Activiteit

Pollepelpoppen

Vooraf

Voor deze activiteit heb je materialen nodig die je van te voren moet aanschaffen. Zorg dat je al het materiaal hebt en van te voren kan klaarleggen.

Tip: maak al een pop als voorbeeld.

Speluitleg

Vertel de kinderen dat ze een pop gaan maken. Niet zomaar een pop maar een poppenkastpop, gemaakt van een pollepel (praten en uitleggen). Ieder kind krijgt een pollepel en maakt van deze lepel zijn eigen pop. Zorg dat je alle materialen klaar hebt liggen op tafel.

Teken met zwarte viltstift de gezichten op de pollepel. Natuurlijk kan je het kind ook zijn of haar fantasie laten gebruiken en met gekleurde viltstiften wangen, neuzen en wenkbrauwen laten maken (respect voor autonomie).

Vervolgens is het tijd voor de haren. Deze kunnen de kinderen maken met slierten wol. Ze mogen dit naar eiegn inzicht doen, maar kunnen ook een echt jongens- of meisjespop maken. Knip voor gevlochten haar met pony (meisjespop) 6 stukken touw of wol van ongeveer 30 cm en 2 stukken van ongeveer 8 cm. Knoop de korte stukken om het midden van het lange stuk om een pony te maken. Voor kort haar (jongenspop) knip je 6 stukken van 6 cm en dit knoop je in het midden vast (denk aan een spin met een lijfje en zijn pootjes) Plak het haar met lijm vast op de pollepel.

Nu is het tijd om de pop aan te kleden. Leg een bord op een stuk stof en teken zo een cirkel. Knip die uit en knip hem vervolgens in tweeën, zodat je twee halve cirkels krijgt (gebruik de kartelschaar om rafelen te voorkomen). Wikkel de stof om de steel van de lepel en lijm hem vast.

De kinderen kunnen de pop zo mooi mogelijk versieren met vlechtjes, knopen, lintjes, steentjes, enz (respect voor autonomie).

Spelbegeleiding

De activiteit is op zich zelf niet zo moeilijk. Vertel de kinderen duidelijk wat de bedoeling is en laat het voorbeeld zien (praten en uitleggen, structureren en grenzen stellen). Help de kinderen met het tekenen van de cirkels en het knippen hiervan (sensitieve responsiviteit). Oudere kinderen kunnen ook goed helpen, zo moeten de kinderen om elkaars hulp vragen (begeleiden van interacties tussen kinderen).

Wanneer alles klaar staat is de activiteit goed zelfstandig te doen voor de kinderen.

Afsluiting

Als afsluiting maak je samen met de kinderen een poppenkast voorstelling. Alle poppen die gemaakt zijn kunnen gebruikt worden. Laat de kinderen zelf een verhaal verzinnen of laat ze in groepjes werken (respect voor autonomie, ontwikkelingsstimulering).

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Zorg dat je een tafel beschikbaar maakt om lekker aan het knutselen. Als je geen poppenkast hebt, hang dan wat doeken op of gebruik een tafel om zelf een poppenkast te maken.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

de materialen heb je nodig:

  • pollepels
  • zwarte viltstiften
  • schaar
  • kartelschaar
  • touw of wol
  • lijm
  • bord met doorsnede van 30 cm
  • katoen, vilt of papier (denk aan restje stof)
  • materiaal om mee te versieren

Omgang met risico's

Bij kleine kinderen is het belangrijk om goed in de gaten te houden hoe de kinderen werken met een schaar en lijm.

Ontwikkeling

Door met maken van de poppen zijn de kinderen bezig met hun creatieve ontwikkeling en hun motorische ontwikkeling. Door samen een verhaal te verzinnen en door het spelen met de poppen zijn de kinderen bezig met hun spelonwikkeling en sociale ontwikkeling.  

Variatiemogelijkheden

Je kunt de poppen van veel verschillend materiaal maken. Je kunt ook poppen laten maken uit een verhaal en laat de kinderen dan het verhaal naspelen. Met poppenspel komt er zoveel meer tot leven.

Maak van een grote doos zelf een poppentheater, of richt een hoek in waar de kinderen zelf met de poppen kunnen spelen.

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Spel ontwikkeling

Spelgebied: Kunst en knutselen

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 2 - 10 kinderen

Leeftijd: 4 - 10 jaar

Door: Juffierianne