Activiteit

Sinterklaas Ganzenbord

Vooraf

Om voor wat afleiding te zorgen op de vrije en spannende middag voor het Sinterklaasfeest hebben we een levend “Sinterklaas” ganzenbord gemaakt. We hebben 63 genummerde bordjes gemaakt en deze versierd met allerlei Sint versieringen bv. de zak of de staf, speelgoedplaatjes etc. De opdrachtenbordjes hebben we van een andere kleur en groter gemaakt (de opdrachten kun je vinden onder het kopje: achtergrondinformatie).

Vooraf leg je het ganzenbordspel klaar door de bordjes aan de muur te hangen of ze op de grond te leggen.

Speluitleg

Er worden groepjes gemaakt afhankelijk van het aantal kinderen. De groepjes moeten niet al te groot zijn zodat de aandacht bij het spel blijft. Ieder groepje krijgt een dobbelsteen en een zakje of bakje met al een paar pepernoten mee.

Vraag de kinderen of ze weten wat ganzebord is. Heeft iemand dit al wel eens gespeeld? Leg uit dat jullie vandaag een heel bijzonder ganzenbordspel gaan spelen, namelijk een speciaal sinterklaas ganzenbord (praten en uitleggen). Leg vervolgens de spelregels uit. De groepjes beginnen na elkaar. Je kunt de groepjes eventueel op verschillende nummers laten beginnen, bv. 5 cijfers tussen de groepjes. Onthoud dan wel goed wat het beginpunt van iedere groep is. De spelregels zijn hetzelfde als bij het ganzenbordspel. Je gaat het aantal stappen vooruit dat je gooit en wanneer je op een opdrachtvakje komt, voer je de opdrachten uit. Het groepje dat het eerst terug is op het startpunt wint de pot en mag alle verdiende pepernoten op eten (praten en uitleggen, structureren en grenzen stellen).

Spelbegeleiding

Je kunt dit spel heel goed als ‘vrij spel’ laten spelen. Als er kinderen zijn die niet meer in Sinterklaas geloven kunnen zij de groepjes begeleiden. Ze voelen zich dan ook verantwoordelijk en zullen dan niet zo gauw vertellen dat Sint niet bestaat (begeleiden van interacties tussen kinderen). In een groepje is er altijd wel een kind dat de opdrachten voor kan lezen. Zo niet, dan kunnen jullie zelf ieder een groepje begeleiden.

Leg de kinderen uit wat de regels zijn en hoe het spel werkt. Begrijpt iedereen wat de bedoeling is? (praten en uitleggen, structureren en grenzen stellen). Laat daarna de kinderen zoveel mogelijk zelfstandig het spel spelen (respect voor autonomie). Grijp alleen in of stuur alleen bij als dat echt nodig is. Stimuleer de kinderen elkaar te helpen (sensitieve responsiviteit,begeleiden interacties tussen kinderen).

Er is altijd iemand nodig om de “pot” te bewaken. En er moet natuurlijk worden opgelet of er niet stiekem van de pepernoten wordt gesnoept en dat er eerlijk wordt geteld. De opdrachten moeten natuurlijk worden gedaan. Dit alles met een knipoog!!!

Afsluiting

De kinderen die als eerste terug zijn op het startpunt winnen de pepernoten in de pot en mogen hun verdiende pepernoten op eten. Als er een groepje is dat op geen enkele opdrachtvakje is gekomen, kun je het spel bv. nogmaals uitvoeren. Het gaat vooral om het plezier en niet zozeer om te winnen. Tot slot gaan we allemaal lekker pepernoten snoepen en voor wie het lust is er chocolade melk.

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Dit spel kan zowel binnen als buiten worden gedaan. Je moet voldoende ruimte hebben om de nummers en opdrachten op te hangen/neer te leggen. Het best kunnen de nummers in een cirkel worden opgehangen/neergelegd met voldoende ruimte om de opdrachten te kunnen doen.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Als het mogelijk is kun je de nummers en opdrachten apart plastificeren zodat je ze meerdere keren kunt gebruiken.

Benodigd materiaal:

  • nummer blaadjes
  • opdrachten blaadjes
  • (grote) dobbelsteen
  • pepernoten
  • plastificeer bladen
  • plastificeer apparaat

Omgang met risico's

Bij dit spel zijn er geen risico’s.

Ontwikkeling

De kinderen moeten bij dit spel veel tellen. Hoeveel moeten we gooien om op dat vakje te komen? Hoeveel hebben we gegooid? Hoeveel stappen moeten we doen (cognitieve ontwikkeling, spelontwikkeling)? De kinderen moeten ook samenwerken aangezien ze in groepjes het spel spelen (sociale ontwikkeling). Ook moeten zij omgaan met teleurstelling als zij niet gooien of het spel verliezen (sociale ontwikkeling, emotionele ontwikkeling, spelontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

We hebben onze opdracht vermeld maar er zijn veel variaties mogelijk. Wij hebben voor een levend ganzenbord de nummers (zonder versiering) geplastificeerd. Ook zijn de opdrachten van een bepaald onderwerp geplastificeerd. We bewaren de opdrachten allemaal en beschikken zo over steeds meer onderwerpen voor een ganzenbordspel dat we kunnen spelen.

Achtergrondinformatie

Onze Sinterklaas opdrachten:

nr 1: Jullie krijgen voor vertrek ieder 5 pepernoten mee.

nr 5: Jullie staan al een hele tijd te wachten op de stoomboot waarmee Sinterklaas en zwarte piet uit Spanje komen. Maar de boot heeft motor pech, jullie moeten 1 beurt wachten.

nr 12: Jullie zijn in de snoepwinkel beland en eten teveel marsepein en pepernoten. Jullie hebben erge buikpijn en moeten terug naar nummer 3 om naar bed te gaan. Jullie kunnen geen snoep meer zien en geven 5 pepernoten aan de pot.

nr: 20: Jullie hebben je schoen gezet nu moeten jullie een liedje zingen voor Sinterklaas, jullie verdienen er 3 pepernoten mee.

nr. 30: In de speelgoed winkel zien jullie zoveel moois dat jullie 1 beurt overslaan . Jullie krijgen van de winkelier 3 pepernoten uit de pot

nr 34: Jullie komen op straat zwarte piet tegen die jou de weg vraagt naar de boekwinkel. Jullie lopen met hem mee naar nummer 48. Zwarte piet geeft jullie 3 pepernoten uit de pot

nr. 39: Zwarte piet is de zak met strooigoed kwijt in de snoepwinkel. Jullie hebben hem verstopt op nummer 12 ga de zak daar maar halen. Geef 3 pepernoten aan de pot

nr 43: Jullie horen gekreun uit de schoorsteen. Het is zwarte piet die klem zit. Jullie moeten 1 beurt overslaan om hem eruit te halen. Zwarte Piet is zo blij dat jullie 5 pepernoten uit de pot krijgen.

nr 48: In de boekwinkel liggen zoveel mooie boeken. Jullie zetten er een paar op jullie verlanglijstjes en jullie mogen naar nummer 62 om de lijstjes in de schoen te leggen

nr 56: Zwarte piet stopt jullie in de zak om je mee naar Spanje te nemen. Maar Sinterklaas geeft jullie nog 1 kans: jullie moeten opnieuw beginnen.

nr 63: Hoera Sinterklaas is jarig. Jullie mogen op zijn feestje komen. Hij trakteert op pepernoten. Eet de pepernoten maar op die jullie verdiend hebben.

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Spel ontwikkeling

Spelgebied: Sport en spel

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 2 - 6 kinderen

Leeftijd: 4 - 12 jaar

Door: Bsotoermalijn