Activiteit

Krans van plastic boterham zakjes

Vooraf   

Wat hebben we nodig voor deze knutsel activiteit ? Ik ga uit van een groepje van vier a vijf kinderen.Maar het is ook een prima activiteit voor een individueel kind.Deel dan de benodigdheden door vier. 

  • Een rol ijzerdraad, elk ijzerdraad voldoet als t maar stevig genoeg is (te koop bij doe het zelf zaken en bouw markten) 
  • Een knip tang om t ijzerdraad t kunnen knippen.
  • Tien of meer doosjes plastic boterhamzakjes (per doosje tweehonderd zakjes van ongeveer 18cm bij 28 cm)
  • Schaartjes
  • Sierlint

Tip: bereid vooraf het volgende voor:

Knip de boterham zakjes in de breedte door midden en leg ze op een stapeltje op tafel. Knip van het ijzerdraad stukken van ongeveer 30 cm, die je daarna ombuigt tot ringen met een doorsnede van 15 cm. Buig en wikkel de uiteinden goed en stevig om elkaar zodat de ring niet los laat en de kinderen zich niet bezeren.

Speluitleg

Voor ons op tafel liggen nu voor elk kind een ring, een schaartje en de geknipte helftjes van de boterham zakjes.

We leggen uit aan de kinderen dat zij een half boterhamzakje in de breedte om de ring mogen knopen (praten en uitleggen). We doen er eerst een paar voor (structureren en grenzen stellen): Het knoopje komt ongeveer in het midden te zitten en moet stevig aangetrokken worden. Er ontstaat nu een ""strikje"" om de ring. Het volgende "strikje" wordt stevig tegen het vorige strikje geknoopt. We schuiven het strikje er desnoods stevig tegen aan. Dan volgt het derde strikje, het vierde enz enz. Des te meer strikjes des te mooier het resultaat! Het geeft niet dat niet alle strikjes gelijk zijn, want met het schaartje knippen we als de ring vol geknoopt is de uit einden van de strikjes gelijk.

Als de ring vol geknoopt is en gelijk geknipt is er een prachtige krans ontstaan; het lijkt wel een sneeuw en ijs krans! Nu nog een mooi lint eraan, en klaar is de krans!

Spelbegeleiding

Degene die het spel begeleidt, zorgt voor voldoende materialen (te slap ijzerdraad of te weinig boterham zakjes werkt demotiverend). Schaartjes, ijzerdraad, boterham zakjes, sierlint en knip tang zijn voor de aanvang van de activiteit klaar gelegd. Zij/hij zorgt dat de ringen goed gebogen en vast gedraaid zijn, zodat de kinderen zich niet bezeren en de ring niet los laat.

Vervolgens wordt de activiteit besproken en uitgelegd (praten en uitleggen). Leuk is als de begeleidster zelf al een krans heeft gemaakt als inpiratie bron voor de kinderen. Vertel dat de kinderen de strikjes van de doormidden geknipte zakjes stevig tegen en naast elkaar knopen. Doe de eerste voor en help eventueel met t stevig aanschuiven van de strikjes, met het gelijk knippen van de uit stekend uiteinden van de zakjes en eventueel met het knopen van t sier lint aan de krans (sensitieve responsiviteit). Stimuleer de kinderen die het goed kunnen ook om de kinderen die het moeilijk vinden te helpen (begeleiden van interacties tussen kinderen). Begeleid zo veel mogelijk naar behoefte van de kinderen. Als de kinderen eenmaal de slag te pakken hebben kunnen zij redelijk zelfstandig aan de slag met deze activiteit (respect voor autonomie).

Afsluiting

Als de kransen volgens de kinderen klaar zijn, bewonderen we elkaars werk en geef je de kinderen complimenten voor het mooie resultaat (sensitieve responsiviteit). We zoeken een mooi plekje om de krans op te hangen zodat we ze goed kunnen zien. Het liefst op kind hoogte, zodat de kransen binnen hun gezichtsveld hangen.

We bespreken de activiteit; wat vonden ze er van? Wat was moeilijk of lastig? Hoe vonden ze het eind resultaat? Wat kunnen we nog meer verzinnen om te maken met deze techniek? (sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, praten en uitleggen).

We ruimen de scharen linten en zakjes op en vegen de restjes van de geknipte zakjes op (de kinderen samen met de begeleidster).

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Doe deze activiteit aan een grote schone vlakke tafel, waarop de kinderen voldoende ruimte hebben. Elke ruimte voldoet.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

  • Een rol ijzerdraad, elk ijzerdraad voldoet als het maar stevig genoeg is (te koop bij doe het zelf zaken en bouw markten) 
  • Een knip tang om het ijzerdraad te kunnen knippen.
  • Tien of meer doosjes plastic boterhamzakjes (per doosje tweehonderd zakjes van ongeveer 18cm bij 28 cm)
  • Schaartjes
  • Sierlint

Omgang met risico's

Aan het ijzerdraad kunnen de kinderen zich bezeren dus begeleiding is een 'must'. De uiteinden van de gemaakte ringen zijn scherp en moeten goed gebogen worden! Voorzichtig met de kniptang!

Tip: Wikkel een plakbandje om de scherpe uiteinden heen.

Ontwikkeling

Het maken van de krans ontwikkelt de kinderen op creatief gebied en op motorisch gebied. Door het strikken van de zakjes en het knippen oefenen de kinderen hun fijne motoriek (motorische ontwikkeling). Het samen werken stimuleert de sociale ontwikkeling van de kinderen en het stimuleert ook de ontwikkeling op taal gebied (taalontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

  • In plaats van een krans (cirkel) kan het ijzerdraad in meerdere vormen gebogen worden; denk aan hart, ovaal of ster.
  • Een lange slinger voor in de kertboom is ook prachtig.
  • De krans kan natuurlijk in elke grootte gemaakt worden. Als het een grote krans is, is het misschien wel een idee om er een groepswek van te maken.

Achtergrondinformatie

X

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Creatieve ontwikkeling

Spelgebied: Kunst en knutselen

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 1 - 10 kinderen

Leeftijd: 6 - 12 jaar

Door: Greetjegroenhof