Activiteit

Gorgelconcert

Vooraf

Maak vooraf een even aantal kaartjes/briefjes met op ieder kaartje een liedje dat de kinderen kennen. Zet bekertjes water klaar en zorg voor een aantal handdoeken.

Speluitleg

Vraag aan de kinderen of ze weten wat 'gorgelen' is. Kan iemand het uitleggen? Leg anders zelf uit wat 'gorgelen' precies is en doe het een keertje voor. Snapt iedereen nu wat het is? Dan kun je de kinderen vertellen dat we vandaag een spelletje gaan doen waarbij we moeten gorgelen. Leg de kinderen uit wat precies de bedoeling is en wat de spelregels zijn (praten en uitleggen, structureren en grenzen stellen):

We gaan de groep in 2 teams verdelen. Een kind uit team 1 kiest een kaartje met daarop een liedje. Het kind neemt een slok water en "zingt" (gorgelt) het liedje. Team 2 moet nu raden welk liedje het is. Wanneer het liedje wordt geraden krijgt het team een punt. Daarna is team 2 aan de beurt om te gorgelen. Het team dat aan het eind van het spel de meeste punten heeft natuurlijk gewonnen.

Spreek van tevoren met de kinderen af hoe lang ze mogen raden per liedje (bv. 1 minuut). Ook spreken jullie af hoe lang het spel duurt, een bepaalde tijd of tot de kaartjes op zijn (structureren en grenzen stellen).

Spelbegeleiding

Laat de kinderen het spel spelen (respect voor autonomie). Verwoord wat er gebeurt en geef complimenten ‘Goed zo, goed geraden!’ Wanneer de kinderen het moeilijk vinden kun je ze een beetje helpen met het raden van het liedje (sensitieve responsiviteit). Houdt toezicht op de spelregels en houdt de tijd en puntentelling bij (structureren en grenzen stellen). Je kunt de tijd en punten ook door even van de kinderen laten bij houden (respect voor autonomie).

Afsluiting

Wanneer alle kaartjes op zijn of de tijd voorbij is, worden de punten geteld....wie heeft er gewonnen?

Geef de winnaars van het spel een compliment of een prijsje. Bespreek de activiteit kort na. Wat vonden de kinderen van het spel? Welke liedjes vonden zij moeilijk en welke makkelijk? Complimenteer de kinderen voor hun inzet. Vergeet daarbij ook het verliezende team niet. ‘Wat jammer dat jullie niet hebben gewonnen, maar ik vind dat jullie het heel goed gedaan hebt hoor" (respect voor autonomie, praten en uitleggen, sensitieve responsiviteit). Houd de nabespreking kort (Structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat de kinderen kwijt kunnen wat ze kwijt willen (Sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Het spel kan binnen en buiten worden gespeeld, er zitten geen voorwaarden aan de ruimte. Kinderen kunnen op een stoel zitten of op de grond, in een kring of in groepen bij elkaar.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

  • Kaartjes/briefjes met op ieder briefje een liedje
  • Bekertjes
  • Eventueel handdoeken en/of een dweil

Omgang met risico's

Het enige risico is dat een kind zich wellicht kan verslikken. Zorg dat de kinderen hier rekening mee houden en grijp in als kinderen te baldadig gaan doen.

Ontwikkeling

De kinderen moeten samenwerken aangezien ze in groepjes het spel spelen. Samen moeten ze luisteren en het liedje raden. Ze moeten elkaar hierbij helpen (sociale ontwikkeling). Ook moeten zij omgaan met teleurstelling als zij een lied niet raden of het spel verliezen (sociale ontwikkeling, emotionele ontwikkeling, spelontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

  • Je kunt het spel ook zo spelen dat het eigen team van de 'gorgelaar' moet raden welk liedje het is. Zo voorkom je eventuele ruzie over dat iemand niet zijn best doet of niet duidelijk 'gorgelt' om het het andere team moeilijker te maken om het liedje te raden.
  • De kinderen kunnen ook eerst zelf de liedjes bedenken
  • Je kunt het spel ook individueel spelen

Achtergrondinformatie

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Spel ontwikkeling

Spelgebied: Expressie

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 4 - 20 kinderen

Leeftijd: 7 - 12 jaar

Door: Goofysigrid