. Samen delen. Creatieve ontwikkeling / spelontwikkeling: Rollenspel, je bent op jacht! Inlevingsvermogen en fantasie zijn belangrijk.

Variatiemogelijkheden

Hoe ouder de kinderen zijn, hoe spannender je het kunt maken. Hier kun je ook varieren met het zoeken naar bijv. verschillende voorwerpen,maak opdrachten tussendoor, ook het zoekgedeelte kan flink uitgebreid worden.Ook kun je op zoek naar geluiden. Maak enge geluiden van verschillende spoken, dieren etc. Laat ze daar naar op zoek gaan met een zaklamp. Betrek andere kinderen erbij om een rol te spelen.

Achtergrondinformatie

...

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Emotionele ontwikkeling

Spelgebied: Sport en spel

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 5 - 20 kinderen

Leeftijd: 4 - 12 jaar

Door: Bsotoermalijn