Activiteit

Schminken op papier

Vooraf

Zorg dat je voor ieder kind een vel papier (het liefst wit) met de omtrek van een hoofd hebt klaar liggen. Leg daarnaast alle andere benodigdheden klaar. Kinderen kunnen zelf aangeven of ze een smal of breed gezicht willen hebben.

Speluitleg

Leg de activiteit kort uit. Om kinderen te schminken is natuurlijk altijd erg leuk, maar de kinderen zelf laten schminken is weer even iets heel anders. Hoe maak je eigenlijk een leeuwengezicht? En hoe laat je zien of iemand verdrietig of blij is? (praten en uitleggen, ontwikkelingsstimulering). Om gekke gezichten te maken kun je er ook voor kiezen om gekke vormen te gebruiken als omtrek van het gezicht. Doordat kinderen hun eigen fantasie mogen gebruiken en zelf mogen verzinnen hoe hun gezicht eruit komt te zien, hou je rekening met de behoefte aan autonomie van de kinderen (respect voor autonomie).

Zorg ervoor dat alle kinderen de uitleg goed kunnen verstaan. Begrijpen ze wat de bedoeling is? (structureren en grenzen stellen).

Spelbegeleiding

Kinderen kiezen zelf een omtrek van een gezicht uit en bepalen zelf de kleuren verf (respect voor autonomie). Help de kinderen alleen als dat nodig is. Laat kinderen ook elkaar helpen (begeleiden interacties tussen kinderen). Door zelf actief mee te doen, stimuleer je kinderen ook om deel te nemen aan de activiteit. Complimenteer de kinderen met hun resultaat (sensitieve responsiteit). 

Afsluiting

Is de activiteit bijna afgelopen, vertel de kinderen hoeveel tijd ze nog hebben zodat ze de activiteit goed kunnen afronden (structureren en grenzen stellen). Bespreek de activiteit eventueel na met de kinderen (sensitieve responsiteit).

Wanneer de kinderen hun schmink-ontwerp af hebben, mogen ze eventueel hun eigen ontwerp op het gezicht van een ander kind schminken (als ze dat willen). Leg de kinderen duidelijk uit hoe je moet schminken en doe het zelf even voor. Leg uit dat schminken best veel tijd kost, dus dat ze geduldig moeten zijn, en dat schminken best moeilijk is de eerste keer (praten en uitleggen). Benadruk dat de kinderen rustig moeten schminken en zachtzinnig met de ander om moeten gaan (structureren en grenzen stellen). Laat de kinderen zelf aan de slag gaan, maar help wanneer dat nodig is (ontwikkelingsstimulering, respect voor autonomie, sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

De kinderen aan een tafel plaatsen met een tafelkleed of placemats. Zorg dat er voldoende materiaal is waar de kinderen goed bij kunnen.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Benodigdheden:

  • waterverf
  • bekertjes water
  • schorten
  • vellen papier
  • kwasten
  • eventueel voorbeelden van geschminkte gezichten

Voor het schminken:

  • schmink
  • schorten
  • kwasten
  • bekertjes water

Omgang met risico's

Aan het verven met waterverf zit vrijwel geen risico. Maak wel duidelijke afspraken met de kinderen. Spreek bijvoorbeeld af dat het water op de tafel moet blijven staan en niet mag omvallen en dat ze niet rond de tafel mogen lopen tijdens de activiteit (structureren en grenzen stellen).

Let bij het schminken op of er kinderen zijn met allergieën. Deze kunnen helaas niet geschminkt worden. Maak de kinderen daarnaast goed duidelijk dat ze voorzichtig en zachtzinnig met elkaar om moeten gaan (structureren en grenzen stellen, begeleiden van interacties tussen kinderen).

Ontwikkeling

Door het werken met kwasten en het schilderen/schminken van hun ontwerp oefenen de kinderen hun fijne motoriek (motorische ontwikkeling). Aangezien den kinderen zelf een ontwerp mogen bedenken en hun fantasie de vrije loop mogen laten, worden ze gestimuleerd om creatief te denken en bezig te zijn (creatieve ontwikkeling). Daarnaast herkennen en benoemen de kinderen gezichtsuitdrukkingen en emoties tijden deze activiteit (emotionele ontwikkeling). Wanneer de kinderen elkaar schminken wennen ze aan nabijheid van een ander en leren ze om zorgvuldig met elkaar om te gaan (sociale ontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

Je kunt de activiteit in een bepaald thema uitvoeren, bijvoorbeeld alleen dieren of alleen gezichtsuitdrukkingen. Ook is het leuk om de kinderen elkaar te laten natekenen.

Achtergrondinformatie

x

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Emotionele ontwikkeling

Spelgebied: Kunst en knutselen

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 2 - 12 kinderen

Leeftijd: 4 - 12 jaar

Door: Irmaatje01