Activiteit

Boeken maken

Vooraf

Zorg dat alle materialen klaar staan; wit papier, gekleurd papier, potloden en stiften of ander kleurmateriaal. Eventueel leesboeken als voorbeeld.

Deze activiteit duurt ongeveer een half uur. Als de boekjes klaar zijn kun je ze tentoonstellen of mee naar huis laten nemen.

Speluitleg

Leg de activiteit kort uit. Vraag waar je allemaal aan moet denken als je een boek gaat maken; en wat voor soorten boeken en verhalen er zijn (praten en uitleggen, ontwikkelingsstimulering). Laat een voorbeeld zien van wat je met de groep wilt maken.

Vertel dat de kinderen bij deze activiteit zelf hun eigen boekje gaan maken. En dat ze daarbij hun eigen fantasie mogen gebruiken. Het hoeft niet waarheidsgetrouw te worden (respect voor autonomie). Eerst krijgen de kinderen hun eigen boekje voor zich, wat de pedagogisch medewerker al aan elkaar geniet heeft. Hier kunnen de kinderen vervolgens mee aan de gang. Ze zullen zelf een verhaal verzinnen en daarbij de plaatjes tekenen en misschien zelf wat woordjes schrijven, eventueel met hulp van een pedagogisch medewerker (ontwikkelingsstimulering).

Zorg ervoor dat alle kinderen je uitleg goed kunnen verstaan. Begrijpen ze wat de bedoeling is? (structureren en grenzen stellen).

Spelbegeleiding

De kinderen verzinnen zelf het verhaal en hoe ze het gaan vormgeven (respect voor autonomie). Help de kinderen alleen als dat nodig is. De kinderen helpen elkaar hierbij waar mogelijk (begeleiden interacties tussen kinderen). Zijn de kinderen klaar met hun boek? Dan mogen ze een plekje zoeken waar deze goed ten toongesteld kan worden. Complimenteer de kinderen met hun eigen boek (sensitieve responsiviteit)!

Merk je aan het begin van de activiteit al dat sommige kinderen het toch een lastige activiteit vinden? Zorg er dan voor dat je heterogene groepjes maakt. Meng daarvoor de kinderen die het moeilijk vinden met kinderen die geen moeite hebben met de activiteit. Zo kunnen de kinderen elkaar helpen, kunnen ze zoveel mogelijk zelfstandig werken en heeft elk groepje toch een succeservaring (begeleiden interacties tussen kinderen, respect voor autonomie, ontwikkelingsstimulering)! 

Afsluiting

Is de activiteit bijna afgelopen? Vertel de kinderen hoeveel tijd ze nog hebben om hun boek af te maken. Zo kunnen ze deze activiteit goed afronden (structureren en grenzen stellen). Bespreek de activiteit eventueel na met de kinderen: vonden de kinderen het leuk om een boek te maken? (sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, praten en uitleggen). Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat de kinderen kwijt kunnen wat ze kwijt willen (sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Zet  de kinderen aan een tafel, met een tafelkleed of placemats.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

  • genoeg wit papier
  • gekleurd papier voor de kaft
  • potloden
  • stiften
  • voorbeeld boekjes

Omgang met risico's

Aan het tekenen met potloden en stiften zit nagenoeg geen risico. Vertel kinderen wel dat ze niet bij andere kinderen in hun boek gaan tekenen of schrijven en dat we elkaar niet uitlachen om het resultaat (structureren en grenzen stellen).

Ontwikkeling

Door het zelf bedenken en maken van een boek, ontwikkelen de kinderen hun creativiteit (creatieve ontwikkeling). De kinderen ontwikkelen hun motoriek door het werken met potloden of stiften, het tekenen van de plaatjes of het schrijven van de teksten (motorische ontwikkeling). Ook zijn de kinderen bezig met taal, doormiddel van teksten maar ook een verhaal vertellen met plaatjes (taal ontwikkeling

Variatiemogelijkheden

Het kan een boek worden met alleen plaatjes, een stripboek of een echt (voor)leesboek met (zelf)geschreven teksten.

Achtergrondinformatie

x

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Creatieve ontwikkeling

Spelgebied: Kunst en knutselen

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 1 - 6 kinderen

Leeftijd: 4 - 12 jaar

Door: Irmaatje01