Activiteit

Mozaïkschilderij van papier

Vooraf

Leg de spullen voor het mozaïeken klaar. Zorg dat je een groot vel papier hebt waar je een simpele tekening op hebt staan. Zorg ervoor dat het een stevig vel karton is. De lijnen op de tekening mogen niet te smal zijn en moeten goed op te vullen zijn. Zorg dat je van tevoren ook verschillende kleuren papier al in stukjes hebt geknipt. Hiervoor kan je gewoon gekleurd papier gebruiken. Dit kan je ook samen met de kinderen doen als voorbereiding. Bekijk welke kleuren je nodig hebt voor je tekening.

Speluitleg

Leg de activiteit uit. Vertel dat de kinderen een schilderij gaan maken van mozaïek. Vraag of de kinderen weten wat mozaïek is? Laat een plaatje van mozaïek zien. Laat de materialen zien. Hiermee gaan de kinderen mozaïeken (praten en uitleggen). Omdat je een groot schilderij met ze wil beplakken, leg je ook uit dat de kinderen met elkaar moeten samenwerken. Hierbij moeten ze elkaar onderling wel helpen en overleggen welke kleur waar komt te liggen (respect voor autonomie, begeleiden van interacties tussen kinderen).

Zorg ervoor dat de kinderen je uitleg goed kunnen verstaan. Begrijpen ze wat de bedoeling is? (structureren en grenzen stellen). Laat hen daarna aan de slag gaan.

Volg het stappenplan:

Zorg er allereerst voor dat de kinderen allemaal de ruimte hebben om aan hun deel van de schilderij te werken. Laat de kinderen samen bepalen waar welke kleur komt, en schrijf dit desnoods ook op het vel papier (begeleiden van interacties tussen kinderen). Hier wordt straks overheen geplakt, dus zul je dat niet meer zien. Laat de kinderen de stukken papier knippen en in bakjes sorteren. Zorg ervoor dat er verschillende vormen papier geknipt worden. Het liefst geen ronde stukken, want deze stukken zijn moeilijk te "puzzelen".

Daarna leg je de kinderen uit hoe het plakken van de mozaïek in zijn werk gaat. Je vult de vlakken op het vel op door hem helemaal vol te plakken met stukjes papier. Laat de kinderen zien dat het mozaïeken een soort puzzelen is. Ze moeten bij het plakken steeds een klein beetje ruimte tussen de stukjes papier laten, zodat het schilderij net een grote puzzel lijkt.

Spelbegeleiding

Loop rond tijdens de activiteit en kijk of het mozaïeken lukt. Complimenteer de kinderen tijdens de activiteit en stimuleer hen om verder te gaan (sensitieve responsiviteit). Help de kinderen zo nodig met plakken of vraag of een ander kind kan helpen (respect voor autonomie, begeleiden van interactie tussen kinderen).

Complimenteer de kinderen met de werkstukken en met het resultaat (sensitieve responsiviteit). Het is een prachtige tentoonstelling geworden!

Afsluiting

Kondig het op tijd aan als een bepaalde fase van deze activiteit bijna afgelopen is. Wanneer je het mozaiek niet helemaal af krijgt. geef dan aan wanneer de kinderen verder mogen werken aan deze activiteit (structureren en grenzen stellen).

Bespreek de activiteit na met de kinderen. Hoe ging het mozaïeken? Vonden ze het leuk om te doen? Zijn ze tevreden met de resultaten? (sensitieve responsiviteitrespect voor autonomie). Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat de kinderen kwijt kunnen wat ze kwijt willen (sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor gebruik van de ruimte

Deze activiteit doe je binnen, aan een tafel. Het schilderij kun je na het beplakken een mooi plekje geven op je groep.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Benodigd materiaal:

  • Vellen gekleurd papier
  • Grote vellen karton
  • Scharen
  • Lijm (bij voorkeur pritstiften)
  • Bakjes om de kleuren geknipt papier te sorteren
  • Een mooie lijst van papier waar het schilderij in kan hangen

Ontwikkeling

Bij deze activiteit werk je aan de volgende ontwikkelingsgebieden;

Motorische ontwikkeling - het plakken van kleine stukjes papier. Sociale ontwikkeling - samenwerken en overleggen. Creatieve ontwikkeling - welke kleur komt waar en hoe passen de stukjes bij elkaar.

Variatiemogelijkheden

Laat de kinderen zelf een tekening ontwerpen voor hun mozaïkschilderij.

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Motorische ontwikkeling

Spelgebied: Kunst en knutselen

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 1 - 6 kinderen

Leeftijd: 5 - 12 jaar

Door: Irmaatje01