Activiteit

Helden parcours

Vooraf

In de herfstvakantie hebben we het onderwerp van de boeken week “Helden” nog verder uitgebreid. We hebben diverse activiteiten gedaan in het thema. Eén van de activiteiten was het “Helden Parcours” in de naburige gymzaal. Er waren diverse opdrachten en lukte deze opdrachten,dan werd je de “Held”.

Speluitleg

In de naburige gymzaal hebben we een “Helden parcours” uitgezet. Onze locatie manager beschikt over een licentie en daardoor konden we ook gebruik maken van de toestellen. We hebben de kinderen verteld wat de bedoeling was. We gingen 4 verschillende 'heldenopdrachten' doen. Ook hebben we hierbij gesproken over wat nou een held is? Wanneer ben je een held? Waarom is het belangrijk om andere mensen te helpen (ontwikkelingsstimulering)? Daarna hebben we de regels van de opdrachten uitgelegd en duidelijk verteld wat ze wel en niet mochten doen (praten en uitleggen, structureren en grenzen stellen).

Red de hond uit een brandend huis:

De kinderen moesten een hondje redden uit een brandend huis. We hebben hiervoor gebruik gemaakt van een wandrek dat schuin gezet werd, met een dikke mat er achter. Het hondje werd boven in het schuine wandrek gezet. De kinderen moesten aan één kant van het wandrek naar boven klimmen en vervolgens opzij naar het hondje klimmen. Wie durfde mocht door de openingen van het wandrek klimmen en op de dikke mat springen. Ook mochten ze via de achterkant naar beneden klimmen.

Red de poes en het kind uit het water:

De kinderen moesten bij deze opdracht een poes en een kindje redden die in het water waren gevallen. Er werd gebruik gemaakt van de lage evenwichtsbalk, dit was het bruggetje, met matten er onder die het water voorstelden. De kinderen moesten de pop en de poes uit het water worden gered zonder zelf 'nat te worden'.

Superman:

De kinderen mochten “vliegen” als Superman. Voor deze opdracht was er een kast klaargezet en was er een stok vastgemaakt tussen 2 ringen. Aan deze stok hing een lint. De kinderen moesten op de kast klimmen en (als ze durfden) mochten ze naar de slingerende ringen springen en het lint proberen te pakken.

Help het oude vrouwtje over steken:

Bij deze oprdracht moesten de kinderen een 'oud vrouwtje' helpen oversteken. Deze opdracht werd gespeeld bij de touwen, die een zwieper kregen zodat ze heen en weer slingerden. Een van de kinderen mocht het “vrouwtje” spelen en kreeg een blinddoek om. De andere kinderen moesten vervolgens het vrouwtje helpen om tussen de slingerde touwen door de overkant te bereiken.

Spelbegeleiding

De groep werd in drie groepjes verdeeld. Omdat we wilden voorkomen dat de kinderen weer in het voor hun bekende groepje bleven, hebben we de kinderen afgeteld 1,2,3 enz. (ontwikkelingsstimulering, begeleiden van interacties tussen kinderen).

De groep die over het bruggetje de pop en de poes moest redden mochten zelf weten op wat voor manier ze de drenkelingen wilde redden (respect voor autonomie, sensitieve responsiviteit). De kinderen waren erg vindingrijk en onder veel gelach en plezier werden de drenkelingen gered. Wanneer de kinderen het hondje uit het brandend huis moesten redden, mochten ze zelf bepalen tot welke hoogte ze wilden klimmen (respect voor autonomie, sensitieve responsiviteit). Het ‘vliegen” naar de ringen was erg spannend. Ook hier werd naar kunnen van het kind gehandeld (respect voor autonomie, sensitieve responsiviteit)

Bij alle opdrachten stonden wij om de opdrachten in goede banen te leiden en te kijken of de kinderen zich aan de opdracht hielden. Waar nodig hielpen wij de kinderen en moedigden wij ze aan (sensitieve responsiviteit, ontwikkelingsstimulering, begeleiden van interacties tussen kinderen).

Afsluiting

We hebben de kinderen gevraagd of ze het spannend hadden gevonden. Wat vonden ze de leukste opdracht? En welke de moeilijkste opdracht? Onderweg naar onze locatie werd er nog veel nagepraat (sensitieve responsiviteit, praten en uitleggen).

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Deze activiteit kan alleen in een gymzaal gehouden worden. Je hebt er een flinke ruimte nodig om alle toestellen op te stellen.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Het is belangrijk dat er iemand aanwezig is die weet op welke manier de toestellen moeten worden neergezet en gebruikt en die voor de veiligheid kan zorgen. De kinderen wordt er op gewezen wat of niet kan bij de toestellen (structureren en grenzen stellen).

Benodigd materiaal:

  • Pop
  • Poes
  • Hondje
  • Linten
  • Ringen
  • Kastdelen
  • Matten
  • Wandrek
  • Evenwichtsbalk
  • Theedoeken
  • Touwen
  • Pleisters
  • Arnifloor zalf

Omgang met risico's

De kinderen moet goed duidelijk gemaakt worden hoe ze de toestellen moeten gebruiken. Door het gebruik van matten en duidelijkheid en structuur wordt er gezorgd voor zoveel mogelijkheid veiligheid. Het kan gebeuren dat een kind ergens vanaf valt en bv. een blauwe plek, bult of breuk oploopt. Zorg in ieder geval voor pleisters, arnifloorzalf en zo mogelijk een coldpack

Ontwikkeling

Al het springen, klimmen en klauteren is goed voor de motoriek van de kinderen (motorische ontwikkeling). De kinderen leren spelenderwijs waarom het belangrijk is om een ander te helpen (sociale ontwikkeling). Daarnaast moeten de kinderen goed samenwerken, vertrouwen hebben in hun begeleider tijdens de 'oud vrouwtje' opdracht en zijn sommige opdrachten zijn best spannend om te doen (sociale ontwikkeling, emotionele ontwikkeling). Ook bij het redden van de drenkelingen moesten de kinderen goed samenwerken en waren ze daarnaast erg vindingrijk in het vinden van goed oplossingen (creatieve ontwikkeling, cognitieve ontwikkeling, sociale ontwikkeling)

Variatiemogelijkheden

Deze activiteit is specifiek voor in een gymzaal. Door het gebruik van andere toestellen en andere situaties kunnen de opdrachten worden aangepast

Achtergrondinformatie

De hoogte van de toestellen stem je af op de leeftijd van de kinderen.

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Motorische ontwikkeling

Spelgebied: Sport en spel

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 5 - 20 kinderen

Leeftijd: 4 - 12 jaar

Door: Bsotoermalijn