Activiteit

Smaken verschillen

Vooraf

Het is leuk als je van tevoren al met het thema "smaken" aan de slag gaat, dit is dan een mooie aanvulling.

Bedenk verschillende soorten etenswaren die ze moeten proeven. Bedenk ook uiteenlopende structuren bijv. een rozijn , een druif, een hagelslagje etc.

Maak verschillende bakjes met kleine stukjes eten erin en dek dat af.

Speluitleg

De kinderen zitten bij elkaar in een kring of juist aan tafel.

Vertel over verschillende smaken(zoet,zuur,bitter etc) en vraag naar voorbeelden. Wat is smaak? Hoe smaakt iets? En...hoe voelt het..en daar haken we op in.

Vertel dat ze hun ogen dicht moeten doen of een blinddoek krijgen (jongste) en hun hand moeten uitsteken met de palm naar boven.

Ze krijgen een stukje eten en gaan voelen hoe het aanvoelt, zeg wat je voelt maar nog niet wat het is! Dan in de mond stoppen en met je tong voelen, is het hard/zacht etc en vervolgens proeven!

Er wordt nog niet gevraagd of gezegd wat het is. Achteraf kunnen ze raden wat het is.

Spelbegeleiding

Je kan dit alleen doen met een klein clubje en maar twee begeleiders is beter i.v.m het uitdelen en kijken of de ogen gesloten zijn of de blinddoeken nog goed zitten.

Moedig aan tijdens het voelen en proeven en stel vragen aan de kinderen bijv. wat voel je, is het hard etc.

Afsluiting

Bespreek met elkaar hoe het was en hoe de kinderen het vonden. Met de oudste kinderen kun je er een wedstrijd van maken, de uitslag bespreken en de winnaar bekend maken.

Vraag of ze het leuk vonden en bedank ze uiteraard voor het meedoen.

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Dit is een binnen activiteit. Zet de kinderen aan tafel of in een kring.

Op een tafel of op het aanrecht staan de bakjes al klaar en eventueel een prullenbak mochten ze het heel vies vinden en het uit willen spugen.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Zorg dat de stukjes voedsel klein zijn . Zorg voor duidelijk verschillende smaken en structuren.

Omgang met risico's

Zorg dat de stukjes voedsel klein zijn . Zeg duidelijk dat ze het niet moeten doorslikken maar in hun mond houden. Maak van tevoren afspraken met de kinderen hierover.

Ontwikkeling

Vooral de taal en cognitieve ontwikkeling. Leg uit wat je voelt en proeft, breng het onder woorden. Voel en proef de verschillen.

Variatiemogelijkheden

Met de oudste kinderen kun je dit in een wedstrijdvorm doen. Maak het dan vooral niet te makkelijk. Laat ze in een groepje samenwerken en bespreken/overleggen met elkaar en laat ze het opschrijven. Je kunt er ook een individuele wedstrijd van maken, vooral als je al weinig oudere kinderen hebt.

Ook kunnen de oudste kinderen dit zelf organiseren voor bijv. de begeleiding op zich te nemen! Maak wel goede afspraken van tevoren zodat het niet te gek wordt!!

Achtergrondinformatie

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Cognitieve ontwikkeling

Spelgebied: Koken

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 1 - 10 kinderen

Leeftijd: 4 - 12 jaar

Door: Bsotoermalijn