Activiteit

Een vier seizoenenschilderij

Vooraf

Zorg ervoor dat al de benodigde materialen klaarstaan voor gebruik.

Wanneer je de mogelijkheid hebt om aan een rol behangpapier te komen is dit natuurlijk het meest ideaal maar anders zou je ook vier witte vellen papier aan elkaar kunnen plakken met wat plakband (A3 formaat in de lengte). Leg deze lange strook papier op een lange tafel met aan de tafel vier stoelen aan dezelfde kant.

De activiteit duurt ongeveer 20 minuten.

Speluitleg

Leg de activiteit uit, vertel dat we vandaag een vier seizoenenschilderij gaan maken. De kinderen mogen het schilderij maken met allerlei kleuren verf. Laat zien welke kleuren zij allemaal tot hun beschikking hebben en hoe zij eventueel kleuren kunnen mengen. Vertel iets over de seizoenen en vraag wat zij zelf over de seizoenen weten. Aan welke kleuren denk je bij de lente of bij de herfst? Wat gebeurt er met de bomen en de planten in de winter? (praten en uitleggen, ontwikkelingsstimulering).

Vier kinderen nemen plaats op een stoel voor het lange vel papier. Het eerste kind start met het schilderen van de lente, de tweede de zomer, de derde de herfst en het vierde kind de winter. Kijk of zij er onderling uit kunnen komen wie waar begint. (respect voor autonomie, begeleiden van interacties tussen kinderen). Het is de bedoeling dat alle vier de kinderen tegelijkertijd beginnen met het schilderen van het desbetreffende seizoen, maar om de vijf minuten schuiven zij een stoel op naar rechts. Steeds wanneer ze vier minuten geschilderd hebben vertel je hen dat er over een minuut weer opgeschoven gaat worden. Er wordt in totaal vier keer doorgeschoven zodat ieder kind uitkomt bij het seizoen waar hij of zij begonnen is. Vertel de kinderen dat zij in alle rust en stilte aan hun eigen seizoen kunnen werken en zich niet bemoeien met het werk van de ander. Spreek duidelijk en helder en vraag na of er nog vragen zijn en of iedereen het begrepen heeft (structureren en grenzen stellen).

Spelbegeleiding

Laat de kinderen zelfstandig aan de slag gaan (respect voor autonomie). Voorkom dat zij te veel naar een ander kijken maar stimuleer juist het werken aan hun eigen deel van het schilderij. Het kan zijn dat een kind het moeilijk vindt om een begin te maken, het is daarom ook zeer belangrijk dat alle kinderen genoeg inspiratie hebben om met iets te beginnen. Neem genoeg tijd voordat je werkelijk begint met de activiteit!(sensitieve responsiviteit, ontwikkelingsstimulering).

Het is erg leuk en leerzaam om tijdens het wisselen te zien hoe de kinderen omgaan met het gegeven dat een ander verder schildert in hun werk. Hoe gaan zij hier mee om? Ontstaan er in het verloop van de activiteit overgangen tussen de verschillende seizoenen? Of blijft ieder kind braaf op zijn eigen stukje, tussen de lijnen waar het ene papier eindigt en het andere vel begint?

Afsluiting

Geef op tijd aan dat de activiteit afgerond moet gaan worden. Vraag na hoe de kinderen de activiteit hebben ervaren, zorg dat iedereen aan het woord kan maar houd de nabespreking wel kort en gestructureerd (praten en uitleggen, structureren en grenzen stellen, sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Voer de activiteit binnen uit. Zorg voor genoeg ruimte en weinig afleiding zodat de kinderen in alle rust en stilte aan hun vier seizoenenschilderij kunnen werken.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Benodigd materiaal:

  • Stevig wit papier, minimaal A3 of een stuk behangrol.
  • Waterverf of acrylverf
  • Kwasten
  • Verfschorten
  • Waterpotten

Omgang met risico's

Bescherm kleding door het dragen van verfschorten en zorg dat er geen voorwerpen in de buurt staan die niet vies mogen worden.

Ontwikkeling

Het kind moet voor deze activiteit een beroep doen op zijn creativiteit, inlevingsvermogen, geduld, spontaniteit en het kunnen samenwerken met andere kinderen (creatieve ontwikkeling, sociale ontwikkeling, emotionele ontwikkeling). Ook wordt met deze activiteit de fijne motoriek geoefend door het verven (motorische ontwikkeling). De kinderen worden daarnaast gestimuleerd om na te denken over voorwerpen/verschijnselen die geassocieerd worden met een bepaald seizoen (cognitieve ontwikkeling). Het eindresultaat is vaak een heel mooi en verrassend kunstwerk wat een plekje aan de muur verdiend.

Variatiemogelijkheden

Materiaalgebruik

Je zou deze activiteit ook kunnen doen met pastelkrijt.

Leeftijd

Je kunt deze activiteit het best uitvoeren met de wat grotere kinderen, rond een jaar of tien. Zelfstandig en tegelijkertijd samenwerken en het aangeven van grenzen is bij deze activiteit erg belangrijk. Bekijk het wel altijd per kind, iedereen is anders (ontwikkelingsstimulering).

Achtergrondinformatie

x

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Sociale ontwikkeling

Spelgebied: Kunst en knutselen

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 4 - 4 kinderen

Leeftijd: 9 - 12 jaar

Door: Nancy