Activiteit

Aardappelstempelen

Vooraf

Zorg dat je spullen klaar liggen en dat scherpe voorwerpen niet binnen het bereik van de kinderen liggen. Deze worden pas gepakt wanneer de pedagogische medewerkster aan tafel zit.

Speluitleg

Stempelen is leuk. Maar stempelen met je eigen gemaakte stempels is veel leuker.

Laat de kinderen aan tafel zitten. Vertel de kinderen wat je gaat doen en leg de regels heel goed uit (praten en uitleggen, structureren en grenzen stellen). Je gaat namelijk werken met scherpe voorwerpen en het is dus van belang dat de kinderen tijdens het gebruik hiervan rustig werken en blijven zitten.

Geef de kinderen een aardappel. Deze moet doormidden worden gesneden. Zorg dat het snijvlak zo glad mogelijk is. Laat de kinderen een koekjesvorm uitkiezen. Deze leggen ze voor hen neer met de scherpe kant naar boven. Duw de aardappel op de vorm en snijdt de aardappel eromheen weg. Dan kan de koekjesvorm van de aardappel af en klaar is je stempel (ontwikkelingsstimulering).

De kinderen kunnen nu op een papier hun eigen stempel gaan uitproberen. Is de aardappel heel nat, dep hem dan eerst droog met keukenpapier of een doek.

Giet wat verf op schoteltjes, doop de aarappel in de verf en zorg dat de hele vorm goed bedekt is met verf. Stempel met de aardappel op het witte papier. Doe de kinderen voor hoe je de aardappel voorzichtig van kant naar kant moet bewegen (heen en weer wiegen) zonder hem van het papier op te tillen. Zo komt de verf goed verdeeld op het papier, zelfs als het snijvlak niet helemaal glad is.

Als je meer kleuren wilt gebruiken voor 1 stempel, was of veeg de aardappel dan schoon en laat hem drogen of maak gewoon nog een stempel met dezelfde vorm.

Stempel het hele blad vol en laat het blad drogen.

Spelbegeleiding

De voorbereiding is het belangrijkste. Zorg dat je alles klaar hebt liggen en dat je zelf al een stempel gemaakt hebt. Laat de kinderen eerst stap voor stap zien hoe zij de stempel kunnen maken. Spreek met de kinderen de regels goed door. Je maakt namelijk gebruik van scherpe materialen (praten en uitleggen, structureren en grenzen stellen). Laat de kinderen zelf de stempel maken en snijden (respect voor autonomie). Begeleid en ondersteun de kinderen hierbij.

Wanneer de stempels klaar zijn is het tijd om lekker te stempelen. Laat de kinderen elkaars stempels ook gebruiken, zo moeten ze samenwerken en overleggen wie wanneer de stempel mag gebruiken (begeleiden van interacties tussen kinderen).

Afsluiting

Kondig op tijd aan dat het kind bijna klaar is (structureren en grenzen stellen). Bespreek de activiteit nog even na met het kind. Vond het kind het leuk om een stempel te maken? Vonden ze het moeilijk? Waarom wel en waarom niet? (sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, praten en uitleggen)? Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg er wel voor dat het kind kwijt kan wat hij kwijt wil (sensitieve responsiviteit).

Hang de stempel tekening op in het lokaal. Zo kunnen de kinderen elkaars werk zien.

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Zorg dat je één tafel hebt voor deze activiteit. Laat er geen andere activiteiten aan plaats vinden, anders ben je het overzicht al snel kwijt.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Dit heb je nodig:

  • middelgrote aardappel
  • koekjesvormen
  • snijplank of bord
  • scherp mesje (alleen te gebruiken met volwassenen)
  • keukenpapier of droge doek
  • verf
  • schoteltjes
  • wit papier

Omgang met risico's

Omdat je werkt met scherpe voorwerpen, is het van belang dat je het overzicht houdt. Blijf bij de kinderen wanneer zij bezig zijn met het snijwerk en help wanneer je het niet vertrouwd. Leg het gebruik van de scherpe voorwerpen goed uit of doe het zelf.

Bij het verven kan er voor gekozen worden om schorten aan te trekken. Zo blijven de kleren van de kinderen schoon.

Ontwikkeling

Motorische ontwikkeling: De fijne motoriek wordt ondersteund door het maken van de stempel. De kinderen moeten met een behulp van een mesje de aardappel in de juiste vorm snijden. Creatieve ontwikking: De kinderen leren dat je met verschillende voorwerpen en spullen zeer creatief bezig kan zijn.

Variatiemogelijkheden

  • Niet alleen aardappels doen het goed om te stempelen, een appel of een peer is ook leuk. Deze hoef je alleen maar doormiddel te snijden, droog te maken en in de verf te dopen.
  • Maak je eigen inpakpapier met de stempels, of een mooi schilderij.
  • Doop je stempel in de texielverf en stempel hem op een schort of theedoek en je hebt een heel leuk moederdagcadeau.

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Creatieve ontwikkeling

Spelgebied: Kunst en knutselen

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 1 - 6 kinderen

Leeftijd: 6 - 12 jaar

Door: Juffierianne