Activiteit

Canvasdoek met stenen

Vooraf

Je hebt nodig:

  • Canvasdoeken (20 x 20 cm)
  • Verf in verschillende kleuren
  • Kwasten in verschillende diktes
  • Alleslijm
  • Wiebeloogjes
  • Klein stukjes rood vilt
  • Houten takjes
  • Stukjes touw
  • Steentjes
  • Speluitleg

    Stenen, kiezels of grind. Allemaal namen voor steentjes die je kunt gebruiken voor het versieren van een canvasdoek. Deze kunt u eventueel met de groep gaan zoeken in de wijk. Voordat u gaat zoeken laat u eerst de kinderen hun canvasdoek beschilderen in een kleur die ze leuk vinden. Zo kan het doek drogen in de tijd dat u met de kinderen materiaal een het zoeken bent. Als u terug bent, laat u de kinderen de stenen (en handen) wassen. Laat de stenen drogen. Ondertussen kunnen de kinderen bedenken wat voor beest hun steen(tjes) wordt. Enkele voorbeelden van wat ze kunnen maken:

    Vlinder: Schilder eerst de vlinder op het doek. Wanneer de vlinder droog is, kunnen de steentjes en wiebeloogjes op de vlinder worden geplakt.

    Uil op een tak: Plak de tak op het doek, daarna de steentjes en de wiebeloogjes.

    Vogeltjes op een stuk touw: Plak een stuk touw op het doek en daarna de steentjes en de wiebeloogjes. Als laatste knipt u uit rood vilt kleine snaveltjes (ruitvormig).

    Tip: laat het canvasdoek ten allertijden plat liggen. Anders komt er overal lijm op het doek te zitten.

    Spelbegeleiding

    Voordat u aan de slag gaat met de kinderen laat u een voorbeeld zien van het eindresultaat. Zo krijgen ze een goed beeld wat de bedoeling is. Leg de stappen van te voren uit, hoe u tot dit eindresultaat bent gekomen (praten en uitleggen). Tijdens het zoeken van materialen is het van belang dat u van tevoren met de kinderen afpreekt tot hoe ver of waar ze mogen zoeken (structureren en grenzen stellen). Zo voorkomt u onduidelijkheid bij de kinderen.

    Wanneer u met de kinderen aan de slag gaat om de steentjes tot leven te laat komen, helpt u natuurlijk waar nodig is (sensitieve responsiviteit). Maar soms vragen kinderen op hetzelfde moment de aandacht van u. Laat de kinderen elkaar helpen (begeleiden van interactie tussen kinderen). Dit kunnen ze vaak heel goed. Ook is het niet erg als u een kind even laat ploeteren om op een idee te komen. Zo stimuleert u de creatieve ontwikkeling. Vergeet niet de kinderen tijdens en na het werk te complimenteren (sensitieve responsiviteit). Dit is erg belangrijk voor het zelfvertrouwen van een kind. Zo zal er een positieve sfeer gaan ontstaan in de groep.

    Afsluiting

    Na het werk, laat u de kinderen meehelpen met schoonmaken en opruimen. Zodra alles weer schoon is kunnen de schorten af.

    Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

    Omdat er met verf en lijm wordt gewerkt, is het handig om de activiteit in een lokaal te doen. Zo is het schoonmaken niet zoveel schoonmaakwerk. Heeft u echter een hele grote groep, dan zijn verschillende lokalen geen probleem. Let er dan wel op dat er overal voldoende lijm en verf op tafel staat, zodat kinderen niet van lokaal naar lokaal gaan lopen. Zo voorkomt u drukte tijdens de activiteit.

    Aanwijzingen voor materiaalgebruik

    • Canvasdoeken (20 x 20 cm)
    • Verf in verschillende kleuren
    • Kwasten in verschillende diktes
    • Alleslijm
    • Wiebeloogjes
    • Klein stukjes rood vilt
    • Houten takjes
    • Stukjes touw
    • Steentjes

    Zorg dat er voldoende materiaal aanwezig is. Als kinderen moeten wachten op elkaar, gaat de activiteit te lang duren en er zal onrust ontstaan. En dat werkt voor u als voor de kinderen niet prettig.

    Omgang met risico's

    Omdat er met lijm en verf wordt gewerkt is het handig om de kinderen verfschorten aan te laten trekken. Neem een klein EHBO doosje mee, als u op pad gaat. Mocht een kind zich openhalen aan bijvoorbeeld glas of een doornstruik, dan bent u de reddende engel met een pleister.

    Ontwikkeling

    Met deze activiteit komen de volgende ontwikkelingsgebieden naar voren:

    Sociale ontwikkeling, doordat de kinderen samen werken en elkaar vaardigheden leren; Creatieve ontwikkeling, doordat een kind met zijn (zelfgezochte) steentjes moet gaan bedenken wat voor beest het kan worden; Emotionele ontwikkeling, niet alles zal in een keer lukken bij een kind. Zo leert hij/zij omgaan met de emotie die daarbij vrij komt; Motorische ontwikkeling, de fijne motoriek wordt geprikkeld bij deze activiteit.

    Variatiemogelijkheden

    Bij deze activiteit kunt u ook gebouwen van steentjes laten maken.

    Reageer

    Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

    Gebruikerswaardering:

    Ontwikkelingsgebied: Creatieve ontwikkeling

    Spelgebied: Kunst en knutselen

    Locatie: Binnen

    Groepsgrootte: 1 - 40 kinderen

    Leeftijd: 4 - 12 jaar

    Door: Daltons