Activiteit

Octopus van wol

Vooraf

Vraag aan alle kinderen of dat ze nog wol thuis hebben. Het liefste bolletjes wol(tip bij de zeeman zijn ze niet zo duur en hebben ze leuke kleurtjes). De Octopus past heel goed in een onderwater thema. Het is dus erg leuk om vooraf een boekje voor te lezen over een Octopus zodat de kinderen al een idee hebben en zich kunnen inleven.

Speluitleg

Leg aan de kinderen uit wat de bedoeling is laat je eigen voorbeeld zien (praten en uitleggen). Verzamel alle bolletjes wol (zorg dat ze goed opgerolt zijn). De kinderen mogen zelf uitkiezen in welke kleur(en) ze de octopus willen maken.

Zet een stoel op zijn kop op de tafel (poten in de lucht). Kies twee stoelpoten waar je de wol om heen gaat wikkelen. Bij het begin moet je even een knoopje maken om het starten. Je blijft de wol maar om de stoel poten wikkelen tot dat het een stevig/dikke streng is. Wanneer een bolletje wol op is of je wil een ander kleurtje, kun je een volgend bolletje vast knopen aan het eerdere bolletje en verder gaan met wikkelen. Als het dik genoeg is dan haal je alle wol van de stoelpoten. Je hebt nu een ovaal van wol.

Knip de ovaal aan één kant door met een schaar. De andere kant nog niet. Leg nu alle slierten tegen elkaar en bindt aan de 'niet door geknipte bovenkant' een touwtje om de slierten heen, ongeveer 7 cm van de boven kant. Hierna mag je ook aan deze kant de slierten (lussen) doorknippen.

Maak vervolgens van papier een prop (kan ook met piepschuim bol). Dit word zijn kop. Je stopt de prop/bol tussen de slierten van wol, onder het touwtje dat je hebt vast gemaakt. Onder de prop/bol bindt je vervolgens weer een touwtje om de slierten. Nu heb je een kop met grappige haren aan de bovenkant en allemaal stierten aan de onderkant!

Die slierten aan de onderkant worden de tentakels van de octopus. Verdeel de slierten in acht strengen en vlecht deze (heel veel kinderen kunnen dit al zelf maar sommige hebben hulp nodig bij het vlechten).

Het gezicht van de Octopus kunnen de kinderen zelf versieren met bv papier. Dan is de octopus is klaar!

Spelbegeleiding

Leg aan de kinderen uit wat de bedoeling is laat je eigen voorbeeld zien (praten en uitleggen). Laat de kinderen daarna zoveel mogelijk zelfstandig aan het werk gaan. Laat je kinderen zelf ook voelen of de strengen al DIK genoeg zijn (respect voor autonomie). Help de kinderen als dat nodig is (sensitieve responsiviteit) of vraag of de kinderen elkaar kunnen helpen met bv het maken van knoopje als de wol op is en ze een ander kleurtje willen. Niet elk kind is overigens even handig hierin; stimuleer de kinderen dan ook elkaar te helpen (begeleiden van interacties tussen kinderen). Bijvoorbeeld met het vlechten; niet iedereen heeft deze motoriek al onder de knie. Het is goed voor de kinderen om ze complimenten te geven "jij gebruikt leuke kleuren, Hij wordt erg mooi" (sensitieve responsiviteit).

Afsluiting

Als er een kind klaar is, dan mogen ze zelf een plekje uit kiezen (aan bv een vissennet) om hun octopus op de hangen. Zo zien ze zelf het resultaat en de andere kinderen ook. Als de ouders komen kunnnen ze de octopussen samen bekijken.

Bespreek de activiteit gelijk na met het kind/kinderen: vonden de kinderen het leuk? Wat vonden ze leuk aan de octopus maken? Zijn ze tevreden met het resultaat? Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat de kinderen kwijt kunnen wat ze kwijt willen (sensitieve responsiviteit).

* Als kinderen tijdens de activiteit opgehaald worden, mogen ze hem de volgende keer af maken.

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

De activiteit kan het beste binnen gedaan worden. De wol kan eigenlijk om alles heen gewikkeld worden.

Voor de veiligheid: als je dit met nog jonge kinderen doet is het handig om de stoel op de grond te zetten. Als de kinderen al groter zijn kan hij beter op de tafel staan ivm de hoogte.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

  • Wol
  • Stoel
  • Schaar
  • Papier voor kop(piep schuim bollen)
  • Rest papier om gezichtje te maken.
  • Lijm

Omgang met risico's

Als de kinderen de streng doorknippen moeten ze voorzichtig zijn voor  hun zelf en de andere kinderen die er om heen staan.

Ontwikkeling

De kinderen leren dat ze met wol leuke dingen kunnen maken en dat het niet alleen gebruikt hoeft te worden voor bv een trui (cognitieve ontwikkeling). Ze verzinnen zelf wat voor soort Octopus ze willen gaan maken en welke kleur hij wordt. De kinderen zoeken zelf de kleuren uit die ze willen gebruiken (creatieve ontwikkeling). Daarbij moeten ze af en toe op hun beurt wachten als de ander net dat kleurtje wol heeft of ze moeten even overleggen. Ook kunnen de kinderen elkaar vragen om te helpen als hij/zij bv nog niet kan vlechten en de ander wel (sociale ontwikkeling). Voor het wikkelen van het wol gebruiken ze de grove motoriek, maar voor het knippen en het vlechten de fijne (motorische ontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

De haren aan de bovenkant kunnen ook heel blijven, daardoor krijgt hij lusjes op zijn kop.

Ook kan je nog andere dieren maken zoals een spin. De prop doe je dan niet 7 cm aan de bovenkant maar in het midden en je verdeelt dan de slierten van wol aan beide zijde in vieren, zo dat hij 8 poten krijgt.,

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Creatieve ontwikkeling

Spelgebied: Kunst en knutselen

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 1 - 10 kinderen

Leeftijd: 4 - 12 jaar

Door: Kroonjuweel